דף הבית / מאמרים תוכים / מאמרים כלליים / הדגרת ביצים וגידול הגוזלים באומנת חלק ג'

הדגרת ביצים וגידול הגוזלים באומנת חלק ג'

גידול הגוזלים באומנת

אז בקע לנו הגוזל, מזל טוב,עברנו את כל התהליך המדהים מהרגע בו הביצה הוטלה ונלקחה למדגרה ועד אשר בקע הגוזל לשמחתנו הרבה, עכשיו כשהוא מתייבש במקום המיועד לו על גבי המשטח במדגרה אנחנו כבר מתכוננים לקראת הרגע בו נעביר את הגוזל לאומנת וכמובן להאכלות, אז מה אנחנו בעצם צריכים על מנת להיות מוכנים לקראת גידולו של הגוזל.

נתחיל באומנת, האומנת זהו המקום ששומר על טמפרטורת גוף קבועה לגוזל, גוזלים בוקעים ללא ניצוי ותלויים בחום גופם של הוריהם, האומנת הינה תחליף להורים, עליה לספק חום בצורה מאוזנת ככל שניתן ובטמפרטורה שמתאימה לגוזל.
לא פשוט לבחור אומנת, ישנם בשוק סוגים שונים של מוצרים המתיימרים לתת פתרון טוב לשמירה על חום גופו של הגוזל.
כמגדל במשך שלושה עשורים פיתחתי סוגי אומנות שונים כאשר בכל פעם הוספתי שיפורים שונים על פי צרכי בית הגידול שלי, הבנתי די מהר שמלבד טמפרטורה קבועה ישנם עוד פרמטרים שיש לתת להם תשומת לב, במיוחד בפן הבטיחותי.
כיום כיצרן מדגרות ואומנות אני יכול להיות סמוך ובטוח שהמוצרים שלי מדוייקים עשויים מחומרים איכותיים ובנוסף בטיחותיים. בנוסף לבקרת PID מדוייקת נוספו עוד שני הגנות להבטיח ללקוחותינו שיקבלו מוצר שיענה על כל הציפיות.

כאשר אתם רוכשים אומנת שימו לב לפרטים כגון: איכות הבקר, רמת הדיוק, איכות גוף החימום והמאוורר, התראות על חום גבוה/חום נמוך מד לחות מובנה וכמובן לא פחות חשוב אחריות של יצרן בארץ תמיכה ושירות. לאומנת יש חלק ניכר בהצלחת גידול הגוזל, אומנת שתשבוק חיים פתאום עלולה לגרום למות הגוזל, אומנת שהטמפרטורה בה לא תהיה יציבה או לא מדוייקת יכולה לגרום לכך שהגוזל לא יעכל היטב את האוכל, לא פעם שמענו על אומנות שהגוזלים בתוכם "התבשלו" כתוצאה מעלייה בטמפרטורה ללא התרעה על כך.

אומנת תוצרת אגי – Eggi

 

את הגוזל נעביר לאומנת כשהוא בתוך קופסה נקייה מרופדת בנייר סופג על מנת שנוכל לעקוב אחר הלשלשת של הגוזל, גוזל שמתפתח יפה ילשלש בין ארוחה לארוחה, בהמשך כשיגדל מעט אפשר יהיה להעבירו לקופסה מרופדת בנסורת. יש להשתמש אך ורק בנסורת נקייה ולא בנסורת שנלקחה למשל מנגריות, נסורת זו עלולה להכיל חומרי שימון וגירוז של המכונות ועלולה להיות רעילה.מומלץ לרכוש נסורת באריזות כגון נסורת שמיועדת לארנבות.

נסורת שמתאימה לגוזלים

בתחילה נפעיל את האומנת כדי לוודא שהכל תקין למשך מספר שעות טרם העברת הגוזל, גוזל בן יומו זקוק לטמפרטורה של 37 מעלות בשבוע הראשון. ( מצורפת טבלה בסוף המאמר ) יש לוודא שהלחות באומנת מספקת. הלחות צריכה להיות בסביבות של 40-50% על מנת למנוע מהגוזל להתייבש מהאויר החם והיבש שבאומנת. לחות גבוהה מידי עלולה לגרום לגוזל לקשיי נשימה ולהתפתחות בקטריות.

האכלת הגוזל.
נתחיל בפורמולה האבקה שאותה אנו מערבבים במים ליצירת דייסה בה אנו מאכילים את הגוזל. ישנם בשוק מספר לא מבוטל של חברות שמשווקות פורמולות שונות, בחרו בחברה ותיקה ומוכרת ואת הפורמולה שמכסה את צרכיו של הגוזל אותו אתם מגדלים, השוני הגדול בפורמולות מסתכם לרוב באחוזי החלבון והשומן. בין הדברים החשובים שיש זה לבדוק שהפורמולה בתוקף. פורמולות פגות תוקף מסכנות את חייו של הגוזל! שימו לב שבמקומות שונים הפורמולות  נשמרות בתנאים גרועים שעלולים לפגוע במוצר,מוצר שמאוחסן במקום חם או שיש עליו שמש ישירה פגום גם אם הוא בתוקף.
לאחר הפתיחה של המוצר יש לשמור אותו במקום קריר ועדיף במקרר סגור בצורה הרמטית.

הכנת הדייסה.
על כל אריזה מקורית של היצרן ישנו פירוט הכנת הדייסה,ארוחות ראשונות צריכות להיות דלילות במיוחד ככל שהגוזל גדל כך סמיכות הדייסה גדלה. גוזל יאכל בממוצע כ 10% ממשקל גופו. יש להקפיד על כך שטמפרטורת הדייסה תהיה בסביבות 40-42 מעלות מקסימום על מנת שלא לגרום לתוכי לכוויה בזפק בטמפרטורות גבוהות מידי, זה הזמן להשתמש במד טמפרטורה דוקן על מנת לוודא שהטמפרטורה נכונה. בימים קרים אני נוהג לשים את כלי המזון המוכן להאכלה בתוך כלי נוסף עם מים חמימים על מנת לשמור על הטמפרטורה. אין בשום אופן לשמור את שאריות הדייסה להאכלה הבאה.

האכלת גוזל בגיל יום 

האכלת גוזל ג'אקו בגיל שלושה ימים

סרטון הכנת דייסה.
שימו לב, בסרטון האבקה מאוחסנת בקופסה של "מטרנה" אך ורק למטרת נוחות באחסון. הפורמולה שבה אנו משתמשים מיועדת לגוזלים בלבד.

 


כלי ההאכלה, במה נבחר?
אז יש מספר אפשרויות, ממזרקי האכלה פשוטים מסופר פארם  דרך כפית מכופפת ועד מזרקים מקצועיים יותר.
המשותף לכולם זה הצורך בנקיון ושמירה על סטרליות, ניקוי היטב עם סבון ושטיפה טובה לאחר סיום כל ארוחה.

טבלת טמפרטורות ממוצעת

ימים 1-7 37.3
ימים 7-14 35.5-36
ימים 14-21 34
ימים 21-28 32-33
ימים 28-29 29-31
ימים 35-42   26-28
ימים 42-49 25-26
ימים 49-56 24-25
ימים 56-63 טמפרטורת חדר-23-24 מעלות

הטמפרטורה המוצגת הינה טמפרטורה כללית, יש להתחשב במצב הגוזלים שבאומנת. אם הגוזלים מתנשפים ונושמים בכבדות יש להוריד את הטמפרטורה במעלה שתיים ולבדוק שוב.
בהצלחה לכולנו


קרדיט: חלק מהתמונות באדיבות mai jon khaleel

 מאמרים קשורים:
הדגרת ביצים חסרונות ויתרונות חלק א'
הדגרת ביצים חסרונות ויתרונות חלק ב'

 

אודות eli_lea