דף הבית / מאמרים תוכים / מאמרים כלליים / איך לשפר סיכויי ריבוי בסוגי התוכים השונים חלק א'.

איך לשפר סיכויי ריבוי בסוגי התוכים השונים חלק א'.

איך לשפר ולהצליח בריבוי התוכים שאנו מגדלים.

חלק ניכר ממגדלי התוכים בזוגות או להקות יעשו זאת בציפייה ותקווה שהתוכים יתרבו בשלב כלשהו, לרוב זו משאלת ליבם של המגדלים. בחלק מהמקרים זה קורה די מהר והסיפוק מהתוצאות אדיר, בחלק לא מבוטל של המקרים זה כרוך בחבלי לידה מרובים, לעיתים זה לוקח זמן רב עד כדי ייאוש, לפעמים נראה כאילו המשאלה מתגשמת אבל מסתבר שהנקבה תטיל ביצים פעם אחר פעם שאינן פוריות כלל, מתסכל מאוד, במיוחד כשהמגדל משקיע את מיטב כספו ונותן לדעתו את המזון והתנאים הכי טובים שקיימים.מתסכל עד כדי שחלק מהמגדלים שביננו יחליטו על לקיחת פסק זמן והפסקת הנסיון להרבות תוכים.
אז לפני שאנחנו מוותרים או מתייאשים ננסה להבין איך אפשר לנסות לשפר את תנאי המחייה ואולי גם להצליח בריבוי, מספר שאלות ותשובות אולי יעזרו לנו להבין טוב יותר את צרכיהם של התוכים ואולי גם יגשימו את משאלתנו והריבוי יצליח.

האם ישנם סוגים שקל יותר להרבות אותם מאשר סוגים אחרים?
ריבוי תלוי בהרבה פרמטרים, למשל איכות הזוג והחיבור בינהם, אופיו של הזוג, האם התוכי/ם חרד ומפוחד מטבעו או שהוא סתגלן לסביבתו.
ניתן לחשוב שתוכים קטנים יתרבו טוב יותר או מהר יותר, בין הסיבות לכך זה שתוכים קטנים מאוד נפוצים והסיבה העיקרית שהם מגיעים לבגרות תוך מספר חודשים. בדרך כלל אינם זקוקים לתנאי מחייה מיוחדים ומטילים כמות גדולה יותר של ביצים. לעומתם סוגים גדולים יותר רגישים יותר ובעלי מודעות גדולה יותר, במיוחד לסביבה, כמו כן הם מגיעים לגיל ריבוי בגיל מספר שנים ולעיתים קרובות זקוקים לתנאים שונים משל התוכים הקטנים יותר.

מה כמגדל אני צריך לדעת על הזוג שקיים אצלי?
כמגדל חשוב ראשית לוודא שהזוג הינו בגיל הנכון והמתאים לריבוי בהתאם לסוג התוכי.לדעת האם הזוג כבר נמצא תקופה ביחד תקופה המאפשרת לזוג להתחבר. לדעת בביטחון שהזוג שברשותי בריאים ולא נשאי מחלה. כל אלו פרמטרים שיכולים לתת לנו אינדיקציה האם הזוג מתאים לריבוי.
צריך לזכור שתוכים מאותו מין יכולים להציג התנהגות כשל זוג כולל זיווגים ולהפך, זוג זכר ונקבה יכולים להתעלם זה מזו ולא להראות קירבה.

יש לי זוג שעונה על כל הפרמטרים מה צריך מעבר לזה?
ראשית סידור הכלוב בצורה נכונה,צריך לוודא שביתם של התוכים הוא מבצרם, אם התוכים ירגישו בטוחים "בביתם" הריבוי יגיע הרבה יותר מהר, כמגדלים הביטו על הכלוב, חישבו רגע היכן הייתם רוצים שתא ההטלה למשל יהיה ממוקם כדי שתתקבל תחושת ביטחון. האם בחזית הכלוב? היכן שיש לנו קירבה אל התא או במקום פנימי בכלוב שנותן תחושה של "נסתר מין העין", האם יש צורך לכסות ולמגן צד כלשהו בכלוב כדי שינסוך בתוכים מעט יותר ביטחון ושהכלוב יתן תחושה של מוגן ולא פרוץ. גם לסידור ענפי העמידה יש תפקיד, מקמו את ענפי העמידה במקביל לפתח ההטלה, כשהתוכים יעמדו בקרבת תא ההטלה ההתעניינות בו תגדל.

שנית תזונה, לדעת מה נחשבת "תזונה נכונה" ומתאימה, ישנם בשוק עשרות חברות עם מאות סוגי מזון שונים, לרוב מגדלים ירכשו מזון על פי המלצות של מגדלים אחרים מבלי לבדוק מה המזון מכיל ומהם רכיבי המזון שמכילה התערובת או הכופתיות. החלק שניתנת לו חשיבות מרובה במזון אלו ערכי החלבונים והשומנים, תוכים מזנים מסויימים צריכים כמות חלבון גבוהה ושומן נמוך אחרים יצטרכו כמות שומן גבוהה יותר, כמו כן יש להתייחס בבחירת המזון לתנאי המחייה של התוכים, תוכים בווליר שמאפשר להם להתעופף מצד לצד אשר מראים פעילות "ישרפו" יותר שומן מאותו סוג של תוכים שישהה בכלוב קטן שלא מאפשר תעופה. עודפי שומן עלולים לגרום לבעיות בריבוי וחוסר בשומן גם הם עלולים לגרום לבעיות, לא ניגע בכך כרגע אבל תזונה נכונה ומגוונת הינה בין הדברים החשובים בהאצת הריבוי. בטבע התוכים מתרבים כאשר יש שפע במזון, כך הם מוודאים שלא יחסר מזון להאכלת הגוזלים, גם בשבי התוכים זקוקים לביטחון שהמזון נגיש וזמין, לכן יש לדאוג לכך שלא יווצר מצב בו התוכים ישארו רעבים או יחושו במחסור.

האם גודל תא ההטלה וצורתו יכולים להשפיע?
התשובה היא גם וגם, גודלו של תא ההטלה אינו יוצר השפעה אצל הזוגות ואין כללי ברזל שיש לעמוד בהם, כמובן שגודל התא צריך להיות מותאם פחות או יותר לגודלם של התוכים ולקיחה בחשבון את מספר הגוזלים הממוצע וגודלם. במהלך השנים ומתוך נסיון נוצרו טבלאות שבאות לתת אינדיקציה כללית, כמובן שאם המידות ישתנו לכאן או לכאן בסנטימטרים בודדים לא תהיה לכך השפעה. צורות שונות לתאי ההטלה כגון צורת L למשל נוצרה מתוך הנחה שבמידה ותוכי נבהל וקופץ לתא הוא עלול לפגוע בביצים, מה גם שהתוכי יכול לחוש ביטחון גדול יותר כאשר הוא נכנס לתא שמוביל אותו לחלק פנימי. צריך לזכור שבטבע התוכים יקננו בתוך גזע חלול בלי צורות מיוחדות ובלי מידות מותאמות מראש.

האם יתכן שהתוכים שלי סובלים מחוסר בויטמינים ולכן אינם מתרבים?
תוכים שניזונים בכופתיות או בתערובת זרעים מגוונת ובתוספות אינם זקוקים לויטמינים. צריך לבחון את התזונה על מנת לדעת האם התוכים שברשותינו מקבלים את כל אבות המזון, למשל תוכים שניזונים מכופתיות ( כ 75% מהמנה היומית ) יקבלו את כל הנדרש להם מהמזון. תוספות של ויטמינים מיותרים בהחלט. תוכים שניזונים מתערובות זרעים מגוונות ובנוסף יאכלו ירקות ופירות ( במיוחד ירקות ) אינם זקוקים לתוספות מלבד תוספת סידן לקראת עונת הריבוי. מאוד מפתה להשתמש בתוספים, במיוחד בכאלה שמבטיחים "ניצוי מדהים" "ריבוי מידי" או אפילו כמויות ביצים גדולות יותר. בסופו של דבר התוכים אינם זקוקים לכך, לא רק זאת, יתכן שבמקרים מסויימים התוספים יזיקו במינונים גדולים או במידה והתוכים רגישים לכך.

כמה באמת הפרעות לזוג משליכות על הריבוי?
זה תלוי מאוד בסוג התוכים ובאופיים, אם אתם מחזיקים ברשותכם תוכים שאינם רגילים לקרבת בני אדם מן הסתם עדיף למעט בהפרעות, הן בקרבת הכלוב והן בתא ההטלה, מומלץ במצבים כאלה להציב מצלמות על מנת לצפות בתוכים מבלי ליצור הפרעות בתדירות גבוהה.ישנם מצבים בהם ההפרעות נעשות ע"י מזיקים כגון עכברים/חולדות ובעלי חיים אחרים, במקרים כאלה חייבים למנוע את ההפרעות בשיטות שונות. לעומת זאת ישנם זוגות שרגילים לקרבת בני אדם/כלבים/חתולים וכן הלאה ומרגישים בסדר גמור בקרבתם. עם זוגות כאלה יש פחות חשש להפרעה מצידנו. תוכים שיהיו חשופים באופן תדיר להפרעות מסוג מסויים יתרגלו בסופו של דבר לכך אבל זה עלול לארוך זמן רב ויכול להשליך על הריבוי.

עשיתי הכל ומחכה כבר תקופה ארוכה לריבוי מה הסיבה לחוסר הצלחה או הטלת ביצים לא פוריות?
מאחר ומדובר בבעלי חיים הסיבות יכולות להיות רבות, אם אנחנו כמגדלים, פעלנו וכיסינו את כל מה שצויין למעלה אז בוודאי שהעלנו את הסיכויים לריבוי מהיר יותר ומוצלח בעשרות אחוזים.

בפרק הבא "פרק ב' " שיגיע בהמשך מבטיח לתת טיפ שלא דובר עליו עד כה וגורם לזירוז הריבוי בוודאות על פי נסיוני.
חומר למחשבה…האם התוכים קנאים?

להמשך קריאה חלק ב'
 איך לשפר סיכויי ריבוי בסוגי התוכים השונים חלק ב'

אודות eli_lea