דף הבית / מאמרים תוכים / צעצועים לתוכים וחשיבותם

צעצועים לתוכים וחשיבותם

צעצועים לתוכים וחשיבותם

הצעצועים לתוכים וחשיבותם.

תארו לכם איך חיינו יראו ללא צעצועים ,אנו בני האדם צריכים את המשחקים למינהם על מנת לפתח את המחשבה לתעסוקה ולשעשוע, רוב רובם של המגדלים יודעים היטב שהתוכים צריכים בדיוק כמונו את המשחקים על מנת שלא ישתעממו , המשחקים ישמרו על התוכי פעיל ועם תעסוקה במשך מרבית היום. תוכים שנולדים בתנאי שבי עדיין נושאים עימם את האינסטנקטים של חיפוש אחר מזון ריבוי וקינון. הצעצועים עבורם הינם כלים פרקטיים , הצעצועים מחקים את סביבתו הטבעית של התוכי . מאידך  מספר הצעצועים
שהתוכי יכול ליהנות מהם אינו רב ומוגבל  לפי אורח חייו בטבע. חלקם  של התוכים עשויים להתעלם או לפחד מצעצועים בתחילה , אבל תמיד צריך לתת לתוכי שלך מבחר של צעצועים ומידי פעם לשנותם , על מנת שלתוכי לא יהיה משעמם. הצעצועים מספקים לתוכי חווה רוחנית ונפשית ובלעדיהם  התוכי עשוי להפוך לנוירוטי ואפילו דיכאוני.

 

עשה זאת במו ידיך:

לרוב אין כל בעיה למצוא מספר צעצועים קטנים שהתוכי שלך אוהב וישחק בהם ללא הפסק , אבל כשמדובר  בצעצועים בינונים וגדולים, זה כבר עולה יקר, משחק לתוכי בינוני גדול יכול בקלות להגיע למחיר של 100 ש"ח  , רבים המגדלים שהוציאו סכום זה לקניית צעצוע צפו כיצד תוך יממה התוכי פירקו לגורמים וכמעט שלא נותר ממנו דבר, רבים מהמגדלים באותם רגעים חשבו כבר על   האלטרנטיבה להכין את הצעצועים בעצמם. זה יכול להיות כיף להכין בעצמך צעצועים לתוכי שלך, אתה צריך לאתר ולמצוא  חומרים לבניית הצעצועים, יש הרבה חנויות שמוכרות חבלים, קוביות עץ, עור, לבד וכו' , אתה יכול בקלות מחומרים אלו להכין את הצעצועים בעצמך. הכנת הצעצוע או משחקים כלשהם לתוכי בעצמך זה הרבה יותר זול. היתרון הנוסף הוא שהמשחקים שתכין יכולים להיות בדיוק מותאמים  לתוכי שלך והוא יאהב אותם. כשמהשחקים נשברים אתה יכול פשוט לתקנם או להכין חדשים.

צעצועים לתוכים: טעמו האישי של התוכי

טעמו האישי של התוכי:

טרם הינך ניגש לבניית המשחק זכור שלכל תוכי יש את הטעם האישי. אפשר לבנות לתוכי משחקים סוגי משחקים שונים  למשל על פי סוגו כל פי מה שהוא אמור לאהוב  ולפי סביבתו הטבעית שבה הוא חי בטבע. אבל תמיד יכול להיות שהתוכי שלך דווקא אוהב  דברים שונים ומשונים להשתעשע איתם, אולי בכל זאת יש לו טעם שונה. אולי את התוכי שלך מגרה את הדמיון דווקה משחקים מסוג אחר.
לדוגמא: מתוך חמישה ג'אקויים, ארבעה תוכים יכולים לאהוב את המשחקים אשר עשויים מגלילי נייר,קרטוני ביצים, אך החמישי דווקה יאהב פעמונים. אצל תוכים מסוג  סנגל למשל, המשחקים שיגרו כל אחד מהם יכולים להיות שונים לחלוטין אחד מהשני. התוכי שלך למעשה יכול בכל פעם לשנות את טעמו מחדש בבחירת הצעצועים . תוכי מתבגר הופך להיות  פחות אנרגטי ועלול להתעניין פחות ופחות במשחקים. לעיתים מעט צעצועים יספקו את צרכיו.
תוכים בגיל צעיר מאוד עלולים להיות חשדנים וזהירים  בקשר למשחקים חדשים לכן צריך לספק להם צעצועים בגודל הנכון והמתאים בהתאם לגילם.
לעיתים קשה מאוד לדעת מה התוכי שלך יאהב יותר, האם הוא ישחק עם הצעצוע ולא יזוז ממנו לרגע, או שהצעצוע ייתלה בפינה והתוכי יתעלם ממנו. חלק ניכר מהתוכים אוהבים מראות , קוקטילים מסוגלים לשבת שעות מול המראה ולבחון את ההשתקפות, לעומת זאת תוכים אחרים כמו הסנגל והג'אקו לרוב יתעלמו לחלוטין ממראות. הרבה תוכים אוהבים משחקי אחיזה משחקים שהם יכולים לאחוז ביד ולשחק עימם.  ישנם  תוכים שאוהבים צעצועים שאפשר לאחוז במקורם ולשחק איתם.
על מנת  שהתוכי יוכל לבחור בעצמו את משחקיו לפי ראות עיניו מומלץ להניח לו קופסא גדולה שממנה  יוכל התוכי לבחור בעצמו את הצעצוע האהוב עליו. תוכי שמניחים לו קופסה כזאת  יכול לנבור בקופסא עד התחתית כדי למצוא צעצוע שנמצא שם ואותו הוא רוצה במיוחד.

בניית צעצועים לתוכים

בניית צעצועים על פי סוגי התוכים:
היתרונות בבנית המשחקים בעצמך יעזרו לך לדעת מה באמת מושך את התוכי שלך ואיך הוא מתנהג בבר, הידיעה מה אוהבים תוכים מסוגו של התוכי המצוי אצלך תעזור לך מאוד בבחירת הצעצוע שאתה מתכוון לבנות וליצירת קשר חזק עם התוכי, כדאי מאוד להיעזר באתרי אינטרנט המציגים סוגי צעצועים לתוכים מסוגים שונים וחלקם אף מציגים צעד אחר צעד כיצד לבנות את הצעצוע.בניית משחקים לתוכים לדוגמא, הארה בטבע עוסקת בפיצוח אגוזים למיניהם עם קליפה קשיחה. תהליך מציאת האוכל שומר אותה במצב פעיל,פיצוח האגוזים שומר את מקורה חזק מחושל ובריא. כדי לשמור שלתוכי  בשבי ישמר המקור במצבו עלינו לספק לה אגוזים בקליפתן וצעצועים גדולים העשויים מעץ על מנת שתוכל ללעוס ולפרק אותם.
קאקאדויים, ג'אקויים, אקלקטוסים, מאייר, סנגל, ג'רדין ואפילו קוקטילים אוהבים מאוד ללעוס עץ. הקאקאדו אוהבים ללעוס ועלולים להשחית דברים העשויים עץ בקלות ובמיוחד צעצועים 1העשויים עץ וענפים. כמו רוב הציפורים גם הקאקאדו נמנים על התוכים אשר אוהבים משחקים רעשניים כמו פעמונים ושרשראות.
הקוקטילים אוהבים לאחוז במקורם חבלים דקים העשויים מחומרים כמו כותנה, עור, פשתן וכדומה,  הם גם  אוהבים לפרק עצים רכים לסיבים עצים כמו בלסה  ועצי קקטוס . לקוקטילים אפשר לקשור קווצת וחתיכות עץ כאלה ביחד ולתת להם להפריד אותם במקורם.אפשר להשאיר לקוקטילים משחקים בתחתית הכלוב, הקוקטילים אוהבים לרדת לתחתית הכלוב ולאכול מזון , משחקים בתחתית הכלוב יגרמו להם הנאה מרובה.
תוכונים אוהבים לפרום במקורם  חבלים וסוגי סיבים טבעיים אחרים. הרבה תוכים קטנים יעדיפו ללעוס גרגירי דוחן מאשר לשחק בצעצועים אבל ישנם גםתוכים קטנים אשר יאהבו צעצועים קטנים כמו מראות ופעמונים,רובם של התוכונים יאהבו נדנדות ובמיוחד אם תלויים עליהם חרוזים וחבלים ללעיסה.

לוליין מנוצה:

ישנם תוכים רבים אשר מטפסים וישנם אשר מתנדנדים ונתלים בסביבתם הטבעית.למשל תוכים מסוג ארה, אמזונה, ג'אקו, אקלקטוס, לורי,וקאייק אוהבים מאוד חבלי טיפוס במיוחד אלו העשויים מרצועות עור, חבלי יוטה וכותנה. סוגים משכילים יותר כמו הג'אקו והאמזונה, יאהבו ללמוד כיצד לתפעל את המשחקים האלו. תוכים שלהם אינסטינקט קינון חזק במיוחד כמו קוקטיילים, ציפורי אהבה ג'אקו ותוכונים אוהבים מאוד לקרוע ולפרום בדים, קרטון וניירות.תוכים אשר אוהבים לנקות את הגוזלים שלהן ואחד את השני בעזרת המקור כמו תוכונים, אוהבים בדרך כלל את אותן בובות בצורת תוכים קטנים. אפשר לשימם  בצד הכלוב כך שהתוכי יוכל לשבת ליד הבובה ולשחק איתה.תוכים רבים נהנים מאוד כאשר הם מוגנים ומכוסים בגליל או אפילו בקופסת קרטון, אותם הם יכולים  לקרוע ולהתחבא בפנים. הקופסאות יכולות להיות עגולות או מרובעות כמו מעין אוהל, אפשר לצבוע אותם בצבעים שמחים ובהירים,אפשר בנקל להכינם לעשות שני חורים ולתלות אותם בכלוב.

 

צעצוע לגודל תוכי

בחירת גודל התואם לתוכי שברשותך:
אל תבזבז את כספך בקניית צעצועים גדולים לתוכי קטן כי הוא לא יתעניין במשחק. כמו כן, מאידך לעולם אל תתנו צעצועים קטנים לתוכי גדול. תוכים גדולים  יכולים לפרק חפצים קטנים בקלות דבר אשר יכול לגרום לפציעתן כמו בליעת ענבל של פעמון למשל. יש להיות זהיר ולשקול היטב לפני כל הוספת משחק לתוכי. בחן את המשחקים והצעצועים לתוכי שלך כפי  שהיית בוחר צעצועים לילד. בחן את החומרים ממנו עשויים המשחקים ובדוק היטב שאין שום קצוות ומקומות חדים. יש להמנע מעץ מצופה לקה וממתכת מגולוונת אשר יכולה לגרום להרעלת אבץ. כמו כן, יש להמנע מפלסטיק קשיח ושביר היכול להישבר ולהיבלע וגרום לפציעות  חמורות במערכת העיכול של התוכי. הזהר מפקקי מתכת של בקבוקי שתייה בעלי קצוות חדים.היזהרו גם מחומרים ספוגיים ורכים מאוד אשר יכולים בקלות למצוא את דרכם לפיו של התוכי. צעצועים זולים אשר עשויים מחומרים ירודים פוגעים והורגים הרבה מאודתוכים בכל שנה.
שים לב שחלקי המתכת צריכים להיות עשויים מאלומיניום או מפלדת אל-חלד. פלדת אל-חלד היא המתכת האמינה והבטוחה ביותר לצעצועי הציפורים. אבץ ועופרת הינם רעילים ועלולים לגרום לתחלואה ואף למות התוכי. לעיסת חומרים אלו או ליקוק מסוכנים מאוד.

צעצועים לתוכים בדיקת מתכות

בדיקת המתכות:

מתכות מושכים אליהם מגנט ,אלו מתכות שלא עשויים פלדת אל-חלד טהורה ומתחת לציפוי מכילים אבץ או מתכת מסוכנת אחרת. מפתחות האהובים מאוד על רוב התוכים אינם  משחק טוב זאת מכיוון שהסגסוגת שממנה המפתח עשוי מכילה בדרך כלל גם עופרת ואבץ. רוב רובם של התוכים אוהבים ללעוס עץ. ישנם סוגי עץ רבים שאותם ניתן לתת לתוכים כמו אורן קשה או רך, בלסה, קקטוס יוקה וענפי עץ הדר. בטוח שבאזורך ישנם עוד סוגי עצים המתאימים לבניית משחקים לתוכים למשל ענפים של אקליפטוס שיכולים לשמש כחומר-גלם מעולה ליצירת צעצועים. לפני שימוש בכל עץ שאינך בטוח לגביו כדאי מאוד שתבדוק אם אתה יכול להשתמש בו. " סוגי עצים שאינם רעילים" חשוב מאוד להשתמש בענפים חדשים בלבד ולא בענפים מלוכלכים רקובים  או עצים אשר עברו טיפולים נגד מזיקים. אסור להכניס לכלוב ענפים עם עלים פרחים או אפילו פירות העלולים להיות רעילים, בדוק היטב את סוגי העץ לפני הבאתו לתוכים.

ניקוי ענפי עצים, כיצד?

הדרך הטובה והבטוחה לנקות ענפי עץ הוא שטיפתם במים וסבון ולאחר מכן שטיפה חוזרת להסרת הסבון, לאחר מכן יש ליבש את הענפים בשמש ואז להכניסם לכלוב.

שימוש בבדים שונים:

השתמש בבדים תחת השגחה, כיום רוב הבדים מעורבים בסוגי סיבים פולימריים אשר עלולים לפגוע בתוכי. אם אינך בטוח שלא יגרם שום נזק לתוכי  אל תתן לתוכי לשחק עימם, עדיף תמיד שהבד יהיה 100 אחוזי כותנה ולוודא שהתוכי לא ייבלע אותו.
צעצוע לתוכי חבלים

זהירות חבלים:

חשוב להקפיד במיוחד שלחבלים אין קצוות פרומים ולנקות\להחליף את החבלים כאשר הם מתבלים ומתלכלכים. תוכיםמאבדים ציפורניים, אצבעות, ואפילו נחנקים למוות  בגלל הסתבכות של איזה חבל או חוט לכן שימו לב היטב.

סוג וגודל פעמונים:

כנראה שאין תוכי בעולם שאינו אוהב להשתעשע בפעמונים.
סוג וגודלו של הפעמון שתבחר לתוכים שלך הוא חשוב במיוחד. לתוכים בגודל ציפורי אהבה או גדולים יותר יתאימו פעמוני פרות (פעמונים כדוגמת אלו הנתלים לצווארם של הפרות )אשר אותם ניתן לקנות בחנויות שונות כגון תרבוטון וחנויות לעבודות יד ויצירות. שים לב ובחן את הפעמון ובמיוחד את העינבל , עינבל קטן במיוחד עלול להיבלע ולגרום לתוכי חנק, בחן היטב את חוזקו של החיבור  וודא שהינו חזק מספיק ומותאם למקורו של התוכי ולא יתנתק בקלות. גודל הפעמון צריך להיות לפחות 4 ס"מ לתוכים הקטנים וגדל בהתאם לסוגי התוכים השונים. אם אין באפשרותך להשיג פעמונים מפלדת אל-חלד גם נחושת תהיה טובה.
במידה ותכננתם לבנות או לתקן צעצועים  עשו זאת עם דבק לעץ מסוג  "אֵלמֵר'ז". זהוא דבק שאינו רעיל לתוכים, אם החלטת לבנות משחקים לתוכיםמטבעות מתכת או פלסטיק וודא שקוטר הטבעת רחב יותר מהאיזור הכי רחב בגוף התוכי וזאת על מנת שהתוכי לא יתפס בטבעת .

צביעת צעצועים לתוכים

צביעת  צעצועים:

ישנם אנשים אשר יעדיפו לא לצבוע את הצעצועים ואת המשחקים של התוכים שלהם,אלו מאמינים שכך זה הכי טוב וכך זה הכי טבעי, אפשר בהחלט לצבוע את צעצועי התוכי שלך בצורה בטוחה כך שתספק לו עניין רב יותר.תוכים יכולים לראות צבעים  והצבעים השונים יכולים בהחלט להוסיף גירוי ועניין רב, אפשר לצבוע עץ ושאר צעצועים בגיר כך שהצבע לא ממש יורד כאשר הוא נטבל במים.סוגי הצבעים הטובים  הם של חברות "ווילטון" ושל "קוקי-בייקר", שהם צבעי מאכל. את שניהם ניתן להשיג בחנויות לכלי אומנות ובחנויות למוצרי אפיה. (היחידים שמצאתי בארץ שלא אינם רעילים,בהחלט אפשר להתייעץ עם המוכר לגבי צבעים המיועדים לילדים קטנים ואינם רעילים.
זכור שהצעצועים שהינך מכין אינם חייבים להיות מרשימים ,אפשר להכין דברים קלים ופשוטים אך מאוד  מאתגרים. אפשר למשל להחביא חתיכות אוכל אהוב או אגוז בתוך כדורי נייר על מנת שהתוכי ינסה להגיע אליהם  ועוד רעיונות כאלה כיד הדמיון. טרם הינך ניגש לעבודה עליך לזכור שהצעצועים שתכין אין אלו הצעצועים שתראה בחנויות ונמכרים תמורת 100-150 ₪. אלו צעצועים פשוטים שקל  להכין אותם , הם לא ירוששו אתכם וגם יעזרו לכם להבין את צרכיו של התוכי שלכם .

צעצועים לתוכים קוביה

הקוביה הנצחית:

סוג זה של צעצוע הינו בהתאם לסוג העץ שאתה משתמש ובהתאם לרמת הלעיסות של התוכי שלך, הקוביה הנצחית הוא צעצוע שיחזיק הרבה מאוד זמן ויתן תעסוקה רבה לתוכי שלך. כל סוגי התוכים יכולים להנות מהקוביה,מהארות ועד הקוקטילים רק התאם זאת לגודל ולחוזק המקור של התוכי שלך. הקוביה הנצחית יכולה להיעשות מעצים קשים כמו אורן ,עצי-הדר או מעצים רכים כמו הבלסה.
הקוביה הנצחית לציפור בינונית- אפשר להשתמש בקוביית עץ אשר כל אחת מצלעותיה תהיה בין 10- ל13 ס"מ. בכל פאה של הקובייה קודחים חור בקוטר 2 ס"מ בערך  עד אשר מגיעים לצידה השני של הקוביה ,עתה מלאו את החורים בדברים שהתוכי שלכם אוהב כמו אגוזים גרעינים או חתיכות נייר .

ספיידר-מן

צעצוע זה הוא עוד צעצוע פשוט, לא מורכב כלל וקל מאוד להכנה הוא מתאים לתוכים בגדלים שבין הסנגל והג'אקו אבל אפשר לשנות את עובי החוטים ואת גודל החרוזים ולהתאים אותם לתוכים גדולים יותר  או קטנים יותר.
הכנה -חתוך חמש חתיכות של חוט 100% כותנה בעובי 3.5 מ"מ ושלוש חתיכות של חבל יוטה באותו העובי. אורך של כל  החוט צריך להיות  18 ס"מ בערך. עתה השחל מעט חרוזים על חלק מהחוטים וקשור את שני הקצוות של כל חוט בין אם יש עליו חרוזים ובין אם לא ,אסוף את כל החוטים לקווצה אחת וקשור אותם הדוק באמצע בעזרת עוד חוט כותנה כזה באורך של 15 ס"מ בערך. אפשר בקלות להכין כמות יפה של משחקים כאלה תוך כדי צפייה בטלוויזיה לשעת הצורך.

צעצועים לתוכים משחקי רגליים

משחקי רגליים.

משחקי רגליים הינם פשוטים וקלים להכנה ,הם נקראים כך מכיוון שהציפור יכולה להחזיק אותם ולשחק בהם בטופרי רגליה . אפשר להכינם מאטבי עץ רגיל (הסוג שללא ציר המתכת).
לתוכים קטנים יש לחתוך את האזור שהאטב מתפצל (החלק שמצמיד את הבגד לחוט). חתוך מקום זה באמצע, קצר אותו, אך אל תוריד אותו לגמרי. בחריץ בין שני חלקי האטב קושרים היטב מעט חוטי כותנה או יוטה. עליהם אפשר להשחיל חרוזים ואז קושרים היטב בקצוות  , אפשר גם לרכוש קופסאות של חתיכות עץ בצבעים בעלי מידה, וגודל המתאימים לתוכי.

חומרים טבעיים בלבד:

לאחר שכבר תפסת את הרעיון שצעצועים לתוכים הם לא דבר מורכב  ולפעמים אפילו מספיק להשתמש בחפצים שבטוחים ללעיסה כמו  לדוגמא עץ שכבר מילאה את תפקידה ככף בחישה .עוד צעצוע נחמד שאולי לא חשבת עליו הוא אצטרובל שרוב התוכים יאהבו אותו, אפשר להשתמש באצטרובלים בגדלים שונים ועדיף כאלה עם צנוברים טריים. יש לאסוף את האצטרובלים רק ממקומות נקיים ולוודא שאינם מלוכלכים או נגועים בחרקים. יש לסלק מחטי אורן או כל דבר אחר מהאצטרובל מלבד הזרעים והאצטרובל עצמו. יש לייבש את האצטרובלים בשמש לפני הכנסתם לכלוב.
"אצטרובל בבנייה עצמית "

תוכי לא מעוניין לשחק

כשהתוכי פשוט לא מעוניין לשחק:

כשהתוכי שלך הפסיק להתעניין בצעצועים או שהוא מסרב לשחק בצעצוע יכול להיות שהצעצוע גדול מדי עבורו או לא מספיק מעניין אותו. כשהתוכי מפחד מצעצוע מקם אותו קרוב לכלוב במרחק בטוח מהתוכיח על מנת שיכיר אותו ויתרגל אליו, אם התוכי נראה ננוח אפשר לנמסות ולקרב את הצעצוע קצת יותר וכך להמשיך עד שיהיה אפשר להניח את הצעצוע על הכלוב. שחק עם הצעצוע בעצמך כדי להראות לתוכי למה הוא נועד התוכי יסמוך עליך ויבין שאין חשש מהמשחק. תוכי מבוגר שאינו מגיב לצעצועים כלל עלול להימצא כתוכי שראייתו פגועה. נסה להכיר לו בעדינות צעצוע שהוא שיחק בו בעבר. צריך לזכור שלתוכים יכול להימאס צעצוע מסוים לאחר זמן מה ולכן לא ירצו לשחק בו לכן מדי פעם החלף וחדש את הצעצועים. לעיתים אתה תראה שלתוכי שלך ישנו צעצוע שאין לו תחליף ואותו הוא אוהב מבין כל הצעצועים וזאת על אף שהמגוון שהצעת לתוכי הוא גדול ומגוון. דאג שצעצוע זה ימשיך וישאר בכלוב בתוספת לשאר הצעצועים שהינך מוסיף.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה