דף הבית / מאמרים תוכים / בריאות / גזירת נוצות התוכים

גזירת נוצות התוכים

 קיטום נוצות כנף – תעופה למה, מתי, ואיך

לא פעם ייעצנו למגדלים לקצוץ את כנפי התוכים שלהם, רבים מהם ענו שקיצוץ נוצות התעופה נחשב להתעללות, ציפור אמורה לעוף ועוד.
לכן ברצוני להציג מספר גורמים שיאירו את עיניהם,

דבר ראשון בטיחות הציפור עצמה:

בטיחות
ציפורים צעירות יכולות להיבהל בקלות ולעוף הישר לתוך החלון, דלתות זכוכית, ראי, לתוך גז בוער או לנחות על סיר רותח,הם יכולים לעוף למאוורר תיקרה,או להיפגע ממכשירי חשמל
מסוכנים, לעוף למקומות שמהם יהיה להם קשה לצאת כגון אחרי מקררים ארונות וכו', הן יכולות לטבוע באסלה,להינזק מחוט חשמל לאחר כירסומו,להיפגע מחומרי ניקוי, לכרסם עץ שנצבע בצבע עופרת רעיל ועוד הרבה דוגמאות.


איבוד התוכי
איבוד התוכי יכול להיות חוויה כואבת, במיוחד כאשר ידענו שביכולתינו היה למנוע זאת, דלת או חלון פתוחים הינם הזמנה לתוכי לצאת דרכם, לא משנה כמה התוכי יהיה מאולף וכמה קשור לבעליו, לאחר מעופו דרך הדלת או החלון הסיכוי למוצאו קלוש ביותר .

 

אילוף
עלינו ללמד את התוכי שלנו שישאר במקום בו אנחנו שמים אותו,תוכי עם כנפיים גזורות צפוי להישאר במקום יותר מתוכי שלא נגזרו נוצותיו.

התנהגות
כמה צפרים יותר קשות תוקפניות לאלף. הרבה אנשים מוצאים שלאחר גזירת כנפיי הצפור הציפור הפכה ליותר רגועה,הרבה יותר קל לאלף אותה ולשחק איתה.

הגנה על ביתנו
הרבה אנשים חוו על רהיטיהם את מקורם של בעלי הכנף שלהם, הנזק עלול להיאמד באלפי שקלים ויותר, במיוחד כאשר מדובר בתוכים מזנים גדולים.

גידול בכלוב תעופה
בכמה סוגים של תוכים הזכר מידיי פעם תוקף את הנקבה, גזירת נוצותיו יכולים לעזור לנקבה להתגונן ואף לברוח בקלות.

גזירת נוצות גוזלים
לגוזלים שאך עתה לומדים לעוף אין לגזור את הנוצות,יש לתת להם להתנסות ולרכוש ניסיון בתעופה, לאחר גזירת נוצותיהם יהיה להם הרבה יותר קל להתמודד ולתמרן.
גזירת הנוצות מתבצעת באופן שהתוכי יוכל לעוף מעט ונחות בביטחה.

איך לגזור
הנוצות היחידות שצריכות להגזר הינם נוצות התעופה הראשיות. אלו עשר הנוצות הארוכות על החלק הקיצוני ביותר של הכנף. יש להתחיל בנוצה העשירית (הרחוקה ביותר מהגוף) ולהתקדם פנימה. כמות הנוצות שצריך לגזור משתנים על פי סוג הציפור,יש לחתוך את הנוצות מתחת לנוצות העיקריים (ראה שירטוט כך שהחיתוך מסתיים מתחת לנוצות העיקרים. זה מאוד חשוב, מכיוון  שהציפורים יכולות להתחיל לתלוש נוצות אם הנוצות החתוכות מרגיזות אותם ומפריעות להן אין לגזור נוצות בכנף אחת בלבד, יכול לגרום בעיות שיווי משקל בנחיתה ופגיעה בקרקע.
אם עדיין הציפור מסוגלת לעוף הינך יכול לגזור עוד נוצה או שניים.ישנם מספר סוגים של ציפורים שנדרש לגזור להם יותר נוצות וכאלה שפחות,לכן לאחר כל גזירה צריך לבדוק את יכולת התעופה של הציפור.

שים לב, במידה וזאת לך הפעם הראשונה שהינך גוזר ,עשה זאת עם מגדל מנוסה או אצל וטרינר.
הימנע מגזירת נוצות דם, נוצות הדם הינם נוצות שעדיין בגדילה.
לא מומלץ לגזור נוצות לציפור שכל חייה חייה בכלוב.
תגובות קודמות: 
https://www.tukinfo.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=286

תוכים: תרשים גזירת נוצות

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה