דף הבית / מאמרים תוכים / אילוף והתנהגות / פירוש דפוסי התנהגות של התוכי ל' – נ'

פירוש דפוסי התנהגות של התוכי ל' – נ'

פירוש דפוסי התנהגות של התוכי

"מחליק על הקרח"

אם התוכי עומד על רגל אחת, ומותח אחורה את השנייה ואת הכנף שבצד שלה (נראה כמו "מחליק על קרח"), זה גם אומר שהתוכי מתמתח. התמתחות חשובה כדי לשחרר מתח וכדי לשפר את מחזור הדם ולהרפות שרירים.

 

מצב ציצית

א. ציצית שטוחה – בדרך כלל מסמנת שהתוכי כועס, עויין, מפוחד או מתגונן.

ב. ציצית ב"חצי תורן" – התוכי רגוע, שבע רצון. זו פוזיציה נפוצה ורגילה של התוכי.

ג. ציצית כמעט זקופה – התוכי רגוע אך עירני, סקרן. זו פוזיציה נפוצה של תוכי מסוקרן.

ד. ציצית זקופה לגמרי – התוכי מבוהל, עומד על המשמר. זה קורה לרוב כשהתוכי שומע רעש פתאומי וחזק שמבהיל אותו, או כשהוא שומע קול של תוכי אחר שלא נמצא בשדה הראייה שלו.

 

מריחת הראש על בסיס הזנב

בזמן שהתוכי מסדר ומנקה את הנוצות, ייתכן שתראה אותו מורח או מגלגל את ראשו על גב הזנב שלו, או לעיתים בצד הפנימי של הכנף. בגב התחתון, מעל הזנב, יש בלוטה המפיקה שמן ואבקה, והתוכי מפזר אותם על ראשו, ועל שאר נוצותיו, לטיפוח הנוצות ולהגנה מפני מים.

 

מתהפך על הגב

תוכי החש מאוד מאויים אך אינו יכול לעוף או לחילופין לברוח, יתגלגל על גבו עם אצבעותיו פרושות ומקור נכון לנשיכה. התנהגות זו מעידה על נחישותו הרבה להילחם במטריד. התנהגות זו נראית לעיתים קרובות באמזונות. (התוכי הנ"ל כנראה במצב "משחק" ולא תוקפני, אבל זה נראה בערך אותו דבר)

 

מתיחת כנפיים

אם התוכי מרים את הכנפיים מעל הגב, אך משאיר אותן מקופלות, זה אומר שהוא מתמתח. התמתחות חשובה כדי לשחרר מתח וכדי לשפר את מחזור הדם ולהרפות שרירים.

 

נהמה

אם התוכי נוהם, לעיתים מלווה בהרחבת האישונים, התוכי אומר "אל תיכנס למרחב האישי שלי!" אולי הוא לא רוצה לצאת מהכלוב, אולי הוא לא רוצה שתלטף או תיגע בו, אולי הוא לא רוצה שתקרב אליו את הצעצוע החדש שקנית לו. פשוט מאוד, עזוב את התוכי באותו רגע, הוא רוצה שניחו לו.

angry.jpg
ניפוח נוצות במקלחתבזמן מקלחת או אמבטיה, התוכי כנראה יינפח את נוצותיו, ירים את שתי הכנפיים, יישען קדימה ויתנועע סביב. זה אומר שהוא נהנה מהמקלחת, ומכוון את עצמו בהתאם לזרימת המים. חשוב מאוד – לא להתיז מים לעינים, לפנים או לנחיריים של התוכי.
ניקור וטיפוח הרגלייםתוכים אוהבים שרגליהם יהיו נקיות ומטופחות. הם יורידו חתיכות מזון או צואה שנדבקו לרגליים, או יקלפו עור יבש ומת. אם התוכי לא מפסיק לנקות את הרגליים, תבדוק אותו. יכול להיות שחוט נכרך סביב רגלו, או שיש משהו אחר שמציק לו. עדיף לא להשתמש במוטות שחיקה והשחזה, במיוחד בתוכים קטנים, הם לא מועילים ועלולים לפצוע את רגליי התוכי.
נקישות לשוןנקישות לשון במקור מעידות בדרך כלל על רצונו של התוכי להיות חברותי. התנהגות זו אופיינית בעיקר לתוכי קוקוטייל ולקקדו.
 נקישות מקורנשמעות חדות ועקביות כשהתוכי חש מאויים, או חש איום על חפץ או סביבה השייכים לו ומנסה להגן על הטריטוריה שלו או רכושו. לעתים מתלווה לנקישות המקור גם מתיחת הצוואר והרמת רגל, בנסיון להדוף את המטריד. נסיון התקרבות לתוכי המפגין התנהגות זו, עלול להסתיים  בנשיכה. לעיתים הנקישות הן ניסיון של התוכי לחקות אותך ולמשוך את תשומת ליבך (למשל כשאתה מקליד מול המחשב, והוא בכלוב משקיף עליך).
נהיה "רזה"אם התוכי נהיה פתאום "רזה" וקטן, כנראה שהוא נבהל ממשהו שהוא ראה או שמע. זה לעיתים נראה כאילו הזפק שלו "נבלע פנימה", צווארו מתוח וכל הנוצות שלו שטוחות וצמודות מאוד לגוף. אצל קוקטיילים התנהגות זו תלווה בציצית זקופה לגמרי.
נהיה "נפוח"אם התוכי מנפח וסומר את הנוצות, לעיתים מלווה עם ניעור ראש מהיר (כמו כלב) זה אומר שהתוכי מנסה להירגע ולשחרר לחץ. זה קורה לרוב אחרי שהתוכי נבהל או נלחץ ממשהו. אם זה קורה בזמן ניקוי נוצות, זה אומר שהתוכי פשוט מסדר את הנוצות.
נשיכהמקור התוכי רגיש מאוד ומשמש כאיבר חישה. תוכים צעירים ינשכו כמעט כל דבר הבא במגע איתם. "ניקור" זה אינו נחשב כנשיכה, אלא כנסיון ללמוד או לגלות את הלא ידוע, כגון טעמים, מרקמים, חפצים וכד'. ניקור אצבעות בני האדם עלול להוביל לנשיכות בשלב מאוחר יותר.תוכים בוגרים יותר נושכים מסיבות שונות, כגון חוסר שביעות רצון, רוגז, איום, פחד או בהלה וכהגנה על הקן. נשיכה מהירה – (אצל קוקטייל, מלווה בציצית שטוחה) מראה שהתוכי כועס ורוצה שתתרחק ממנו.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה