דף הבית / מאמרים תוכים / מאמרים כלליים / מחלות נפוצות בתוכים מניעה והגנה

מחלות נפוצות בתוכים מניעה והגנה

מחלות נפוצות הפוגעות בתוכים ובבעלי כנף ופעולות מניעה להדבקות.

כמה זה באמת חשוב לבדוק את התוכי שלנו לשלילת מחלות.
נתחיל בכך שישנם מספר מחלות נפוצות ומוכרות שחלק ממגדלי התוכים מכירים היטב אם מתוך נסיון שלעיתים מר או מתוך שמועות, לא ניגע בכל מחלה באופן ספציפי ( יש באתר הסבר על כל מחלה ומחלה ) אלא באופן כולל לאלו מביננו החדשים בתחום ואינם מודעים לכך מה עלולה להיות ההשפעה של מחלות שונות על התוכי אותו הם מגדלים/ עומדים לרכוש.

נתחיל במחלת הכלמידיה, מחלה זאונוטית שעלולה לעבור לבני אדם, בדרך כלל יכולה להשפיע על אנשים בעלי מערכת חיסונית לקויה או ילדים קטנים וקשישים. ההדבקות במחלה נוצרת אם במגע בתוכי/ציפור חולה ואפילו בהעברה ע"י אבק הנוצות מתוכי לתוכי. תוכי יכול להיות נשא למחלה ולא להראות סימנים חיצוניים כלל, ישנם תוכים נשאים למחלת הכלמידה שנים ומתנהגים כרגיל, אצל אחרים ההשפעה שונה וההתפרצות של המחלה עלולה להיות קטלנית.
למחלת הכלמידיה ישנו טיפול, טיפול אנטיביוטי למשך כ45 יום כשלאחר מכן נעשית בדיקה חוזרת, ישנה אפשרות גם לתת לתוכי זריקות שבועיות. בדרך כלל אפשר להתגבר על המחלה והתוכי יבריא.
תוכי חולה יראה לרוב אפטיות, ישהה בתחתית הכלוב, יסמר נוצות ולעיתים אפשר יהיה לראות הפרשות באיזור האף העיניים.

נמשיך במחלת המקור והנוצות. זוהי מחלה קשה מאחר ולא כמו בכלמידיה שם מדובר בחיידק כאן מדובר בוירוס. רוב רובם של התוכים שנדבקים במחלה לא יחלימו, הבודדים שיחלימו יהיו מחוסנים למחלה. למחלה זו אין טיפול. מחלת המקור והנוצות נחשבת למחלה קשה, כשמה כן היא, פוגעת בנוצות ובמקור, בתמונה המצורפת אקלקטוס של חבר האתר שחלה במחלה וגסס במשך תקופה.


תמונה נלקחה מפורום תוכים תוכי אינפו משתמש אמירוס

ישנם מחלות נוספות אבל אלו המחלות הנפוצות שכל בעליו של תוכי אמור לבדוק כדי לוודא שהתוכי אינו נשא של אחת המחלות. בעבר לא הייתה מודעות לביצוע הבדיקות כמו היום ( 2020 ) מסתבר שמגדלים ואף קונים פוטנציאלים עושים קצת מחקרים ברשת וכבר מבינים שלא כל מה שיפה מבחוץ מעיד על הפנים ועל הבריאות. בהמהלך השנים שמעתי על כל כך הרבה סיפורים ובכל המקרים דובר על עוגמת נפש נוראית כולל של ילדים שנקשרו לתוכי שמת וקיבלו את זה מאוד קשה.

אז מה אנחנו כרוכשים / קונים צריכים לדעת ולבקש כדי שלא יקרה מצב בו נרכוש תוכי נשא של מחלה כזאת או אחרת.
אז אם תשאלו אותי ישנם מספר חוקים.
חוק מספר 1 זה לא לשייך את התוכי למגדל. מגדל טוב, מגדל נפלא מגדל עם המלצות..עדיין מחוייב בדיקה, לעיתים גם המגדל עצמו לא ידע שהתוכי שברשותו נושא מחלה. לכן המגדל יכול להחשב למגדל מעולה אבל התוכי חייב להבדק ולהגיע הבייתה עם תעודות לשלילת מחלות.
חוק מספר 2 קניתם תוכי מחווה, יפה מאוד, בחוות תוכים עוברים תוכים מיד ליד, תוכים יוצאים ותוכים חדשים נרכשים ובאים במקומם, לעיתים נרכשים בתי גידול שלמים על כל תכולתם. לכן לא מעשי יהיה לבדוק את התוכים ובמיוחד לא מהזנים הקטנים כי זה אינו משתלם כלכלית. תוכים קטנים בינונים מהסיבה הזאת הם הנשאים ומפיצי המחלות הגדולים. לא בודקים אותם והם נמצאים בכלובים עם הרבה מבני מינם או מינים אחרים קטנים אחרים שמגיעים ממקומות שונים ובצפיפות.
בעל החווה הביא לכם תעודת בדיקה שהתוכי נבדק לפני מספר ימים? סליחה, התעודה כבר לא משקפת את מצב התוכי. עדיין הוא היה במגע עם תוכים אחרים ולא מבודד כך שאין לדעת אם ביום האחרון להמצאו בחווה הוא לא נדבק.
ההמלצה שלי היא לקבל את התוכי עם התחייבות לבריאותו. לגשת ולבצע בדיקות לשלילת מחלות. במידה והתוכי נשא להחזירו/להחליפו או במידה וניתן לקבל החזר חלקי על הוצאות הטיפול. כמובן שהכל צריך להיות כתוב ומסודר. ממש כמו זכרון דברים כשאתם קונים מכונית משומשת. כל שכן כשמדובר בבעל חיים.
חוק מספר 3 אומר, קניתם וקיבלתם התחייבות לבדיקות, המתינו שבועיים עד לביצוע הבדיקה, טיפול אנטיביוטי יכול לשנות את תוצאות הבדיקה ולהסתיר נשאות.
חוק מספר 4 – בודדו את התוכי החדש משאר התוכים ובעלי הכנף שיש לכם בבית. לפחות עד שיגיעו תוצאות הבדיקות.

שימו לב, תעודה לשלילת מחלות צריכה להיות תעודה ממעבדה מוסמכת, גם אם תבצעו את הבדיקה אצל וטרינר שמתמחה בבעלי כנף אין הוא עושה את הבדיקה בקליניקה שלו, הוטרינר שולח דגימת דם למעבדה חיצונית ומקבל תוצאות בדיקה על גבי מסמך חתום שבו מצויין סוג התוכי שנבדק, תאריך שליחת הבדיקה, מספר סידורי של בדיקת המעבדה ומספר הטבעת המלווה את התוכי.דירשו את תעודות הבדיקה שהתקבלו מהמעבדה מהוטרינר ואל תסתפקו בהודעה "הכל בסדר"!

במקומות מסויימים יכולים להציג לכם "פנקס" כגון פנקס חיסונים או ניירת בדומה לזה חתומה ע"י וטרינר. יתכן שירשם שנעשתה בדיקה ויזואלית כללית והתוכי נראה מצויין בריא וללא בעיות נראות לעין, את הרבה רוכשים המסמך הזה ירגיע והם יחושו ביטחון שוטרינר חתום על המסמך. אבל לצערי שום דבר מזה לא מצביע על מצבו של התוכי ורק בדיקת מעבדה לשלילת מחלות יכולה לתת אינדיקציה לגבי מצבו של התוכי!
במקרה כזה כמו שכתבתי כבר למעלה, קבלו התחייבות, המתינו שבועיים ובצעו בדיקות משלכם.

טוב, רכשנו תוכי, בדקנו הוא בריא ושמח, איך שומרים הלאה שלא יחלה לנו.
תוכים שלא כמו כלבים חתולים אינם זקוקים לבדיקות וטרינריות או חיסונים. לתוכים אין חיסונים למניעה אלא טיפול לאחר שהוברר שהתוכי נשא מחלה או חולה.

וטרינרים ימליצו להגיע למרפאה אחת לחצי שנה על מנת לבדוק את התוכי בדיקה כללית ויזואלית אני אישית חושב שזה מיותר ולא רק זה, לעיתים זה מסוכן. אסביר, ברוב המקרים מובאים למרפאה תוכים כשהם חולים ולעיתים חולים מאוד. כשאנחנו נגיע עם תוכי משלנו לבדיקה ויזואלית שלעניות דעתי לא תורמת הרבה אם בכלל אנחנו עלולים לצאת מהמרפאה עם תוכי שחטף וירוס ( קורונה מזכיר לכם משהו? ) לכן אני מעדיף תוכי שנבדק לשלילת מחלות בבית כאשר אני מודע לסימני מחלה מקדימים על מנת שבמקרה הצורך ובמידה ונדרש אוכל להגיע למרפאה לטיפול בתוכי.

כמו שכבר ציינו ההדבקות יכולה להתרחש במגע עם תוכים נשאי מחלה או חולים וכאלה שהמחלה עדיין לא התפרצה, לכן לפני מגע של התוכים שלכם עם תוכים אחרים ( של חבר למשל ) תוודאו שהתוכי שבא במגע עם התוכי שלכם בריא ולא מראה סימני מחלה, אם אתם סומכים על המגדל ששומר על התוכי שלו אז כנראה שלא תהיה בעיה.

שימו לב, גם בביקור בחנויות חיות למינהם בהם יש תוכים צריך להזהר, נגעתם בתוכי בחנות? החליפו בגדים בבית וחטאו ידיים. קניתם צעצוע מחנות בה ישנם תוכים והצעצועים חשופים, שיטפו את הצעצועים היטב בטרם תעבירו לתוכי.

חתכתם ענף תמים כדי להחליף את ענף העמידה המכורסם בכלוב? שימו לב, יתכן שהענף נגוע בלשלשת של ציפור/תוכי חולה שעלול להדביק את התוכי שלכם. שיטפו את הענף היטב במים וסבון לפני שתעבירו אותו לכלוב.
מאמין שכבר הבנתם את הפעולות שיש לנקוט על מנת למנוע מהתוכים שלכם הדבקה.

מידע כללי נוסף.
1.ראשית קיראו ועשו שיעורי בית בנוגע לתוכי אותו אתם עומדים לרכוש. יש הרבה מאוד מידע ברשת ולכן נסו לסנן ולמיין את המידע שנראה לכם אמין ורלוונטי.
2.נסו לרכוש ממקום שבו הורי הגוזלים נמצאים במקום. כך אתם שוללים שהתוכים שנמכרים לכם הגיעו ממקורות לא ידועים.
3.בידקו האם ההורים והגוזלים נבדקו למחלות השונות. בדיקות תקופתיות לתוכים בבית גידול סגור למבקרים וששומר על הגיינה יכולים לתת אינדיקציה לגבי בריאות התוכים בבית הגידול.בכל מקרה לא לוותר על בדיקות מעבדה לשלילת מחלות
4.עם ישראל לא פראייר, אם אפשר לחסוך 100 ש"ח כבר לא משנה לקונה מה הוא מקבל. זה תוכי וזה תוכי זהו הלך הרוח והמחשבה. אז לא כך. ריכשו תוכים ממגדל מספיק מקצועי ואמין על מנת שהגוזל שתקבלו יהיה גוזל שהואכל והוחתם נכון.
אל תנסו לחסוך במיוחד כשמדובר בסכומים שוליים. אל תשכחו שתוכי גדול זה בעל חיים שחי עשרות שנים.
5. הדרכה ייעוץ – אחד הדברים החשובים ביותר ברכישת גוזל. האפשרות ליצור קשר כמעט בכל שעה ולקבל הדרכה ומענה מקצועי שווה זהב. לעיתים חוסר בייעוץ והדרכה מביאים למפח נפש וכישלון.
כל הנאמר כאן נכון לסוגי התוכים השונים. תוכים מסוגים קטנים/בינונים לרוב לא יבדקו למחלות ולכן צריך במקרים כאלה לבחון את התוכי היטב (יש באתר מאמרים הנוגעים לבדיקה ויזואלית לתוכים) לבחון את המגדל ואפילו לקבל המלצות מרוכשים לשעבר.

אפשרויות בדיקה לתוכים:
1.וטרינר שמתמחה בתוכים
2.שליחת דם למעבדת STL
3.שליחת דם למעבדת קרניאלי
4.שליחת דם למעבדות בחו"ל.

מאמרים קשורים:
מחלת הכלמידיה
מחלת המקור והנוצות

 

אודות eli_lea