דף הבית / מאמרים תוכים / זרעים להשריה, להנבטה ולבישול

זרעים להשריה, להנבטה ולבישול

השימוש בזרעים להשריה, להנבטה ולבישול

לעיתים קרובות משתמשים בהאכלת ציפורים בזרעים מונבטים, מושרים או מבושלים. במידה והתהליך אותו עוברים הזרעים עומד בכל אמצעי הזהירות במהלך ההכנה, הופכים הזרעים לרכים ומזינים ביותר. זרעים מונבטים, מושרים או מבושלים הינם התוספת האידיאלית לתזונה היומית הסטנדרטית.


באילו זרעים ניתן להשתמש לשם כך חשוב כי הזרעים יהיו מאיכות מעולה. לתזונה מאוזנת, חשוב להשתמש בתערובת של זרעים מסוגים  שונים באשר לזרעי השרייה, יש להשתמש בזרעים מסוגים שיש להם את אותו הזמן הנחוץ להשריה, עם ליבות שהציפורים אוהבות לאכול. הפיתרון הקל ביותר הינו להשתמש בתערובות מוכנות מראש אשר פותחו במיוחד לשם השרייה, הנבטה או בישול. אין להשתמש בפשתה: ההשריה משחררת מהפשתה חומרים צמיגיים אשר יוצרים צמיגות דביקה ולא נעימה אשר גורמת למניעת היכולת להשתמש בתערובת להאכלת ציפורים. כמו כן, עדיף להימנע משימוש בהשריה או בהנבטה בזרעי חמניות, או לכל הפחות לעשות זאת בזהירות המרבית, וזאת משום שחמניות נגועות לעיתים קרובות בזיהום פטרייתי. במהלך ההשריה וההנבטה עלולות הפטריות להתרבות במהירות גדולה מאוד וליצור חיידקים שליליים ומחלות.
אלו שינויים מתבצעים במהלך ההשריה? במשך ההשריה, תהליכים ביולוגיים אשר מתפתחים תחת השפעת מים, חום וחמצן, גורמים לאפקט חיובי מאוד על תערובת הזרעים.
כתוצאה מההשריה, הזרעים הופכים לרכים ובכך הופכים למושכים מבחינת הציפורים. זרעים מושרים קלים יותר לקילוף. להאכלה בתערובת זרעים מושרים ישנה השלכות חיוביות על ההתנהגות הבין- מינית ומגבירה את הדגירה.

 

אלו שינויים מתבצעים במהלך ההנבטה?
במהלך ההנבטה, העמילן נספג במערכת העיכול בצורה קלה יותר, סוכרים פשוטים בהשפעת האנזימים העמילניים. רמת הסוכר הגבוהה מסבירה את הסיבה שלזרעים מונבטים רמת נעכלות גבוהה מאוד לציפורים. במהלך תהליך ההנבטה, חלבונים הופכים לאיכותיים ומשופרים יותר כתוצאה משבירת שרשרות חלבונים מורכבות ומשחררות חומצות אמינו חיוניות (כולל ליסין). השומנים הופכים בחלקם לחומצות שומן. יתרה מזאת, זרעים מונבטים עשירים בויטמינים   A ,B, E

(האחרון: ויטמין לפריון), סידן, אשלגן, מגנזיום, ויסודות קורט של ברזל, סלניום ואבץ.
זרעים מונבטים מתעכלים מהר יותר כתוצאה משינויים אלו ועליית התכולה הנוזלית בהם. הדבר חשוב במיוחד לציפורים צעירות ולציפורים חולותעם זאת תכולת הסוכר והנוזלים הגבוהה של הזרעים המושרים או המונבטים הופכת אותם לרגישים יותר לתסיסה, קלקול מזיהומים כמו פטרת, שמרים וחיידקים בקטריאליים שליליים. על כן חובה לנקוט בכללי היגיינה מחמירים ביותר ובהם שטיפה יסודית של הזרעים וחיטוי של הכלי הקיבול.

אלו שינויים מתבצעים במהלך הבישול?
גם במהלך הבישול מתבצעים מספר שינויים במזונות אשר משפרים את ערכם התזונתי·
שחרור סוכרים עמילניים: במהלך הבישול העמילן חודר בשלמותו לסוכרים נעכלים, תחת השפעת החום והמים·
פירוק חומרים אנטי- תזונתיים: בצמחים רבים (במיוחד בירקות)ישנם גורמים בלתי תזונתיים, לרבות יסודות של טריפסין (סוג אנזים מעכל חלבונים). רכיבים בלתי רצויים אלו הופכים את החלבון לפחות נגיש. הבישול מעכב את פעילותם ובכך החלבון מעלה את רמת הנעכלות שלו. ·
סטריליזציה של חיידקים מיקרו-ביוטיים:  בישול הורג את כל החיידקים (בקטריה, פטרת ושמרים) הנמצאים במזון. הדבר מפחית בשיעור ניכר את הסיכוי לגרימת מחלות מחיידקים זיהומיים (אחד הסיכונים השכיחים ביותר בהשריה ובהנבטה).<

ויטמינים: אחד המגרעות הגדולים של הבישול הינו איבוד ויטמינים במהלך תהליך הבישול. כל מגדל ציפורים יודע כי במידה והציפורים אוכלות זרעים מבושלים יש להקפיד הוסיף תמיד ויטמינים לתפריט היומי.
הוראות לשימוש בזרעים מושרים·
שטוף
את הזרעים תחת מים זורמים.

השרה
את הזרעים למשך 6-24 שעות, בטמפרטורת החדר, החלף מים מספר פעמים, במידת האפשר.

שטוף
היטב במים זורמים קרים.<
אם ברצונך, השאר את הזרעים לייבוש למשך 1-3 שעות.
הגש את המזון כמו שהוא, או לחילופין עם מזון ביצים או פירות.
הוראות לשימוש בזרעים מבושלים<
שטוף
את הזרעים תחת מים זורמים.
·
השרה
את הזרעים למשך 1-3 שעות, בטמפרטורת החדר.
·
שטוף
היטב במים זורמים קרים·

בשל
את הזרעים למשך 30-45 דקות
·
סנן את הזרעים מהמים וחכה לייבוש ולהתקררות הזרעים.
הגש את המזון כמו שהוא, או לחילופין עם מזון ביצים או פירות.
הוראות לשימוש בזרעים מונבטים<>

שטוף
את הזרעים תחת מים זורמים

השרה
את הזרעים למשך 6-24 שעות, בטמפרטורת החדר, החלף מים מספר פעמים, במידת האפשר
·
שטוף
היטב במים זורמים קרים
·
אפשר הנבטה
של הזרעים למשך 24-48 שעות, בטמפרטורת החדר. השתמש בצלחת הנבטה או במסננת. הרטב את הזרעים מדי פעם או לחילופין, כסה את הזרעים במטלית רטובה סנן את הזרעים מהמים, שטוף היטב במים זורמים קרים.
הגש את המזון כמו שהוא, או לחילופין עם מזון ביצים או פירות.

"זרעים מונבטים טריים נחשבים, ובצדק, כמקור עשיר בויטמינים מצוין וכמזון בעל רמת נעכלות גבוהה להאכלת ציפורים" פרופ' ד"ר א.פ. קלטה, המכון לחקר מחלות בעופות, אוניברסיטת גיאה-בן, גרמניה.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה