דף הבית / מאמרים ציפורי שיר ונוי / רחצה וטיפוח נוצות ציפורים ותוכים

רחצה וטיפוח נוצות ציפורים ותוכים

כללי:רחצה לציפורים לתוכים ולבעלי הכנף בכלל ואת פונקציה חשובה בתהליך ההתייפות ובשמירה  על הנוצות. אם הנוצות פגומות הציפורים לא יוכלו לעוף,להימלט מטורפים או לחפש מזון.
ציפורים בטבע נוהגות לטפח ולייפות את נוצותיהן בחלק גדול של היום.לעיתים הן אפילו עסוקות בטיפול נוצותיהן של בני להקתם או בני זוגן. הטיפוח והטיפול בנוצות הינו חלק חשוב בשגרת היומיום שלהם, והוא נחוץ כדי לשמור על בריאותם ובריאות אופטימלית לנוצות.ההתייפות מסירה את האבק, ואת הקשקשת בבסיס הנוצות. הטיפוח שומר את הנוצות במצב טוב כדי לעזור לציפור לשמור על חום הגוף,וכמובן על מנת לעוף ללא איבוד אנרגייה כתוצאה מנוצות בלויות. במהלך ההתייפות והטיפול בנוצות הציפור מכרסמת בעדינות את הקנה של כל נוצה, מתחיל בתחתית ומסיימים לקראת הקצה,תוך כדי שהם בודקים היטב שהנוצות מסודרות כראוי.ציפורים בריאים יעסקו הרבה בטיפוח הנוצות לעומת ציפור חולה שמידי פעם תטפל בנוצות בצורה שיטחית או בכלל לא תטפח.
מצבה של הציפור יהיה ברור על פי איכות ירודה של נוצותיה.בנוסף,יש ציפורים שמטפלים בנוצותיהן ע"י בלוטת השומן הנמצאת בתחתית הגב ובתחילת הזנב,הציפורים משפשפים מקורם כנגד הבלוטה שמפרישה שומן ומורחים אותו על גבי נוצותיהן.שמן זה מבודד ממים את הנוצות ושומר אותם כשרים לתעופה עם ציפוי גמיש ואנטי בקטריאלי.
ישנם סוגים שממעטים לטפח את הנוצות ואחרים שמטפחים ומתייפים ללא סוף,עם זאת לא תמיד הטיפוח מספיק בעבור הציפורים. הם ימצאו מקומות  לרחוץ  בהם על מנת להישאר נקיים ולהשלת האבק מעל נוצותיהן.

הרצון להתקלח:הציפור ואהבתה לרחצה היא בהתאם לאיזור ממנו הגיעה הציפור ועל פי איזורי המחייה הטבעיים כך העדפותיה האישיות,רחצה יכול להיות חלק חשוב בחייהם של ציפורים,חלק מהציפורים שהגיעו מאיזורים יבשים כגון אוסטרלייה ימעטו ברחצה ויעשו זאת אך ורק לעיתים רחוקות,עומת זאת, חלקם מגיעים מאיזורים לחים ורטובים ואוהבים עד מאוד לרחוץ.בשבי, ציפורים רבות מפגינות אינסטינקטים ופעולות כפי שציפורי בר מבצעות.חלק מהציפורים חשים בצורך לשמור על ציפורים אחרות שרוחצות לפני שירחצו וינסו זאת בעצמן.לחלק מהציפורים צריכים להיות קערות מים לרחצה במשך כל היום בעוד שאחרים לא ישתמשו בהן כלל וכלל.
בציפורים נודדות משתנים באופן משמעותי הדרכים בהן הם רוצים לרחוץ.חלק מהציפורים יעדיפו קערה,ואילו אחרים יעדיפו להיות מרוססים עם ערפל על ידי בקבוק המיועד לכך.ציפורים שנהנים לרחוץ יראו זאת ללא ספק,הם ישמטו את כנפיהם לצדדים וחלקם אף יצייצו וירקדו באושר ושימחה.
בריאות הנוצות משמעותן הגנה מפני שינוי טמפרטורה קיצוניים במיוחד בפני מזג אוויר קר.
נוצות פגומות עלולות לא לבודד ולגרום לפגיעה בציפור.

השאלות הנפוצות ביותר:
כמה פעמים אני צריך לרחוץ את הציפור שלי?

תשובה:
ציפורים רבות רוחצות באופן יום יומי במשכנן טבעי. אם יש לך את הזמן על מנת לאפשר לציפור לרחוץ או להתקלח כל בוקר, זה יכול להיות חלק משגרת היומיום.אם לוח הזמנים שלך אינו מאפשר זאת, אמבטיה פעם בשבוע תהיה מועילה, במיוחד בתקופת ההחלפה של הנוצות.
יש לרחוץ את הציפור במהלך החלק החם של היום, כדי לוודא שהנוצות יבשו לחלוטין לפני רדת החשכה.
• ודאו כי טמפרטורת המים נוחה.רוב הציפורים מעדיפות להיות באמבטיה במים חמימים או בטמפרטורת החדר.

שאלה:
איזה סוג של שמפו כדאי לי להשתמש?

תשובה:
בדרך כלל מים מספיקים בהחלט. סבונים מסחרים ושמפו לא תוכננו עבור ציפורים ויכולים להסיר שומנים חיונים הגורמים להגנה על העור,סבון יכול להשאר על הנטוצות ולא להישטף היטב ועלול לפגוע בציפור,מומלץ להשתמש בשמפו המיועד לציפורים ובעלי כנף אך ורק במידה בה הציפור התלכלכה בחומר שמים אינם מסירים אותו, שמפו לבעלי כנף מיוצר ללא אלכוהול ועדיף שיכיל צמחים טבעיים וחומרים שאינם שומניים העלולים לסתום נקבוביות בעור.
לצרף את הציפור לתוך המקלחת איתך זה בסדר.יש מתקן המיועד לשימוש במקלחת עליו התוכי יכול לעמוד לולא להחליק.
ציפורים קטנות יותר כגון פינקים וקנריות לא יוצאות בדרך כלל מהכלובים שלהם והם יסתפקו בצלחת קטנה עם מעט מים חמימים בתחתית הכלוב שלהם וזוהי השיטה הטובה ביותר.
לעולם אל תספיג את נוצות הציפור.גם בטבע הציפורים לא מאפשרים לנוצות להיספג לחלוטין.בטבע זה עלול לפגוע כושר התעופה.מיני ציפורים ילידי איזורים בעלי אקלים חמים ולחים, (יער גשם טרופי) אפשר לרענן באמצעות ריסוס יומי,זה יסייע לניקוי חרירי האף שלהם וגם לניקוי הנוצות.

שאלה:
איך להיפטר מקשקשים המופיעים על הציפור שלי?

תשובה:
לציפורים בטבע אין קשקשים,קוקטיל וקקדו יכולים להיות ציפורים "אביקים", כלומר הם מייצרים כמויות גדולות של אבקה מסוג מסוים של נוצה,האבקת יורדת למטה. האבקה מגיעה למטה במיוחד לנוצות שהקנה שלהן נפתח ומתפורר על מנת לשחרר את הנוצה,האבק עוזר לתוכים וציפורים שאינם בעלי בלוטות שומן עדיין לדחות את המים ולא לתת להם להיספג.לעיתים אפשר לטעות כאשר קנה הנוצה מתפורר על מנת להתחיל צמיחה חדשה וזה נראה כגון קשקשים , ערפול יומי יסייע למנוע את האבקת ולהישאר תחת שליטה.

ציפורים רבות אינם מוכנות לרחוץ, וזאת חרף העובדה כי המקלחות היום יומיות הינם חלק טבעי מפעילות הטיפוח שלהם בטבע. קח את הזמן התאזר בסבלנות ונסה טכניקות שונות; מקלחת, ערפול או קערת טבילה,הכל על פי רצונה של הציפור.

אין להעתיק או לפרסם מאמר זה ללא רשות המפרסם

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה