דף הבית / מאמרים תוכים / העשרת חיי התוכים בשבי

העשרת חיי התוכים בשבי

 

קראתי לא מעט מאמרים לאחרונה, כדי ללמוד איך לגדל תוכי בצורה הטובה ביותר. רכשתי כלוב מרווח, סיפקתי מזון בריא ומגוון, מיקמתי ענפים טבעיים בכלוב. התוכי קטום נוצות, מתקלח באופן סדיר כל כמה ימים, מקבל יחס, מקבל ענפי לעיסה וצעצועים.
הכלוב תמיד פתוח והתוכי בוחר מתי לצאת ומתי להיכנס, אין לו בעיה כך או כך. בקיצור מבחינתי דאגתי להכול, כלום לא חסר לו, ממש גן עדן לתוכי. האמנם?

 כשנוסף לנו דייר חדש במשפחה, תוכי חום ראש ממשפחת האפריקאים בן חצי שנה, הבנתי שמשהו חסר.  התוכי, מהרגע שיצא לראשונה מהכלוב העגול הישן שלו, עלה על הסטנד מעצים טבעיים שבניתי, ופשוט כירסם עם המקור כל חלק וענף.
הוא היה אנרגטי ברמה לא נורמלית, ממש היפראקטיבי ונשכן. בחן כל דבר, נתלה, עלה, ירד, טיפס בסולם למעלה ולמטה, וניסה לכרסם כל דבר שהוא יכול. המחשבה הראשונה שעלתה לי לראש, זה שיש לתוכי בעיה כלשהי. הבעיה היחידה שהייתה לו זה שעד אותו יום לא היה לו (כנראה) ענפי כירסום, מקלות טיפוס ומרווח.   בניתי לתוכי סטנד משלו, גדול יותר, עם ענפים טבעיים ונדנדה. מכירים את החשש הזה שיש לתוכי מדברים חדשים? לא לתוכי הזה. הוא מיד חקר כל פינה, טיפס ובדק מה ניתן לכירסום.
רק אחרי שראיתי את התגובה שלו הבנתי כמה זה חשוב לתוכי, וכמה הכלוב המרווח והיחס שלי שאמנם טובים, הם לא מספיקים. התוכי זקוק ליותר, הוא זקוק לשינוי, לפעילות פיזית, למרחב, הוא רוצה לחקור, לבחון.. הוא רוצה לחפש ולהתאמץ כדי להגיע למזון.
הוא נהנה מזה. הוא מתפתח מזה. אז למה למנוע את זה ממנו?

לאחר חיפושים בנושא הגעתי לספר אלקטרוני באנגלית ובו הסברים ותמונות על חשיבות הפעילות של התוכי. בחרתי קטעים נבחרים וחשובים לדעתי, כולל תמונות להדגמה והשראה. מצויין גם בתחילת הספרון כי כל מגדל צריך לבצע את השיקולים שלו, למשל הכותב מרשה לתוכי שלו לשחק עם חרוזים מסויימים וקטנים כי הוא יודע וסומך על התוכי שלא יבלע אותם. מצד שני חרוזים כאלה עלולים להיות מסוכנים לתוכים  אחרים מאותו סוג. יש צמחים מסוימים שהכותב משתמש בהם, וע"פ מקורות אחרים נחשבים לא בטוחים לתוכים. בספר מתוארות עוד גישות כגון הוצאת התוכי לטיולים עם רצועה מיוחדת, או בכלוב הנישא על עגלת תינוק. כל החפץ מוזמן לעיין בו בשלמותו (מצורף למטה).

 

חיי התוכים בטבע ובשבי

מה הפעילות הבסיסית של התוכים בטבע?
א. מציאת מזון
ב. מציאת מקום מגורים וטריטוריה בטוחים
ג. מציאת בן זוג ומקום קינון

הפעולות האלה הן הבסיס להישרדותם.

לכל אלה אנו דואגים בביתנו. אנו שמים להם מזון בקערה ממש ליד מקל העמידה, אנו דואגים לבטיחותם, ואנו מציעים להם בן זוג.
במילים אחרות, לא השארנו להם מה לעשות.

לכן אנחנו צריכים לספק לתוכים פעילויות אחרות שיעבירו להם את הזמן, יגרו ויעוררו אותם מנטאלית ופיזית. להחליף צעצוע בכלוב כל כמה זמן זה לא מספיק. לתוכי דרושים מרחב תנועה, פעילות מאתגרת, יחס ואינטרקציה עם המגדל.

הוכח כי העשרת הסביבה מונעת בעיות התנהגות ואף עוזרת לתוכים עם בעיות כגון צעקות, נשיכות, מריטות, תוקפנות ועוד.
העשרת חיי התוכי וסביבתו תורמת לאיכות חייו של התוכי, ומהווה גורם מרכזי בבריאותו והתנהגותו, לצד תזונה נכונה, ניקיון ואסתטיקה ויחס מהמגדל.

העשרת חיי התוכים בשבי – חשיבותם של גרויים פיזיים ומנטאליים


העשרת חיי התוכים מתחלקת לשניים:
א. העשרת בעל החיים – פעילויות ומשימות ישירות עם בעל החיים, למשל תרגילי אילוף לקבלת צ'ופר, כל אינטרקציה עם המגדל.
ב. העשרה סביבתית – שינוי הנוצר בסביבה של בעל החיים שגורם לו גירוי פיזי ו\או מנטלי, למשל צעצועים, ענפי טיפוס, חיפוש מזון.

העשרת הסביבה
1. בתוך הכלוב – צעצועים המתאימים לתוכי, מקלות עמידה טבעיים בגדלים שונים ובמקומות שונים שיאפשרו לו תנועה מאתגרת.
לדאוג לכלוב מרווח ככל הניתן!
2. סטנדים – כמה שיותר מקומות טיפוס מאתגרים, ענפים באלכסון, בגדלים שונים, שיגרמו לתוכי להתאמץ קצת ולהתלות, ולשחק ולהפעיל את כל הגוף. מהר מאוד תראו אותו בוחן את חוקי כוח הכבידה, נתלה ומתנער בפוזיציות לולייניות ומשעשעות.
3. מתקני עמידה וטיפוס תלויים, נדנדות וכד'
4. צעצועים – התוכי צריך שלושה סוגים: צעצועי חיפוש מזון, צעצועי התעמלות (סולם, צעצוע רגל) וצעצועי לעיסה (בד כותנה, רצועות עור אמיתי ללא צבע, מקלות לכירסום)
חשוב לשים לב לגודל וחומר הצעצועים, לוודא שהכול בטוח ולא רעיל או מסוכן לתוכי שלנו, שהחלקים לא קטנים מדי ושאין סכנת בליעה.

5. צמחים בטוחים – ענפים עם עלים יכולים לשמש לטיפוס, לעיסה, הסתרת מזון, ומקום משחקים מצויין לתוכי.
6. חיפוש מזון – ניתן גם לשלב בסטנד, להחביא בצעצועים, וניתן להחביא במתקן נפרד. הכל אפשרי, הכי חשוב שזה יגרום לתוכי הנאה וידרבן אותו להמשיך לחפש.

א. ללמד את התוכי למצוא מזון – אם נחביא מזון בכלוב, בקופסא או נייר מגולגל, יכול להיות שהתוכי לא ידע שיש שם אוכל, ולא יחפש אותו. הרי עד עכשיו הוא רגיל שהאוכל נגיש ו"מול העיניים", אז מה יש לו לחפש בנייר מגולגל? לכן עלינו להתחיל בהדרגה, לשים אוכל בכלי פתוח, שניתן לראות בתוכו את המזון.

בדוגמא מצויינת זו המגדל העשיר את התוכי גם בסביבה- הוספת מקומות טיפוס, ועלים ללעיסה ומשחק, וגם בחיפוש מזון. התוכים מיד מצאו את השלל ולאחר מכן נהנו מכרסום העלים וטיפוס בין הענפים. הוא אפילו ציין שאחד מהם ממש עצר שנייה והיה ניתן לראות שהוא חושב מהי הדרך המהירה והיעילה ביותר להגיע למזון. נכון שזה הרבה יותר כיף ומעניין מאשר לאכול מהקערה שבכלוב? 

 

foraging

 

ב. החבאת מזון – בקופסאות מיוחדות, שניתן לקנות או לבנות. אפשר לשים קופסא שקופה שהתוכי רואה דרכה את המזון וזה גורם לו לנסות לפתוח אותה. אפשר גם להסתיר מזון בכלי לא שקוף, כמו למשל קערה מכוסה בנייר, או בתוך נייר מגולגל, ועל הנייר ניתן לשים חתיכת מזון קטנה. כשהתוכי רואה את המזון, הוא מנחש כבר מה יש מתחת לכיסוי, וינסה להגיע לשם.

דוגמא: הנחת חתיכת בננה מעל מזון מוסתר.

foraging10

אחרי שהעשרנו את הסביבה, נשאר רק דבר אחד שצריך לדאוג לו – שינוי וריענון. ככל שנשנה מיקום, גודל, סוגים של כל דבר, התוכי יהנה יותר ויתעניין יותר. כשהכול נשאר אותו דבר ואין שינוים ותחלופה, התוכי משתעמם, פעיל פחות ולא נהנה.
רצוי שלתוכי יהיו מקומות לשחק במספר אזורים בבית, ולא רק בסביבת הכלוב.

העשרת התוכי

אינטרקציה עם התוכי היא מאוד חשובה. אם התוכי מטייל על כתפנו בבית, או יושב על היד שלנו ואנו מאכילים אותו או מחזיקים לו צעצוע לעיסה – זה טוב וזה חשוב, נכון. אך זה לא מספיק. עלינו לגרום לתוכי לבצע פעולה כלשהי, ללמד אותו דברים חדשים, לפתח אותו ואת צורת החשיבה שלו. לאתגר אותו גופנית וחשיבתית, ובתמורה להעניק לו צ'ופר (מילולי\פיזי\מזון).
התוכי שמח לרצות אותנו, שמח מהפעולה, ויחד עם זאת מתפתח. בנוסף, לימוד התוכי תרגילים, תורם לבנית האמון, עוזר לתקן בעיות התנהגות, מפחית לחץ, וגורם לתוכי ולנו הנאה.

לסיכום

ככל שהתוכי שלנו פעיל יותר, וככל שהסביבה שלו מועשרת ומגוונת, התוכי יהיה שמח, רגוע ונינוח, פחות תלותי, יהיה פעיל, אנרגטי, ויתפתח מכל בחינה אפשרית. יש אינסוף אפשרויות לעורר ולאתגר את התוכי, הכול תלוי ביצירתיות וברצון שלכם. לא חייבים לרוץ לחנויות, אפשר להכין בבית שלל צעצועים, סטנדים ומקומות טיפוס, העיקר שהתוכי יהיה פעיל כמה שיותר ולא יבלה את מרבית זמנו בכלוב עם אותו צעצוע.
צריך לדאוג לתחלופה וריענון צעצועים, להוסיף לתוכי מקומות עמידה וטיפוס היכן שאפשר מחוץ לכלוב, להחביא לו מזון וצ'ופרים (ירקות, זרעים וכו' אך לא בהגזמה), ולתרגל איתו וללמד אותו דברים חדשים.

חשוב להתאים את הסביבה והיחס לתוכי, לזכור שלכל תוכי העדפה משלו, ועלינו למצוא את הצעצוע או הפעילות שגורמת לו הנאה. אסור בשום אופן להכריח תוכי לעשות משהו בניגוד לרצונו.
חשוב לשים לב לחומרים ולמזון אותם אנו מגישים לתוכי. לוודא שהם לא רעילים, שהם לא מסוכנים לבריאותו או עלולים לפצוע אותו.
חשוב שהכלוב יהיה מרווח ככל הניתן, לא להעמיס יותר מדי. חייבים לאפשר לתוכי חופש תנועה בכלוב.

בהצלחה.

תמונות להדגמה והשראה

העשרת הסביבה – מקומות טיפוס מגוונים, צעצועים צבעונים

environment1

environment2

environment3

environment4

environment5

toys


חיפוש מזון

 

foraging

foraging2

foraging3

foraging4

foraging5

foraging7

foraging8

foraging9

foraging10

לתוכים קטנים אפשר לפזר מזון מתחת לצעצועים וחרוזים שונים (לא לשים חרוזים קטנים מדי שהתוכי יכול לבלוע!)

 

foraging6
העשרת התוכי – אילוף ולימוד

training

training2

training3

עיקר הדברים מתוך:

The Parrot Enrichment Activity Book
version 2.0
Copyright © 2007 Kris Porter. All rights reserved.
This book may be printed, shared and distributed so long as it remains fully intact including
this copyright notice and no profit is made from its distribution or use.

קישור לספר – http://www.phoenixlanding.org/PEAB_V2.pdf

*כריס פורטר 2007 כל הזכויות שמורות. ניתן להדפיס, לחלוק ולהפיץ את הספר כל עוד הוא נשאר בשלמותו כולל הערה זו בדבר הזכויות, וכל עוד הוא לא מופץ או משומש למטרות רווח כלשהן.*

אודות תוכיאינפו

2 תגובות

  1. קראתי בעיון
    עולם ומלואו.
    אניסבא שמצא כלוב עגול ברחוב
    וחשבתי לגרום לחוויה לנכדי
    קניתי ינתיים 2 זוגות תוכונים הקטנים
    תודה לך

  2. איפו ניתן להשיג צעצואים בארץ?

השאר תגובה