דף הבית / מאמרים תוכים / מאמרים כלליים / מדריך בחירת תוכי כל השלבים.

מדריך בחירת תוכי כל השלבים.

מדריך בחירת תוכי כל השלבים.במאמר הבא נדבר על הדרך לבחירה נכונה של תוכי.תקציר.
בחירת התוכי בדרך הנכונה והמתאימה יכולה לחסוך לנו ולתוכי לא מעט סבל עוגמת נפש וצער, מי מאיתנו לא התפתה לרכוש תוכי ובמיוחד בתחילת דרכו כאשר הידע שלנו בסוג התוכי ובצרכים שלו שאף לאפס, מי מאיתנו לא התלהב ממראה התוכי מהצבעים ומההשתובבות של התוכי שממש ביקש בדרכו שלו לחזור עימנו הבייתה. אני חושב שאין אחד שלא חווה זאת. כמגדל אני יודע כמה קשה לעמוד בפיתוי אך מאידך אני יודע כמה מגדלים נפגעו כתוצאה מרכישה נמהרת שנעשתה מבלי מחשבה מרובה אבל עם הרבה התלהבות אהבה ורצון. על אף ההתלהבות הרצון והאהבה הכל יכול להשתבש ודי מהר מסתבר שנעשתה טעות גדולה ברכישת התוכי. התוכי לא מתאים לאורח החיים שלנו או שהתוכי לא עונה על הציפיות שלנו.
כמייסד אתר התוכים במשך השנים קיבלתי מאות פניות של אנשים במצוקה לאחר רכישת תוכי ממקורות שונים. הכרתי אנשים שחווית הרכישה והגידול הפכה מתקווה ואושר לייאוש ומהבאת שלווה ושימחה הבייתה לרוגז ותסכול. במאמר זה ננסה להדריך אתכם הרוכשים החדשים ואולי גם את הותיקים יותר לבצע את הרכישה הבאה בצורה הנכונה.קיבלתם החלטה לגדל תוכי? עכשיו תשאלו את עצמכם האם אתם בנויים לכך.
תוכי בבית שימחה בבית אך תוכי בבית טומן בחובו טיפול, ניקוי הכלוב, החלפת מים, מתן מזון ומתן יחס ולעיתים קרובות גם מרעיש לא מעט.

ניקוי הכלוב – צריך להיעשות פעם ביום או פעם ביומיים,החלפת המצע (לרוב עיתונים) וניגוב תחתית הכלוב.
החלפת מים – צריכה להיעשות פעם ביום, מים טריים ימנעו ריחות והתפתחות בקטריות.
מזון – תזונה המבוססת על כופתיות פשוטה ומזינה יותר מתזונה המבוססת על תערובת זרעים ופחות מלכלכת, המזון צריך להיות זמין לתוכי בכל שעות היום כאשר יש להעשיר את המזון הבסיסי בתוספות כגון ירק פרי השרייה וסידן.
יחס – תוכי מוחתם יראה בנו המגדלים חלק מלהקתו ולכן יחפוץ בקירבתנו, חובתינו לספק לתוכי חברה ומגע כחלק בלתי
נפרד משגרת יומם.
טיפולים – תוכי בריא ושאינו בא במגע עם תוכים חולים לא יזדקק בדרך כלל לטיפולים או יחלה, שלא ככלבים אין לתוכים חיסונים או טיפולים מונעים מלבד טיפול נגד טפילים כאשר נדיר שלתוכי בבית יופיעו  אי אלו טפילים, בכל זאת כל מגדל צריך לקחת בחשבון את האפשרות שהתוכי יצטרך טיפול וטרינרי מסיבה כזאת או אחרת וטיפול וטרינרי כמובן כרוך בהוצאה כספית שצריכה להילקח בחשבון.

החלטתם לגדל.. נמשיך.

איזהו התוכי שמתאים לי ולמשפחתי ומהן השאלות שעלינו לשאול את עצמנו טרם הרכישה 
בחירת סוג התוכי אינה עניין של מה בכך, בחירה שגויה ברוב המקרים תסתיים במפח נפש וישנם מגדלים מתחילים שלאחר החוויה הלא נעימה לא יחזרו לגדל. חשוב מאוד לשבת עם בני הבית ולקבל החלטה יחדיו, הטוב ביותר שכל בן בית יגיד או ירשום מה הוא מצפה מהתוכי מצד אחד ומצד שני גם יגיד מה עלול להפריע לו ברמה כזו או אחרת, השיקולים העיקריים שצריכים להילקח בחשבון הם השיקולים הבאים:

1.מהי רמת הרעש שאנו והסובבים אותנו יכולים לחיות עימה בשלום?
2.מהו גודל הכלוב המקסימלי שאנו מוכנים/יכולים להכניס הבייתה או מהו המקום שיש לנו להקצות לטובת התוכי?
3.מהו הסכום הכספי שהקצבנו למטרה זו?
4.האם כמות היחס שאנו יכולים להעניק לתוכי מהסוג הנבחר מספיקה?
5.מהן הציפיות שלנו מהתוכי שנביא הבייתה?

נפרט מעט בנושא:
רמת רעש- תוכים שונים מסווגים תחת רמת רעש משתנה, תוכים יכולים להיחשב כשקטים באופן יחסי, רועשים ברמה בינונית, רועשים ורועשים מאוד. צריך לזכור שתוכי יכול להשמיע קולו במגוון צלילים, חלקם נעימים וחלקם פחות אבל זוהי דרך ההתקשרות
של התוכי עם הסביבה ואין דרך להשתיקו , תוכי שמשמיע את קולו הינו תוכי שמח עליז ובטוח וניסיונות להשתיקו יגרמו לתוכי עצב דיכאון ובמקרים מסויימים גם ריחוק מאיתנו . לכן עלינו לעשות בחירה נבונה ולא להסתמך על המזל.
נכון שקשה לדעת בוודאות האם רמת הרעש של התוכי שנביא תהיה נסבלת ולא תמיד יש לנו את האפשרות לשמוע כדי להבין את העוצמות שמדברים עליהם, מעבר לזה שרמת רעש היא מאוד אינדיבידואלית ומשתנה מאדם לאדם באופן קיצוני לפעמים, לאחד רעש של קקדו ישמע כרעש נסבל ולאחר רעש של קוקוטיל יכול להישמע כמחריד. כל אדם צריך לדעת מהי הסיבולת שלו לרעש כזה או אחר ובטח שעליו להתחשב בסביבתו הקרובה כלומר גם בשכנים בבניין מגורים או בשכנים בבית קרוב וצמוד.
ישנם סוגי תוכים רועשים פחות ולרוב מדובר בסוגים הקטנים יותר , מן הסתם תוכי קטן לא יגיע לרמת רעש בדציבלים של תוכי בינוני ותוכי בינוני לא יגיע לרמת דציבלים של תוכי גדול. לגבי רמת רעש של כל תוכי כדאי להתייעץ עם מגדל בעל ניסיון אמין וללא אינטרס.

בכל זאת אנסה לתת לכם קנה מידה ולגעת במעט הסוגים לפי רמת הרעש שנגדיר.
אני אגדיר את רמת הרעש על פי סוגי התוכים מ1-5 כאשר 1 יחשב כרמת רעש נמוכה ו 5 כרמת רעש גבוהה במיוחד.
אם אתם אנשים שרגישים מאוד לרעש ההמלצה תהיה כמובן לבחור תוכים שמוגדרים ברמת רעש 1-2.

נתחיל בתוכים קטנים.
תוכון יסווג ברמת רעש – 1 , כאשר יהיו מספר תוכונים בכלוב רמת הרעש תעלה במעט אך קחו בחשבון שתשמעו הרבה ציוצים
וציפצופים כמעט לאורכו של כל היום.
ציפור אהבה – 2 , גם כאן כאשר מדובר במספר ציפורים רמת הרעש תעלה בהתאם.
קוקוטיל – 1-2 , הזכרים יהיו רועשים יותר בדרך כלל מהנקבות.
קוניורים – 3-4 מינים מסוימים יסווגו ברמה 2 (גרין צ'יק לדוגמא) כאשר מינים אחרים כגון קוניור פטגוניה או קוניור שמש יסווגו כרועשים מאוד.
סנגל -2-3  סנגל ובני משפחתו האפריקאים כגון מאיירס נחשבים כשקטים יחסית אם כי ישנם יוצאים מן הכלל.
קקדו – 4-5 בהתאם למין.
אמזונה – 4 נוטה לצעוק בבקרים ואחר הצהריים.
ארה – 5 תוכי עם רמת רעש גבוהה במיוחד.

