דף הבית / מאמרים תוכים / בריאות / נוצות דם וטיפול

נוצות דם וטיפול

מהן נוצות דם וכיצד יש לטפל במקרים של דימום

מהן נוצות דם: תוכים: נוצות דם

כששומעים את המילה נוצת דם לראשונה זה יכול להישמע מפחיד,אך נוצות דם הן נוצות שבתהליך התפתחות ואספקת הדם בנוצה עדיין קיים,הדם נמצא בקולמוס הנוצה וניתן לזהות נוצות אלו ע"י ציבען הכהה (כחול סגול) בצורת צינורית עבה, זאת בניגוד לקולמוס של ציפור בוגרת שנוצותיה התפתחו  שהקולמוס יהיה בצבע לבן בדרך כלל נוצת דם תהיה קצרה יותר מנוצות שמסביבה ושונה מנוצות שהתפתחו באופן מלא. נוצות הדם קשורות למחזור הדם ומקבלות אספקת דם ומחזוריות  עד להתפתחותן המלאה.


היכן נוצות דם ממוקמות:

 

נוצות דם אינן ממוקמות דווקה בנוצות התעופה אותן אנו נוהגים לקטום אלא באזורים שונים של גוף הציפור, לעיתים התפתחות הנוצות אצל גוזל מזכירה כרית סיכות והנוצות המתפתחות לראשונה נראות כזקיקים.

כיצד להימנע מפגיעה בנוצות דם:

לפני גזירת הנוצות של התוכי יש לבדוק האם אין נוצות דם בחלקן על מנת שלא לגרום לדימום מיותר, בדרך זו של בדיקה טרם הגזירה הסיכוי לגזור נוצת דם הוא ממש נמוך..
מה עלול להיגרם מפגיעה בנוצת דם:

עם נוצות דם צריך לנהוג בזהירות ,נוצות דם שבורות או מכופפות יכולות לגרום לזרימת דם דרך קולמוס הנוצה באופן חופשי ולגרום לאיבוד דם רב ופגיעה בתוכי.הוצאת נוצת הדם השבורה היא הדרך היחידה המהירה להפסקת הדימום.
מאחר והקולמוס הינו כצינורית פלטיק שדרכה זורם הדם קשה לעצור את הדימום ע"י לחיצה  מאחר ובעת הפסקת הלחיצה בדרך כלל הקולמוס מתרחב שוב ומאפשר זרימת דם מחודשת.
כיצד לפעול להוצאת הנוצה:

במידה ואין ברירה וצריך להוציא את הנוצה המדממת רצוי מאוד להסתייע באדם נוסף, אדם נוסף שיחזיק את הציפור במגבת בצורה שתאפשר אחיזת הכנף ומשיכת הנוצה,אפשר להיעזר  בפלייר לאחיזה טובה של הנוצה כדי שלא תחליק בעת המשיכה.
תוכים: נוצות דם
יש לפרוס את הכנף בזהירות לאחוז את הנוצה בבסיסה הכי קרוב לעור שאפשר ולמשוך את הנוצה החוצה,יש למשוך את הנוצה בצורה חלקה החוצה ועם כיוון הצמיחה,לאחר הוצאת הנוצה אפשר להפעיל לחץ עם האגודל והאצבע על המקום למשך כמה דקות על מנת לעצור את הדימום לחלוטין. אם יש לך אבקה עוצרת דימום אפשר להשתמש בה על גבי האיזור.
ממה יכולות להיפגע הנוצות ללא גזירה:

נוצות דם יכולים להישבר ולהיפגע גם מכלוב קטן מידי וסידור לא מתאים של הכלוב, לכן הקפד ועקוב אחר מצב הנוצות .

אין לראות במאמר זה תחליף או המלצה לבצע את הפעולה באופן עצמאי.
באופן כללי במקרים של נוצת דם מדממת מומלץ להיוועץ עם הוטרינר המטפל ולגשת אליו לטיפול.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה