דף הבית / מאמרים תוכים / מאמרים כלליים / איך לשפר סיכויי ריבוי בסוגי התוכים השונים חלק ב'.

איך לשפר סיכויי ריבוי בסוגי התוכים השונים חלק ב'.

איך לשפר ולהצליח בריבוי התוכים שאנו מגדלים.

אז, לאחר שעשינו את כל מה שחשבנו שצריך בפרק א' ועדיין ללא תוצאות או שלדאבונו היו הטלות שאינן פוריות כולן או בחלקן ננסה להבין מדוע זה קורה ואיך נוצר מצב כזה. יש מי שיגיד שיתכן ומדובר בזכר או נקבה שאינם פוריים, זה אכן יכול להתרחש אבל הסיכוי לכך די נמוך, קראתי בעבר מאמר שבו דובר כל כ 35-40% מהתוכים שעלולים לחוות בעיות פוריות..אין לי מושג איך הגיעו למסקנה הזאת, קראתי גם בעבר שוטרינרית מוכרת כתבה שרק אחוז קטן ( 30% ) מהתוכים מסוג ג'אקו ידברו ואמרה שכתבה זאת על סמך סקר שנעשה בארה"ב אין לי מושג איך הגיעו למסקנה, גידלתי לא מעט גוזלי ג'אקו והפלא ופלא, כולם דיברו, חלקם בגיל שלושה חודשים כבר אמרו את המילה הראשונה, חלק קטן מהם "איחר" והתחיל לדבר בגיל שנה, כך שלא תמיד כל הכתוב נכון וכמובן שצריך להתייחס לכל מקרה לגופו.

אז למה בכל זאת הזוג שלי מטיל ביצים לא פוריות?
כמה סיבות, אבל קודם לכן צריך לדעת שנקבה יכולה להטיל גם מבלי שהזכר יזווג אותה או יזווג אותה בצורה שתפרה את הביצים.

כדי להבין קצת יותר לעומק כיצד מתבצע תהליך הריבוי אז לזכר אין אברי רבייה בולטים ולכן הפריית הנקבה נעשה ע"י הצמדת ביב לביב, הזכר מעביר את הזרע לנקבה שנשמר באיזור שנקרא "שופכה " איזור שנראה כדמוי משפך, הזרע יכול להשמר בו ואפילו להפרות את הביצים מספר ימים לאחר מכן. רק אז מתחיל התהליך של ייצור הביצה, כלומר אם אין תאום/העברת זרע הביצה לא תהיה פוריה. אנחנו יכולים לראות זיווגים ולהיות בטוחים שהנה אנחנו רואים הטלות פוריות אבל בכל זאת חלק מהביצים אינו פורה או אפילו כל הביצים.

אם אנחנו יודעים שיש זיווגים בין בני הזוג אז המסקנה שלי היא שמדובר ב"חוסר תיאום" הנקבה התחילה בתהליך ההטלות טרם הזכר הפרה אותה. או בשלב הסופי בו הביצה "נסגרה". לזוגות כאלה עשיתי "ריסטרארט" כי היה סיכוי גבוה שסבב לאחר מכן גם הוא יהיה בלתי פורה או פורה בחלקו.
הריסטארט כלל הוצאת תא ההטלה ומתן תזונה "מתונה" כלומר כופתיות 24/7 אבל הפסקת השרייה/הנבטה למשך כשלושה שבועות. לאחר שלושה שבועות הוחזר תא ההטלה והחל מחדש מתן ההשרייה, ב 90% מהמקרים הסבב החדש היה פורה לגמרי, התיאום היה מושלם.

זוכרים שאת הפרק הראשון סיימנו בשאלה האם התוכים קנאים?
והתשובה היא כן. תוכים יכולים להיות קנאים לבעלים שלהם, לבני הזוג ולטריטוריה שלהם, תוכים יביטו ואף יחשקו בדברים של תוכים אחרים, במזון במקום בו הם נעמדים או מקננים ועוד. כידוע קנאה יכולה להביא לא מעט צרות ( ויש מי שיגיד שגם קמטים ) ואינה חיובית, אבל במקרה זה אנו החלטנו לנצל זאת לטובתנו.

בבית הגידול שלנו מותקנות מצלמות שמתעדות כל זוג אבל לא רק, בבית הגידול שלנו מותקנים אמצעי שמע המדמים קולות של גוזלים שמבקשים מזון מהוריהם. אפשר לראות בוודאות כשהשמע מופעל את הדריכות וההתעניינות של הזוגות במה שמתרחש אצל "שכניהם" בתאים הסמוכים. כל זוג בעצם בטוח שלשכניו יש גוזלים בתאים. כך חושבים בני הזוג ש"זה הזמן שגם אנחנו נפעל בנידון", הקולות שהגוזלים משמיעים גורמים לבני הזוג להורמונים להתעורר. מאחר והשחלות של הנקבה ואברי המין של הזכר נתונים לשליטה הורמונלית הזוג מתחיל להתכונן לריבוי. זה מתבטא בהאכלת בת הזוג ובחיזורים. מצאנו שהשמעת קולות הגוזלים מוקדם בבוקר ובערב אלו השעות הטובות ביותר, אלו גם שעות הפעילות של התוכים בבוקר בזריחה ובערב לפני השינה, בתקופה זו של ההשמעה אנחנו גם מעשירים את המזון, שפע של מזון נותן את התחושה שזהו הזמן המתאים. מעבר לכך קולות הגוזלים יכולים לתת ביטחון לזוג שהנה גידול גוזלים בזמן הזה ובמקום הזה מאוד בטוח, אם אחרים מצליחים גם אנחנו ננסה. השמעת הקולות יכול בהחלט לדרבן זוג תוכים שיש להם את כל התנאים הנדרשים אבל חסר להם את הדחף  להתחיל בריבוי. בנוסף יש לשים לב לכך שיש להאריך את שעות האור לכ 12 שעות ביום, אפשר ועדיף לעשות זאת עם פיזור תאורה כאשר הכיבוי נעשה חלקית ובהדרגה עד לכיבוי מלא. כך תינתן לתוכים תחושה של יום ארוך ושקיעה. כך גם תינתן לתוכים הזדמנות להתכונן לשינה בצורה טבעית, למשל 6 גופי תאורה כאשר משעה מסויימת הכיבוי יחל בשני מנורות ולאחר מכן במנורה נוספת שתדמה את שעות הערב, לאחר כ 20 דקות 2 נורות נוספות והאחת שנותרת נכבית לאחר 15 דקות.. אפשר וריאציות שונות על פי חוזק המנורות והאור שהן מפיצות על מנת לדמות את השעות שלפני החשכה.כך גם בשעות הבוקר המוקדמות אם נדרשים לכך.

אנו משתמשים בקולות ושמע רק כאשר אנו חושבים שיש בזה צורך ובמקרים מיוחדים בהם אנו רוצים להחזיר את הזוגות לסבב לאחר הפסקה יזומה ארוכה שעשינו להם, אבל, באותה שיטה אפשר לדרבן זוג שעוד לא התרבה או שהתרבה בעבר ונמצא בהפסקה ארוכה.

חשוב לדעת ולשים לב לכך שבמקרים מסויימים תראו זיווגים שלא יביאו אחריהם הטלות,  גם זה יתכן, בדיוק כמו שזוגות מחזקים את הקשר ביניהם ע"י סידור נוצות הדדי כך הם גם מזדווגים מבלי שתהיה לכך תוצאה כשהמטרה היא חיזוק הקשר.

על מנת לדמות קולות גוזלים אפשר להוריד מהאינטרנט פס שמע של גוזלים או להשתמש בהקלטות שיש לכם של הגוזלים שלכם שאותם אתם מאכילים.
דוגמה לגוזלי ג'אקו שמשמיעים קולם לקבלת מזון.

 

אודות eli_lea