דף הבית / מאמרים תוכים / מאמרים כלליים / הדגרת ביצים חסרונות ויתרונות חלק ב'

הדגרת ביצים חסרונות ויתרונות חלק ב'

 

הדגרת ביצים חסרונות ויתרונות חלק ב'

 טמפרטורות, לחות, גלגול הביצים ובקיעת גוזלים..

ישנם סוגי מדגרות שונות שעובדות בצורה שונה זו מזו, לכן נתמקד במדגרה
שאנחנו מייצרים ומתפעלים תוצרת אגי – Eggi שנמצאת בשימוש בבית הגידול שלנו
ומשווקת למגדלים ומוסדות שונים.
בעיקרון על מנת שיתפתחו גוזלים בביצה ויבקעו עלינו לשמור על ארבעה פרמטרים חשובים
1.טמפרטורה קבועה של 37.3 מעלות.
2.גלגול הביצים למניעת התייבשות הגוזל ועל מנת שהביצה תקבל חימום מכיוונים שונים.
3.לחות ברמה נכונה על מנת שהגוזל יתפתח בביצה ולא יתייבש.
4.פיזור אויר חם.

את הביצים מניחים על ריצפת המדגרה בין המוטות הניתנים לכיוון על פי גודלה של הביצה.

טמפרטורת הדגרת ביצי תוכים הינה קבועה ועומדת על 37.3 מעלות.
במדגרות ואומנות אגי Eggi בחרנו להתקין בקרת PID שיודעת כמה ומתי להפעיל את גוף החימום על מנת לשמור על טמפרטורה קבועה ויציבה ללא עליות וירידות. היתרונות רבים ובינהן חיסכון עצום בתצרוכת החשמל. הפעלת המדגרה תעלה למגדל בסביבות 7.80ש"ח לחודש.

גלגול הביצים נעשה ע"י תנועת עגלת הגלגול קדימה ואחורה ודחיפת/גלגול הביצים על גבי רצפת המדגרה.
מומלץ לגלגל כ 8 מחזורי גלגול ביום, עגלת הגלגול תעשה זאת באופן אוטומטי עם הפעלת מתג ההפעלה של עגלת הגלגול.

לחות – הלחות משתנה במעט בין סוגי התוכים השונים, תוכים שיגיעו ממקומות בעולם בהם הלחות גבוהה
ידרשו לחות גבוהה יותר לעומת ביצי תוכים שמגיעים ממקומות יבשים.
את רמת הלחות ניתן לבדוק תוך כדי הדגרה ולתקן את המצב במידה והלחות גבוהה מידי או נמוכה מידי.

מיכל מתכוונן לקביעת הלחות

בהדגרה נכונה הביצה אמורה לאבד בין 12-15% ממשקלה. בבדיקות שעשינו בבית הגידול שלנו מצאנו שרמת לחות שבסביבות ה 60%
תענה על רוב הצרכים של סוגי הביצים של התוכים השונים.

כיצד נבצע את הבדיקה?

ניקח לדוגמה ביצת ג'אקו שעל פי שקילות שונות ממוצע המשקל שלה הוא 19גרם.
אם נרצה לשמור על איבוד משקל של 15% ממשקל הביצה נחשב 19/100 ונכפיל ב 15 התוצאה תהיה 2.85גרם, זה איבוד של המשקל שצריך להיות לאורך כל תקופת ההדגרה. אם נחלק את המשקל בתקופת ההדגרה ( 28 יום ) נקבל איבוד של 0.10 גרם בערך ליום, מאחר וקשה יהיה לשקול זאת אפשר לשקול כל מספר ימים את האיבוד של המשקל.
במידה והביצה עולה במשקל או שאינה מאבדת ממשקלה משמע שיש לחות גבוה ויש להוריד את רמת הלחות, במידה והביצה יורדת יותר מידי במשקל יש להרים מעט את הלחות. שימו לב, התהליך בדרך כלל יכול להיעשות חד פעמית לבדיקה כללית של הפרמטרים, הוא נותן לכם מידע כללי על רמת הלחות הרצויה ולאחר מכן אפשר לוותר על הבדיקות.

ישנן שיטות שונות לקביעת רמת הלחות במדגרה, בחנו את רוב רובן של השיטות ובחרנו להתקין במדגרות שלנו מד לחות על בסיס שערה שנחשב בין המדוייקים שיש ( 1% סטייה ) כל זאת ללא חיבור לחשמל ללא סוללות או מילוי מים בקבוקונים. מד הלחות מותקן על הדופן הפנימית מעל עגלת הגלגול ואינו תופס מקום על עגלת הגלגול ואינו בא במגע עם הביצים. במצב זה די ברור ונוח לקרוא את המדדים לעומת מכשירים אחרים שקיימים בשוק ואינם עומדים ברמת הדיוק הגבוהה שלו.

קביעת הלחות נעשית ע"י מיכל מים בנפח גדול יחסית שמאפשר שליטה מירבית על הלחות גם כאשר הלחות הסביבתית נמוכה מאוד.ומצד שני הוספת המים החסרים מתארכת. לאחר קביעת אחוזי הלחות ע"י סגירת/פתיחת מכסה המיכל אין צורך לרוב בכיוון נוסף.

אוורור ופיזור אויר מדוע זקוקים לו?
פיזור החום במדגרה מתבצע ע"י מאוורר, תפקידו של המאוורר להשוות את החום הנדרש בכל חלקי המדגרה, מעבר לזה המאוורר תורם לכך שהחום שמפוזר יגיע לכל חלקי הביצה הנמצאת בתחתית המדגרה, החשיבות למאוורר בהספק הנכון ובכמות האויר הנכונה גדול. ישנן מדגרות שהותקנו בהן מאוור קטן מהיר ורועש, הבאנו גם כאן לשינוי מהותי עם מאוורר גדול
ואיטי יותר עם תפוקת אויר מתאימה שעובד במהירות נמוכה יותר. כך הצלחנו להוריד את רמת הרעש של המדגרה שלעיתים נמצאת בביתו ובחדרו של הלקוח עד לרמה שכמעט ואינה נשמעת.

בטיחות בעבודה
בטיחות, אי אפשר בלעדיה, תדאגו שהמדגרה/אומנת יהיו בטוחים ככל שניתן. במקרה של תקלה מעבר לתפקוד הבקר והוראה להפסיק את החימום תקבלו התראת חום גבוה/חום נמוך ע"י צופר.

איך יודעים האם הביצה פוריה ומתפתח גוזל?
את הבדיקה עושים עם פנס ( עדיף פנס לד שאינו מתחמם ) בחדר חשוך, הצמדת הפנס בזהירות לביצה תראה לנו את תכולת הביצה כבר לאחר מספר ימים אפשר לראות האם הביצה פוריה ובמידה וכן את התפתחות העובר בתוכה. אפשר לראות את הנימים שנשלחים ממרכז הלב הפועם של הגוזל מסביב לביצה, הנימים נשלחים לכל עבר וכך נקלט החמצן החשוב כל כך להתפתחות הגוזל, לכן לא לשכוח! חשוב להקפיד על ידיים נקיות משומנים בעת אחיזה בביצה.

 

 

האם יש סכנה שהביצים יפגעו אם אני פותח את דלתות המדגרה והחום והלחות משתנים?

אין בעיה לפתוח את דלתות המדגרה, להוציא את הביצים לבדיקה ולהחזירם או על מנת להוסיף מים במיכל, השינויים בעת פתיחת דלתות המדגרה אינם משפיעים על התפתחות הגוזלים, הטמפרטורה יורדת וכן הלחות ועולה שוב ומתאזנת עם סגירת הדלתות מחדש, גם בטבע האם יוצאת לעשות את הצרכים ולאכול והביצים לא נפגעות. בעצם הפעולה של שינויי טמפרטורה בביצה היא מתכווצת ומתרחבת, פעולה זו אף עוזרת ומחדירה חמצן דרך הנקבוביות לגוזל. מומלץ לקראת הבקיעה להעלות את אחוזי הלחות במדגרה על מנת להקל על הגוזל את הבקיעה. הלחות הגבוהה לא תפגע בביצים שעדיין לא בקעו. העלאת הלחות תעשה ע"י פתיחת מכסה מיכל המים על פי הצורך.

פיק ראשון, התרגשות גדולה…תתחילו לספור שעות..


לעיתים קצת קשה להבחין בו, צריך להסתכל בזוית כזאת או אחרת ואולי גם להאיר עם פנס כדי לראות את הסדק הראשון שהגוזל יצר בקליפת הביצה.בתמונה פיק בשלב מתקדם בשלב זה הגוזל כבר ביצע שבר בקליפת הביצה ונושם בכוחות עצמו דרך החור. מכאן צריך להתאזר בהרבה סבלנות. ישנם גוזלים שיבקעו תוך מספר שעות כמו בקסם, ישנם גוזלים שישברו שוב ושוב עוד ועוד מסביב עד לפריצה וזה יקח זמן רב.

אז מה קורה בעצם בתוך הביצה טרם הפיק הראשון?
בתוך הביצה בחלקה הרחב ישנה מחיצה שנקראת מימברנה, בעצם בתוכה ישנו כיס אויר, אם נאיר על הביצה נוכל לראותה בבירור. בשלב הראשון הגוזל יפרוץ לתוכה ויתחיל לנשום את האויר שבכיס,בדרך כלל כבר נוכל לשמוע את הגוזל מצייץ בתוך הביצה. במהלך השעות שלאחר מכן כבר יבקע חור בביצה ויתחיל לנשום אויר מחוצה לה.

בשלב זה עדיין שק החלמון ממנו ניזון הגוזל בביצה עדיין מחוץ לגופו, במהלך הבקיעה השק יאסף על תוך בטנו של הגוזל ואפשר יהיה לראות לאחר הבקיעה את שנותר ממנו בולט באיזור הטבור, זהו אחד השלבים בהם הגוזל מאוד רגיש וחום גבוה עם לחות נמוכה יכולים להקשות עליו את היציאה מהביצה.

בתמונה גוזל עם שק החלמון מחוץ לגופו.

 

הידעתם? לגוזל בביצה גדלה על גבי המקור קרן שפיצית בה הוא נעזר על מנת לחרוץ ולשבור את קליפת הביצה. לאחר הבקיעה תוך יום יומיים הקרן נושרת כי סיימה את תפקידה.

 

סיפור אישי.
בעבר לפני שנים לא מעטות כשרק התחלתי להדגיר לא היה ממש עם מי להתייעץ ולקבל תשובות אמינות לגבי תהליך ההדגרה, שני מגדלים שונים יכלו להגיד לך דברים סותרים לחלוטין ולא תמיד מרוע לב. הסיפור היה שמהפיק הראשון חלפו כבר 36 שעות, יכולתי לשמוע את הגוזל בפנים משמיע קולות ומן הסתם התחושה שלי הייתה שהגוזל כבר במצוקה. זה כבר 36 שעות די הרבה שעות על פי מה שסיפרו לי ושמעתי. יצרתי קשר עם אחד הוטרינרים המכובדים ( כמובן שאין צורך לאזכר את שמו ) וסיפרתי לו על המתרחש, תשובתו הייתה " חייב לעזור לגוזל, לפתוח את הקליפה כי אחרת הוא לא ישרוד…אז פתחתי והוא לא שרד..כי היה מוקדם מידי לפתוח את הקליפה. מאז כבר עברתי מאות בקיעות ולמדתי שבדרך כלל כדאי להתערב כמה שפחות (למדתי גם שלא כל בעל תואר יודע הכל) גם לאחר 60 ואף יותר שעות הגוזל יבקע. כמובן שישנם מקרים מיוחדים שניגע בהם בהמשך אבל הכלל הוא להיות מאוד סבלני.

בקיעות במדגרה כמו גם בטבע או בשבי יכולים להיות בעיתיים, לעיתים ההורים יטילו ביצים עם קליפה עבה מעודף סידן, בביצה כזאת הגוזל יתקשה לשבור את הקליפה ובמקרים מסויימים יזדקק לעזרה, במהלך הבקיעה הגוזל פגיע במיוחד, במהלך שבירת הקליפה והיציאה הגוזל קולט אליו אל הבטן את שק החלמון ממנו הוא ניזון בעת שהותו בביצה, פתיחה מוקדמת תעצור את התהליך והגוזל לרוב ימות. לכן גם כשעוזרים לגוזל אין להוציאו מהביצה, אפשר לפתוח לו מקום מסביבו כדי שיוכל לנשום בקלות אבל לאפשר לו כשהוא מוכן להתנתק מהביצה בעצמו. חשוב מאוד לשמור על לחות הגוזל, הגוזל עלול להתייבש מהחום ולהתפס בביצה מבלי יכולת לזוז ולהיחלץ, אפשר ללחלח את הגוזל עם קיסם אוזניים ומעט מים פושרים מסביב לקליפה.

לרוב הגוזל לא יזדקק לעזרה מצידנו ויבקע לבדו, האמור בא לתת מידע נוסף שיכול להיות שתזדקקו לו.

 

סוף כל סוף הגוזל בקע, מה עושים איתו?

 

 

 

לאחר הבקיעה אפשר להניח את הגוזל להתאוששות וייבוש, במדגרות שלנו דאגנו שלגוזל יהיה מקום יעודי לזה, כך הגוזל בקופסה לא נוטה הצידה ולא פוגע בביצים האחרות שהדגירה שלהן נמשכת. אפשר בכל עת לשלוף את המכסה לטובת שטח הדגרה גדול יותר.

בחלק ג' נדון באופן בו נשמור על הגוזל באומנת, בהאכלת הגוזל ובטמפרטורות הרצויות לו.

חלק מהתמונות והסרטונים באדיבות לקוחותינו – Deiaa Younis  ו mai jon khaleel

הדגרת ביצים וגידול הגוזלים באומנת חלק ג'

אודות eli_lea