ברשימה המובאת יש תמיד תוכים שיוצאים מן הכלל ורמת הרעש יכולה לעלות או לרדת במעט, שינוי ברמת הרעש יכול להיגרם גם מכמות הרעש אליה התוכי חשוף ביום יום בסביבתו, תוכי בסביבה שקטה יהיה שקט יותר במעט ותוכי בסביבה רועשת יכול להיות רועש יותר. במידה והינכם מעוניינים לדעת את רמת הרעש של תוכי שאינו מופיע ברשימה נוכל לתת לכם מענה על גבי הפורום עצמו.
גודל כלוב– עקרונית תוכי צריך לבלות לפחות חלק מהיום בכלוב ולכן מידות הכלוב ושטח המחייה שניתן לתוכי חשובים מאוד, ההמלצה הכללית היא לתת לתוכי כלוב גדול ככל שניתן אבל כמובן שלכל תוכי יש את הכלוב המתאים לו ולגודלו מצד אחד ומצד שני בחירת התוכי לעיתים נעשית גם על פי המקום שמתאפשר לנו להקצות למטרה זו בבית ועל פי התקציב הכללי שהקצנו למטרה זו, לכן בחירת הכלוב צריכה להיעשות ספציפית לכל סוג של תוכי שנבחר ויש לשים דגש על כך שיהיה נוח לניקוי, על גלגלים לשינוע אם זה מתבקש, עם כלי אוכל מתאימים, עם מרווחי סורגים שיתאימו לתוכי לטיפוס מצד אחד ולמניעת פגיעה בתוכי ע"י כך שיתפס בין הסורגים אם הם גדולים מידי.

התקציב הכולל לרכישה – ההוצאה לא מסתיימת עם קניית התוכי, כאמור יש לקחת בחשבון כלוב מתאים, צעצועים, מזון ובמידת הצורך טיפול שהתוכי יזדקק לו. יש לקחת את ההוצאה הכללית בחשבון ותמיד לדאוג לכך שיהיה מספיק כסף למקרה של טיפול דחוף.לכן אם הוקצב לרכישת התוכי סכום של 2000 ש"ח וזה מספיק רק לתוכי וכלוב תשקלו שנית את קניית התוכי מהסוג שבחרתם.

כמות היחס– כל תוכי מוחתם ישווע ליחס ולחום, ישנם סוגי תוכים (לרוב הקטנים) שההשפעה של ירידה בכמות היחס תהיה פחות חריפה מתוכים גדולים ואינטלגנטים, בכל מקרה בבחירת תוכי צריך לקחת בחשבון שלא מדובר בצעצוע או בקישוט, זהו בעל חיים פעיל שזקוק לקשר עימכם וכחלק מגידולו תצטרכו לתת לו את היחס הנדרש. הדרכה נכונה ומקצועית מצד המוכר יכולה לחסוך בעיות רבות שינבעו מהרגלים רעים שנקנה לתוכים במהלך הגידול.
מהן הציפיות שלנו מן התוכי שנביא הבייתה.
שאלה חשובה מאין כמוה. מאות סוגים שונים של תוכים מתאפיינים באופי שונה , ישנם פעילים יותר ופעילים פחות , ישנם בעלי כושר דיבור או כאלה שאינם דברנים, ישנם תוכים אינטלגנטים וצורכים גירויים וכאלה שפחות . לכן חשוב שהציפיות שלכם מהתוכי יהיו ברורות וידועות מראש וזאת על מנת שלא תתאכזבו. לדוגמא, במידה ובחרתם תוכי בעל כושר דיבור לא מפותח במיוחד אל תבנו על זה שהתוכי שלכם ידבר כי אתם עלולים להתאכזב, אם אם התוכי ידבר קבלו זאת כבונוס אבל אל תפתחו ציפיות .

תוכי בוגר או תוכי צעיר?
שאלה נוספת שנשאלת לעיתים קרובות היא האם יש הבדל בין רכישת תוכי בוגר לגוזל שזה עתה נגמל? מה ההבדל ומה צריכים לקחת בחשבון כשרוכשים תוכי בוגר?
יש הבדל בין רכישת תוכי בוגר לבין רכישת תוכי שזה עתה נגמל, ההבדל המהותי הוא בכך שאת אופיו של הגוזל קל יותר לעצב ולהרגילו לתנאי המחייה שלכם לעומת תוכי בוגר שחי בדרך מסויימת והתרגל אליה, גוזל שיורגל לאורח חיים שנוח לכם יקבל אותו באהבה לעומת תוכי בוגר שיכול לפרש שינויים כענישה. קחו לדוגמא תוכי שחי אך ורק מחוץ לכלוב וכך הורגל, לאחר הבאתו הבייתה לבטח תרצו לצאת מהבית לעבודה או שתסעו לטיול, ההרגלה תהיה חוויה קשה לתוכי מאחר ואינו מורגל להיות סגור בכלוב, תוכים גדולים עלולים לפתח בעקבות זאת בעיית התנהגות, תוכי בוגר למשל יכול לפלוט מילים גסות שקלט בבית הקודם ושאינכם מעוניינים שילדיכם ישמעו, תוכי בוגר יכול לפתח הרגלי אכילה והתנהגות קלוקלים שיהיה לכם קשה לשנותם, תוכי בוגר נושא עימו מטען עבר שיכול להיות מופנה כנגד ילדים או בוגרים. כמובן שלא כולם כך אבל יש לקחת זאת בעת הרכישה בחשבון.
קיבלנו החלטה סוף כל סוף, השאלה היא מאין רוכשים את התוכי שלנו?
אכן שאלה קשה, בשנים האחרונות מספיק להעיף מבט חטוף בלוחות המכירה ולראות שכולם ללא יוצא מן הכלל מגדלים מוכשרים, כולם מומחים ובעלי ניסיון, כולם מחתימים ברמה הגבוהה ביותר גם אם רק אתמול הם עדיין לא הבינו היכן נמצא הזפק. זיכרו, החתמת גוזל אינה מתחילה ונגמרת במתן מזון, החתמת הגוזל הינו תהליך מבוקר שנעשה לאורך זמן מרגע בקיעת הגוזל או הוצאתו מההורים ועד להעברתו לידיכם. החתמת גוזל אינה יכולה להיעשות כדרך אגב , החתמת גוזל צריכה להיעשות על ידי מי שכל מעייניו נתונים לגוזל ולא כעבודה צדדית.
אז איך באמת בוחרים?
ראשית לעולם לא לרכוש ספונטנית וללא הכנת "שיעורי בית" , טיול של יום שבת או חג בפינת חי או חווה יכול להסתיים מבלי שנהיה מוכנים לכך בכך שאנו נושאים עימנו תוכי כלוב ומזון הבייתה מלווים בקולות צהלה ושימחה של הילדים. לרוב המידע שתקבלו יהיה לוקה בחסר והמוכרים יעגלו פינות על מנת למכור תוכי נוסף. לא מעט תוכים נרכשים בדרך זו ולאחר מכן הרוכשים מרגישים חוסר אונים ופונים לקבל עזרה. חלק ניכר יפרד מהתוכי בלית ברירה.

להלן ציטוטים מתוך חלק מזערי מפניות לעזרה שקיבלתי :
"המוכר אמר לי שהוא עושה רעש כמו של תוכי בינוני בערך ולא חשבנו שזה ישמע כמו צרחות מלחמה של אינדיאנים" – רכשה קקדו אמברלה באחת החוות המוכרות.
מסקנה – בידקו היטב את רמת הרעש של התוכי שנבחר, אינכם בטוחים או שאין לכם מספיק ידע בנושא עיצרו את העיסקה עד לבירור מקיף יותר.

"המוכר אמר לי שהכלוב מתאים לג'אקו רק לאחר כחודש קראנו והבנו שהכלוב בקושי מספיק לקוקוטיל" – רכשו בהמלצת המגדל כלוב עגול בקוטר 43 ס"מ.
מסקנה- לא כל מה שמוכרים לכם נעשה בתום לב , מעבר לכך קחו בעירבון מוגבל את הידע שיש למוכרים בחנות לגבי הצרכים של התוכי.

"המוכר לא דיבר איתי כלום על מתן דייסה והבנתי שהוא גמול , הוא אכל מזון מוצק ודאגנו שהאוכל יהיה לו זמין" – רכשה תוכי מחווה מוכרת שמת לאחר שבוע – תגובת החווה – "הרעבת אותו למוות" .
מסקנה- לא בכל חווה תקבלו את הכלים הנכונים לגידול התוכי, בקשו מידע מקיף והסבר ממצה לגבי התזונה הנדרשת ולגבי הטיפול בתוכי.

"מכרו לי גוזל ג'אקו בן חודש וחצי והמליצו לי להאכילו 3 פעמים ביום"- קיבל גוזל בן שבוע וחצי חסר ניצוי שמת לו לאחר השיחה עימי.
מסקנה- חישבו פעמיים לפני רכישת גוזל שאינו גמול , הפיתוי לחסוך כסף קיים אצל כולנו אבל לא לשכוח שמדובר בבעל חיים שמצריך ציוד מקצועי וידע נרחב על מנת שישאר בחיים ויגדל, לעיתים קרובות הניסיון לחסוך עולה גם בחייו של התוכי וגם בהוצאה גדולה יותר.
תנו למחתים מקצועי לעשות את עבודתו וקנו תוכי גמול מבלי לקחת סיכונים מיותרים.

"לאחר שהתלוננו שהתוכי נראה חולה התברר לנו שהתוכי אינו שייך לחווה" – אנחנו האמנו שאנחנו קונים תוכי "תוצרת" החווה  המוכרת ולכן שילמנו הרבה יותר .
מסקנה- לא כל מה שנמכר בחווה או אצל מגדל באמת עבר תחת ידיו את תהליך ההחתמה והגידול, חוות וחנויות רוכשות תוכים ממקורות שונים כאשר זה משתלם להם כלכלית, ההחתמה אינה תחת מותג החווה והגוזל לא תמיד מבית גידולם. בררו באיזו טבעת התוכי מטובע ומה מקורו לפני הרכישה.

"המגדל אמר שכופתיות זה שטויות וזה בכלל רעיל, תוכים מטבעם אוכלים גרעינים גם בטבע" – ביקש עזרה בהעברת התוכי לכופתיות.
"הובטח לי ליווי צמוד אך לאחר הרכישה המגדל כבר לא עונה יותר לטלפון , כמה דייסה ואיזה סוג צריך לתת לגוזל בן שלושה וחצי חודשים"?
– רכש גוזל בין 3.5 חודשים שתלוי בדייסה אך לא קיבל הדרכה או מזון להאכלה.

"רכשתי תוכי מחווה וקיבלתי "פינקס חיסונים" באותו היום שהגענו הבייתה התוכי נפצע ודימם, לקחנו את התוכי לוטרינר ולאחר בדיקה התברר שלמרות "פינקס החיסונים" התוכי נשא כלמידיה.- רכשו תוכי מאחת החוות המוכרות וקיבלה "פינקס חיסונים" .
מסקנה- קהל מבקרים ולקוחות שמגיעים מחוץ לחווה יכולים להדביק תוך כדי המגע והקירבה את התוכים ע"י העברת חיידקים ממגע עם תוכים במקום אחר, בחוות בהן רוכשים תוכים ממקורות שונים סיכוי ההדבקה גדלים פי כמה וכמה.

אחד אחרון ומעניין במיוחד שהופנה לעוזי – אמיתי בהחלט.
"המגדל אמר לי שכשהתוכי נושך אותי באצבע לנשוך אותו בחזרה באצבעות, כך הוא יבין שזה מכאיב".
מסקנה- אל תקבלו כל מה שאומר המגדל כתורה מסיני, הפעילו שיקול דעת משלכם ובררו האם אתם נוהגים נכון .

הרשימה של השאלות שמופנות אלי יכולה להימשך בלי סוף, דאגו למנוע מצבים כאלה מבעוד מועד על ידי קבלת התחייבות מצד המגדל/חווה להיות זמין וקשוב לפחות בשעות המקובלות. עם כל הרצון וההתלהבות נישמו עמוק,תמיד אפשר לחזור ולרכוש את התוכי
במידה והוא מתאים לכם אך מתוך שיקול דעת וידיעה ברורה שהרכישה מתבצעת במקום אמין הכולל תמיכה וליווי ושהתוכי הנבחר זה התוכי אותו אתם רוצים ויכולים לגדל.

ההמלצה האישית שלי היא להתרחק מחנויות ומחוות למינהן בהן הגידול הינו בצורה מסחרית נטו, אני אומר "מסחרי נטו" מאחר וכל העוסק במכירת תוכיםלמעשה סוחר בהם אבל יש הבדל עצום בין מגדל שמוכר מבית גידולו לבין חנויות וחוות שרוכשים מכל הבא ליד
או שכמות הגוזלים המואכלים ומוחתמים היא כזאת שהיחס האישי לגוזל נדחק הצידה על חשבון שאר הגוזלים שיש להאכיל. בהגיעכם לחווה או חנות בררו היטב את מקורו של התוכי, האם יליד החווה או שנרכש מחוצה לה.
הביטו סביב וראו ממה התוכי ניזון, מה רמת הניקיון במקום, נסו לוודא שגיל הגוזל שמוצע לכם אכן נכון, אל תתביישו לשאול שאלות כלליות כי דרך השאלות והתשובות שתקבלו תוכלו לתהות על קנקנו של המוכר.

להלן מספר טיפים לרכישה נכונה.
*העדיפו בבחירתכם מגדל שמאכיל מספר מצומצם של גוזלים בכל פעם ולא מגדל שכמות הגוזלים הכללית אינה מאפשרת הגיוניתלתת לגוזל את הנדרש לו בתהליך ההחתמה.

*העדיפו לרכוש גוזל שבא שמגע עם מינימום אנשים זרים ועם תוכים שונים, תוכים יוצאים וחוזרים, מוחלפים ונקנים ממקורות שונים מגיעים לאותו איזור גידול ברוב המקומות המסחריים, תוכים באים במגע יום יומי עם אנשים שקודם לכן ביקרו במקומות אחרים ונגעו בתוכים ממקורות לא ידועים. מחלות עוברות במגע, אדם שנגע בתוכי חולה או נושא מחלה יכול בהחלט להעביר את המחלה הלאה ע"י אבק נוצות בבגדיו או בדריכה על לשלשת , קחו בחשבון שתוכים שמוצגים למכירה זהו גימיק מעולה וגורם להתלהבות אך בד בבד מקור
להעברת מחלות. תוכי כזה יכול להירכש עם תעודת בדיקה שנערכה לפני מספר ימים כשהתוצאה שלילית אך בינתיים הוא בהחלט יכול להיות נשא של מחלה שהודבק בה.

*נסו לקבל המלצות על המגדל שממנו אתם עומדים לרכוש , קיראו ועקבו אחר אופן הטיפול והגידול , רוב המגדלים יציגו  את גוזליהם בפורומים השונים ולעיתים אפשר לעקוב אחר התפתחות הגוזלים ועל המלצות הרוכשים.

*נסו לבדוק האם למגדל יש צבר לקוחות מרוצה ואם הוא מוכר לאורך זמן.

*בידקו האם הגוזלים הנמכרים הינם ילידי בית הגידול של המגדל וההורים נמצאים במקום, בדרך כלל בבית גידול כזה תוכלו לדעת  שהגוזלים לא הגיעו ממקורות שונים שאינכם מודעים להם ויתכן שנושאים מחלות או פגמים מולדים.

*בידקו האם בית הגידול נמצא תחת מעקב ונעשות בו בדיקות תקופתיות לשלילת מחלות והאם ישנו תיעוד לכך.

*בידקו אם רמת ההחתמה עומדת בסטנדרטים המקובלים, תוכים ובמיוחד הגדולים מביניהם עלולים לפתח בעיות התנהגות במהלך הגדילה עקב החתמה גרועה.

*בידקו האם המגדל ילווה אתכם ויתן פיתרון לבעיות שעלולות לצוץ במהלך הגידול ללא קשר לזמן שעבר מעת רכישת התוכי. קחו בחשבון שחלק מהחנויות החוות ואף מגדלים שונים יתנערו או יענו בחוסר נימוס לאחר מספר פעמים שתיתקלו בבעייה.

*בררו באיזה גיל החלה החתמת הגוזל,יש משמעות עצומה לגיל בו הגוזל נלקח מהוריו וההחתמה החלה,ככל שהגוזל יוצא להחתמה קטן יותר כך הסיכוי להחתמה טובה גדול יותר והמדובר במיוחד בתוכים בינונים וגדולים.קראתי לא מכבר על בית גידול שמתרץ  את הוצאת הגוזלים בגיל מאוחר מההורים מאחר "וההורים מחסנים את הגוזלים במזון שניתן להם" דעה שמצביעה על חוסר ידע משווע או ניסיון  הטעייה, גוזלים יקבלו את כל הנדרש להם כולל את המערכת החיסונית מהאם ע"י הביצה עצמה שלא כמו אצל יונקים שבחלב האם מקבלים תוספים חיוניים.

*נסו לבחון את סביבת בית הגידול במקום בו שוהים הגוזלים המקום צריך להיות נקי , כלובים שתחתיתם מלאה בשאריות מזון ולשלשת יעידו על אופי הגידול.

*כיום כמעט כל מגדל יטבע את הגוזלים שברשותו, בעבר טיבעו תוכים גדולים אך כיום הטיבוע הפך נפוץ יותר, טיבוע הגוזל יכול להעיד לעיתים על גיל הוצאת התוכי מההורים.

*המזון עליו נגמל התוכי חשוב מאוד,מגדלים רבים גומלים את התוכים הקטנים הבינונים ובטח שאת הגדולים במזון כופתיות הקניית הרגלי אכילה טובים מגיל צעיר יכולים להוות יתרון חשוב.

*בררו האם אתם מקבלים הדרכה ובאילו נושאים, בחנו היטב את תשובות המוכר לשאלותיכם ונסו להגיע למסקנה האם הוא מספיק מקצועי ואמין והתשובות ברורות ונכונות.

המגדל עונה על הדרישות שלכם, זה הרגע לפנות לבירור המחיר. 
אל תתפתו לשאול מה המחיר המבוקש מיד עם תחילת השיחה גם אם זה חשוב לכם מאוד, נסו להבין ולשמוע מה אתם מקבלים בתמורה לסכום שדורשים ממכם. קחו בחשבון שמחיר התוכי או אורך זמן הנסיעה יכולים להיות שוליים בטווח הרחוק, תוכי כגון קוקטייל יכול לחיות בתנאים טובים 15-20 שנים כאשר תוכי גדול כגון  ג'אקו יכול לחיות 50-60 שנים.נכון שיש תמיד את השיקול הכספי והרצון לחסוך אך חיסכון זעום עלול לעלות יקר מאוד כשהבחירה שגוייה. התשלום יהיה בדמות טיפולים או בעיית התנהגות שתמנע ממכם את ההנאה שבקשר עם התוכי.
לכן קבלת תוכי בריא מוחתם היטב עם תמיכתו של המגדל ומענה לכל שאלה יכולים לכפר על נסיעה רחוקה או תשלום גבוה במעט  אך בגדר הסביר. חלקו את אורך חייו של התוכי בסכום ששילמתם מעבר לממוצע המחירים וקיבלתם סכום אפסי כמעט. לדוגמא, שילמתם על קוקטיל שחי 15 שנים עוד 50 ש"ח יוצא ששילמתם לכל שנה מחייו של התוכי עוד 3.33ש"ח  .מחיר התוכי הינו נדבך חשוב אך בשיקלול כללי אל תתפתו לרכוש את הזול על חשבון אמינות המוכר עזרה שתינתן לכם ותוכי שגדל בתנאים טובים. אל תחפשו מציאות, לא ברכישת בעל חיים שהולך ללוות אתכם שנים.
בחינת התוכי .
בחרתם מגדל – מזל טוב,עדיין נותר לבחון את התוכי המוצע .אז איך יודעים האם התוכי עונה לדרישות?

ראשית דאגו להכיר את המגדל מקרוב, שאלו שאלות רלונטיות ,אל תתביישו לכתוב את השאלות על דף מאחר ובהגיעכם חלק ניכר מהשאלות שרציתם לשאול ישכחו .מגדל טוב יתן הסבר באריכות לכל שאלה ולא יגלה חוסר סבלנות או לחץ.

הכירו את התוכי- תוכי מטבעו הינו בעל חיים חשדן, אל תתנפלו עליו מיד עם הגיעכם, תנו לו מספיק זמן ושהות להתרגל לנוכחות שלכם מצד אחד ומצד שני בחנו את התנהגותו ללא יצירת לחץ מצידכם. תוכי בריא צריך לעמוד בצורה ישרה, צריך להיות עירני לסביבה ולא אפטי .אל תבחרו בתוכי שפוף שאינו מתעניין בסביבתו בשום דרך או תוכי שנראה חלש ומסכן, אל תבחרו בתוכי שעיניו דומעות או שבנחיריו יש סימני רטיבות ,תוכי שעוצם עיניו לסירוגין מתנשם בכבדות וזנבו עולה מעלה מטה בכל נשימה הינו תוכי שסובל מבעיות נשימה ויש להימנע מלקחתו.

בחנו את יחס התוכי למגדל, אם התוכי עולה בקלות ליד (אם הוא בגיל המתאים לכך) נותן למגדל ללטפו ומתייחס בחביבות הוא תוכי שהוחתם היטב, לרוב תוכי שאינו מוחתם כיאות לא ירשה למגדל ללטפו בכל הגוף ובמיוחד לא בגב ובזנב.
תוכי שמתייחס בצורה טובה למגדל יקשר אליכם במהרה וללא בעייה.

בשלב זה בקשו מהמגדל הדרכה בנוגע לגישה הרצויה לתוכי, הוצאתו והכנסתו מהכלוב , כיצד להכיר לו את בני המשפחה השונים ובאילו חיזוקים חיוביים להשתמש.
זיכרו , את אמונו של התוכי אפשר לרכוש אך ורק בחיזוקים חיוביים, התוכי אינו מכיר בעונשים ועליכם תהיה מוטלת האחריות לנהוג בו בכבוד לרכוש את אמונו ולא לכפות עליו את רצונכם בכוח.
בקשו מהמוכר את המזון עליו התוכי נגמל ושניתן לו כמזון בסיסי. חשוב שהתוכי יקבל מזון מוכר עם הגיעו הבייתה. אין להחליף מזון בימים הראשונים להגעת תוכי הבייתה.
חשוב לבקש מהמגדל "קו ישיר " ופתוח לשאלת שאלות והדרכה בכל עת.
בחרתם תוכי? מזל טוב לפניכם הדרך להביאו ולקבלו בבית.
לקיחת התוכי יכולה להיעשות במספר דרכים , אפשר להעביר את התוכי בכלוב נשיאה, אפשר בקופסה בגודל מתאים ואפשר אף בכלוב מתאים להעברה , בכל מקרה לא לשכוח שההעברה עצמה יוצרת חוסר ודאות אצל התוכי, תוכי יחוש נוח יותר כשהוא נמצא בכלוב שאינו פתוח ומואר ומסביבו מתקבצים כל בני המשפחה שאך עתה רכשו אותו, תנו לתוכי את השקט בזמן העברתו לבית. עם הגיעכם הבייתה הניחו את התוכי במקום פינתי ושקט עד להכנת הכלוב , בכלוב הניחו את המזון שקיבלתם מהמוכר ומים . אין צורך לאבזר את הכלוב עם צעצועים מיד עם הכנסת התוכי לכלוב,לרוב התוכים המעבר עצמו לכלוב חדש הינה קשה ומלחיצה בפני עצמה והוספת צעצועים יכולה לגרום לתוכי לפחד וחרדה מפני החפץ הצבעוני שאינו מוכר.בשלב זה אני אוסיף שתוכי שהורגל לנוכחות צעצועים בשלבי הגידול יקבל צעצועים בצורה טובה ולא יפחד מהם, בכל מקרה צריך לבדוק ולבחון כל מקרה לגופו ולהכניס צעצועים לכלוב לאחר הסתגלות תוך כדי בחינת תגובת התוכי.

לאחר העברת התוכי לכלוב והצבת הכלוב במקומו נסו לא לשנות את מיקום הכלוב . מרגע זה מתחילה תקופת ההסתגלות של התוכי לבית החדש, בשלב זה מינעו התקהלות מסביב לכלוב, מינעו מילדים להתרוצץ בקירבת הכלוב ובטח שלא להרעיד את הסורגים או להזיז את הכלוב, על התוכי להסתגל מחדש לכלוב לדיירי הבית לריחות לקולות ומבחינתו הכל עלול להיראות חדש ומאיים.

גשו אל התוכי בנפרד ובצורה שאינה מאיימת, דברו אליו ברכות ואל תכפו עליו מגע אם עדיין אינו מוכן לזה.
תנו לתוכי ליזום וכשירגיש בטוח בעצמו יגש אליכם ויתקשר, לכל תוכי אופי שונה וכל תוכי יקבל את השינוי שנפל עליו בצורה שונה כך שאורך תקופת ההסתגלות יכול בהחלט להשתנות מתוכי לתוכי.

מאחל לכם הצלחה ובחירה נבונה.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה