דף הבית / מאמרים תוכים / אילוף והתנהגות / יכולת דיבור תוכים וציפורים

יכולת דיבור תוכים וציפורים

מבוא:

תוכים וציפורים מסויימים יודעים לחקות קולות דיבור, מתוכם ישנם כאלא שידברו טוב יותר וברור יותר וכאלה שידברו פחות טוב ופחות ברור, בין כל הסוגים וזנים השונים יתכן מצב שתוכים מסויימים לא יחקו קולות כלל.
ובכן לא הכל תלוי במין וסוג הציפור ,הרבה תלוי במגדל ובהשקעה שבלימוד התוכי ובתקשורת שיש ביניהם, תוכי שיחוש קירבה לבעליו יתקשר טוב יותר מתוכי שאין בינו לבעליו כימיה , הרצון לחקות נובע בעיקר מנסיונות תקשורת ממש כמו בטבע.
בטבע התוכים יתקשרו בשריקות שונות לרוב ובצרחות ובקריאות, כאשר אנו מגדלים תוכי מוחתם התקשורת היחידה שהוא מכיר הינה בדמות הקולות שאנו משמיעים.הרצון לחקות קולות ודירבון התוכי להשמיען תלוי גם בגישתנו, במידה ונתעלם מהשמעת הקולות ספק רב אם התוכי יחוש צורך להמשיך ולהשמיען ,אולם אם נשבח את התוכי מצ'פר אותו ונראה לו שאנו מתלהבים התוכי יחזור שוב ושוב על ניסיונותיו לחקות את הקולות שאנו משמיעים לו.

כיצד עלינו לבחור את התוכי הנכון אם ברצוננו שהתוכי ידבר:

ובכן כמובן עלינו בתחילה לבחור מבין הזנים השונים של התוכים את התוכי שיש לו כושר דיבור טוב , התוכים שיש להם כושר דיבור מעולה הינם הג'אקו והאמזונה, גם סוגים אחרים ניחנים בכושר דיבור אך פחות טוב מהג'אקו והאמזונה.
אנו כרגע מתמקדים בנושא החיקוי של התוכים וכמובן שבחירת התוכי נעשית ע"י פרמטרים רבים שעלינו לקחתם בחשבון ולא רק על פי כושר הדיבור, פרמטרים החשובים לא פחות הינם : רמת הרעש , גודל התוכי וכיוצא מזה גודל הכלוב הנדרש, הזמן שיש לנו לשהות במחיצתו של התוכי ועוד.

בחירת התוכי יכולה להיות חוויה לא נעימה ויכולה להיות חוויה טובה שתלווה אותך לאורך שנים רבות, חשוב  שרכישת התוכי תתבצע ממגדל מוכר וממקום שבו ההתייחסות לגוזל בשלבי חייו הראשונים תהיה מירבית נכונה ומקצועית.
נסו לבחור גוזל שנראה עירני,מגיב לסביבה ולקולות  שמסביב,גוזל ש"יקשקש" וישמיע קולות בעל סיכויים טובים יותר לדבר בשלב מאוחר יותר .

מה צריך לתת לתוכי על מנת שילמד לדבר , האם יש משהוא שיכול לגרום לתוכי לדבר ?

על מנת שתוכי ידבר ויחקה קולות  ראשית עלינו לתת לתוכי "סביבה ידידותית" , התוכי צריך לחוש ביטחון ולתת בנו כמגדלים אמון, התוכי צריך לחוש בסביבתו נטול חששות או פחדים , עלינו להעניק לתוכי תחושה שהוא חלק בלתי נפרד מבני הבית  ושאנו חלק מלהקתו, אם נגיע ליחסי אמון עם התוכי נוכל לגשת למלאכת האימון בצורה נכונה וטובה יותר, התחלת אימון עם תוכי שלא מוכן לכך תגרום לכישלון.
באילו שיטות כדאי להשתמש לאימון התוכי    לחיקוי ודיבור?

ישנם שיטות מגוונות ללימוד התוכי לדבר ולחקות קולות, השיטות רובן ככולן מתבססות על מתן צ'ופרים לתוכים אם בצורת "ממתק" או בצורת תשבוחות, מומלץ בשלב ראשון להשתמש בפרסים מוחשיים כגון גרעין , בוטן  וכו'.
אם ניקח לדוגמא את שיטת האימון שנעשתה עם "אלכס" הג'אקו  נמצא שיטת אימון יחודית אותה פיתחה ד"ר פפרברג, בשיטת העבודה ד"ר פפרברג שינתה את הפרס ולא נתנה באופן עיקבי גרעין או בוטן, למשל לשיטתה התוכי יקבל גרעין רקר אומר "גרעין" ויקבל תפוח רק אם יאמר "תפוח" . בעצם על פי שיטתה המוטיבציה של התוכי גדלה והתוכי מקשר בין כל מילה לחפץ או לעצם שהיחא מתארת.

שיטה נוספת של ד"ר פפרברג הינה השיטה בה שותפים לאימון התוכי בני הבית, השיטה עובדת כך" שני אנשים יושבים בחברת התוכי, התוכי יכול להיות ע"ג מעמד,משענת כסא או על הכלוב, אחד המשתתפים שואל "מה זה" והשני עונה תשובה נכונה נניח תפוח ומקבל את התפוח, לאחר מכן התפקידים ביניהם מתחלפים האחר שואל והשני עונה ומקבל את חפץ או את הפרי. המטרה היא שהתוכי יבין את כללי המשחק ויענה גם הוא נכון על מנת לקבל את החפץ, לאחר מספר פעמים פונים המשתתפים אל התוכי ומשתפים אותו במשחק תוך כדי שאלות לגבי החפץ המוצג.השיטהנקראת  model/rival , ה- model (הדוגמה) לתוכי זה  שזה ששאלו אותו "מה זה"? ענה נכון נכון   וה- rival שהמתחרה בעצם מקבל את הצ'ופר האהוב,ההשפעה על התוכי היא רבה מאחר ויצר התחרות קיים גם אצל התוכי שרוצה לזכות גם הוא בצ'ופר , צריך לזכור שלא תמיד התוכי יבטא את המילה במדוייק ולעיתים ישמיע אף חלק ממנה, בכל מקרה כזה יש לתגמל את התוכי על המאמץ ולשבח אותו על מנת לדרבן אותו להמשיך  ולנסות.

כמה זמן צריך לארוך אימון כזה?

בדרך כלל התוכי ישתעמם לאחר זמן קצר ולכן על מנת לא לשעמם את התוכי כל תירגול כזה יכול להימשך כעשר דקות בלבד, אפשר לחזור על התירגול עד פעמיים ביום במרווחי זמן גדולים, העדיפות היא לבוקר וערב מאחר ואלו השעות שבהן התוכים נוטים להיות קולניים במיוחד ומתקשרים היטב.

מה חשוב לדעת כאשר הוגים מילה לתוכי ללמדו אותה?

כשאנו מלמדים את התוכי לדבר חשוב שהיית המילים תהיינה ברורה , חשוב  מאוד שכשאנו חוזרים על מילה שנאמרה שלא נחזור על המילה שוב ושוב בצורה חדגונית אלא נשלב במילה התלהבות והטעמה, תוכי שישמע מילה באותו רצף   תדירות ועוצמת קול "יסנן" את המילה ואת הקול ויתעלם ממנו, הדברים האמורים נכונים גם לגבי  השמעת דיסק או טלוויזיה, אין להשמיע מילה החוזרת על עצמה ברצף כי התוכי פשוט יתעלם ממנה,אין תחליף לדיבור ואימון אישי.

האם התוכים מבינים את המשמעות של המילים אותם הם משמיעים?

אין ספק, אם נצא מנקודת הנחה שהתועכי יודע למה הוא מתכוון ונפעל כך התוכי יקשר בין המילה שאמר למעשה, לכן ישנה חשיבות רבה לומר את המילים לתוכים בהקשרם, כלומר  כאשר נגיד לתוכי "ביי ביי" נעשה זאת כשנצא מהבית ולא כשניכנס, לעומת זאת כשניכנס נגיד  "שלום" . מהר מאוד התוכי יבין כשנגיד לו "ביי ביי" שאנו עומדים לצאת מהבית,בהקשר זה אביא לכם מספר דוגמאות ממיקה הג'אקו  שלי, לדוגמה: כשלאה לוקחת את התיק  ומתכוונת לצאת מיקה כבר מברכת אותה ב"ביי ביי" לעומת זאת כשנכנסים היא אומרת "שלום", עוד דוגמה: כשאני פותח את הצנצנת ושם קפה בכוס מיקה שואלת "מה עם קפה"? ולאחר מכן כבר מודיעה "מוכן" כלומר אומרת ללאה להגיע לשתות.דוגמה אחרונה מיני רבות, כשאני ניגש לחדר השירות מיקה כבר רצה לכיוון הפינה של הכלוב ואומרת "תביא גרעין" היא בהחלט יודעת ומבינה לשייך את הכניסה לחדר למתן הגרעין. ישנם עוד דוגמאות לרוב אך נסתפק בדוגמאות אלא על מנת להמחיש ולהעביר את המסר שאין להתייחס לתוכי כאל מכשיר הקלטה אלא כאל בעל חיים שיכול לקלוט להבין ולעבד נתונים.
אלכס התוכי כדוגמה

אם ניקח לדוגמה את אלכס התוכי הנודע  כדוגמה נקבל נתונים מדהימים.
אלכס אולף לאורך תקופה של כ-12 שנים ,הוא למד לזהות צורות שונות,הוא למד לכנות עצמים שונים וצבעים בשמם, הוא רכש יכולת להבין מושגים שונים ומופשטים כמו דומה ושונה , צורות וצבעים, הוא הבין שכחול ירוק ואפור הינם  דוגמאות של המושג "צבע" , הוא למד גם לבקש עצמים  מסויימים ואם הביאו לטו עצם שונה ממה שביקש הוא תיקן את החוקרים.
האם אלכס היה תוכי בעל אינטלגנציה מיוחדת או חריגה לעומת תוכים אחרים מסוגו?

התשובה היא חד משמעית שלא, כל תוכי אחר שישקיעו בו את הזמן ואת תשומת הלב והיחס הרב שהושקע באלכס יכול להגיע לאותן תוצאות.

זיכרו, המפתח לאימון התוכי זהו האמון הנרכש, תוכי בסביבה נינוחה ובטוחה יתקשר טוב יותר, תוכי שהיחסים שלו עם מאמנו הינם הדוקים ילמד טוב יותר.

בהצלחה.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה