דף הבית / מאמרים תוכים / גידול וריבוי גאקו

גידול וריבוי גאקו

גידול וריבוי גאקו

תחביב הגידול של תוכים וציפורים מלווה אותי כבר שנים רבות. עיקר אהבתי הייתה ונשארה גידול קנרים,אולם במהלך השנים גידלתי עוד זנים רבים של ציפורי שיר ותוכים ומזה כמעט 8 שנים שאני מגדל ג'אקוים, כיום הם עיקר התוכים בהם אני מתעסק פרט לקנרים מהם לא יכולתי להיפרד. בשנים האחרונות הפך הג'אקו לתוכי מאוד פופולרי בארץ ולמעשה מבין התוכים הנחשבים גדולים הוא הנפוץ ביותר כיום.
לדעתי הסיבה לכך נעוצה ביכולת החיקוי והדיבור המדהימה של זן זה, להבדיל מהרוב המכריע של משפחת התוכיים, הג'אקו מסוגל להשתמש במילים וצלילים בהקשר הנכון ולא סתם לחקות את בעליו. תכונה זאת מפצה על אופיו שאינו נוח במיוחד ועל צבעו האפור והדל.


לדעתי עיקר הבעיה בריבוי ג'אקואים מתחלקת לשני חלקים:
ראשית, אופיו של התוכי, הג'אקו תוכי מאוד בישן והוא צריך שקט ואפס הפרעות בכדי להתרבות בהצלחה, די בכלב רועש בחצר של השכן, רעשים של בניה או כל רעש אחר בכדי שזוג מטיל יפסיק לחזר ולהטיל, אפילו לתקופות ממושכת וזמן רב אחרי שהמטרד הופסק. בעיה נוספת ואולי הגדולה ביותר היא שאצל ג'אקוים אין ממש כללים וחלק לא קטן מהצלחת המגדל ביכולתו להוציא ביצים וגוזלים נעוצה בכשרון והחלטות המבוססות על הרגשת בטן. בתחילת דרכי עם זן זה לקחתי זוג ממגדל, זוג שבמשך תקופה של כשבע שנים לא הוציא ולו ביצה אחת וזמן קצר לאחר המעבר לבית הגידול שלי כבר היו ביצים. איך ? מה עשיתי ? לא יודע… וזאת עיקר הבעיה בזן זה. אין רשימה של דברים שצריך לעשות על מנת לקבל זוג פורה ורוב הדברים גם אלו שאני כותב הם בגדר המלצה בלבד.
הג'אקו מגיע לבגרות מינית בגיל שנתיים-שלוש אולם ברוב המקרים הגיל לתחילת ריבוי הוא מעל ל-5 שנים בפראים ובהאכלות יד 3-4 שנים.
לפי דעתי פרא מתרבה יותר טוב מהאכלת יד. כמו כן יש אפשרות לזווג קונגו עם תימנה אולם הגוזלים לא יוצאים יפים במיוחד.
הבעיה האמיתית אינה גיל התוכים אלא החיבור ביניהם. כמו כן להבדיל מהזנים הקטנים וחלק מהבינוניים לא מומלץ בג'אקואים לזווג קרובי משפחה, הדבר גורם במקרים רבים למומים בגוזלים

כלוב:
 מניסיון אני ממליץ על כלוב של לפחות 2 על 2 למרות שהרבה לא מגדלים כך. אני דוגל שציפור שעפה בכלוב היא ציפור יותר חזקה.
חשוב מאוד לזכור שחילוף החומרים אצל ציפורים הוא מהיר בהרבה מאצל יונקים וציפור שאין ביכולתה לעוף ועל ידי כך גם לשרוף אנרגיה תהיה ציפור, עצבנית, תוקפנית ואגרסיבית בהרבה ולכן גם תהיה פורייה פחות אם בכלל. אצלי הזוגות נמצאים באותם הכלובים כל השנה.
מגדלים רבים נוהגים לתת לציפור תקופת "התאוששות" בכלוב תעופה גדול, לרוב בקיץ. אולם לדעתי אין זה הכרח בהנחה והכלובים בהם התוכים מוחזקים גדולים דיים בכדי לאפשר להם תעופה ומשחק כל השנה, לדעתי אפילו עדיף כך. בג'אקואים יש צורך בהפרדה בין הזוגות, הפרדה מוחלטת. כך הם לא מתעסקים בניהם ומתעסקים בזוג שלידם. אם אין מחיצות המפרידות בין הכלובים כך שהזוגות יכולים לראות אחד את השני, עלולות להיווצר התקשרויות בין פריטים מכלובים שכנים ובכך "להרוס" את שני הזוגות בשני הכלובים.
אני ממליץ מאוד על מתקן מים אוטומטי זה מונע מחלות, לכלוך והפרעה מיותרת לזוגות. מומלץ שהעצים שבכלוב יהיו רחבים כדי שהזכר יוכל לזוג את הנקבה מבלי להתנדנד, מושב לא יציב עלול לגרום לזיווג לא מוצלח ולביציים לא פוריות (לציפורים אין איבר זכרי החודר לנרתיק הנקבה כשם שיש אצל יונקים, הזרע עובר מביב לביב ולכן חשוב שהמשטח עליו הזוג מזדווג יהיה יציב). דבר נוסף חשוב הוא הטמפרטורה בכלוב, ג'אקואים אוהבים טמפרטורה קרירה ולכן חשוב שהכלוב יהיה מוצל בקיץ ועדיף גם שהגג והמבנה יהיו בנויים עם חומר מבודד.

תא הטלה:
 צורת תא ההטלה המומלץ היא בצורת L כך אין סכנה לשבירת הביצים בזמן הבדיקה קצת נסורת בקופסא, נסורת עבה הם מפוריים אותה לבד

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה