דף הבית / מאמרים תוכים / אילוף והתנהגות / פירוש דפוסי התנהגות של התוכי ס' – ת'

פירוש דפוסי התנהגות של התוכי ס' – ת'

פירוש דפוסי התנהגות של התוכי

סינוץ – טיפוח וניקוי הנוצות

אם התוכי נראה "נפוח", סומר נוצות ומנקה אותן, זה נקרא סינוץ. פעילות בה התוכים מטפחים נוצותיהם ע"י מקורם. הם עוברים על הנוצות  במקורם, מבסיס ועד קצה הנוצות ומנקים אותן. סינוץ הוא גם פעולה חברתית. ציפור תסנץ אחת את רעותה, כדי להסיר את המעטה העוטה את הנוצות החדשות, כשהציפור עצמה אינה יכולה להגיע ולהסיר בכוחות עצמה. אין לשייך סינוץ למריטה או להשחתת נוצות. השחתת נוצות היא כירסום הנוצה והשחתתה ואילו מריטת נוצות היא תלישת נוצות מבסיסן. נוצות שנתלשו יצמחו מהר יותר מנוצות שהושחתו.

 

עין אחת פקוחה, עין אחת עצומה

לפעמים, בזמן התכרבלות עם התוכי, תראה שהוא עם עין אחת עצומה (העין שבצד שלך לרוב) ועין אחת פקוחה (העין שבצד שאר החדר).  זה אומר שהתוכי נינוח, רגוע ושבע רצון, אך עדיין עירני ורוצה לפקוח עין על הסביבה. עם זה לא זמן נימנום, והתוכי ככה באופן קבוע, או אם יש אדמומיות או כל סימן לא טבעי בעין העצומה, יש ללכת מיד לוטרינר המתמחה בבעלי כנף.

 

עמידה על רגל אחת

מעידה שהתוכי חש בנוח בסביבתו או עם הסובבים אותו, ושהוא מחמם רגל אחת או שהוא מתכוון לנמנם.

 

פיטפוט

התוכי מפטפט כשהוא מרגיש בטוח, מוגן ומרוצה, מנסה לשעשע את עצמו, או כש"יתאמן" על מילים או משפטים.

 

פיהוק מתמשך

לרוב, אחרי ניקוי נוצות, ייתכן שהתוכי יפהק שוב ושוב ויזיז את ראשו. הוא כנראה מסדר את הזפק, ומותח אותו כדי להוריד אוכל או משהו שנתקע לו שם. בכל מקרה, זה נורמלי. הם גם מפהקים אחרי שהתעוררו מתנומה.

 

פנים נפוחות

בזמן האזנה לצליל, נוצות הפנים או הלחיים עלולות להתנפח מעט, זה לרוב סימן שהוא אוהב את מה שהוא שומע, או שהוא מתעניין בצליל.

 

צעידה

א. צעידה לאדם אחר או לתוכי אחר כשהראש מוטה מטה –
לעיתים מלווה בהרחקת הכנפיים מהגוף, נוצות סמורות ואישונים מורחבים, מעידים על התנהגות אגרסיבית ועצבנית שמטרתה להפחיד מטרידים ולהרחיקם.

maxagg4.jpg

 

ראש

א. הרכנת הראש –
אם התוכי מטה את הראש מטה וקדימה, ומשאיר אותו ככה, הוא כנראה רוצה תשומת לב ומזמין אותך ללטף אותו. תוכי תובעני יותר, ייתכן ויקיש במקורו כמה פעמים כדי להאיץ בך, במקרה שלא הגבת לדרישותיו בזמן.

ב. הטיית הראש לצד –
אם התוכי מזיז את ראשו הצידה ומטה אותו למעלה או למטה, לעיתים בליווי מתיחת הצוואר, הוא כנראה מסתכל על משהו מעליו או מתחתיו. בגלל מיקום העיניים, זו הדרך הכי נוחה בשבילם להסתכל על איזורים מסויימים. אם אתה לא רואה על מה הוא מסתכל, יכול להיות שהוא בוהה באבק הנוצות שלו שמרחף באוויר. תנועת הראש יכולה להיות גם כשהתוכי מקשיב בריכוז לצליל כלשהו.

ג. פיתול הראש מצד לצד בתנועה גלית –
מעיד על התרגשות ורצון לקבל תשומת לב.

ד. נידנוד הראש –
אצל תוכי צעיר או לא מוחתם, לרוב מראה על רעב ורצון לקבל מזון. אצל תוכי בוגר, לרוב התוכי משוויץ או מנסה לקבל תשומת לב.

ה. ניעור הראש –
אם התוכי מנער את ראשו מהר לרגע, בזמן אכילה, יכול להיות שלאוכל יש טעם, טמפרטורה או לחות מפתיעה. אם זה בזמן שהוא מקשיב לצליל מסויים, יכול להיות שהווליום קצת גבוה מדי בשבילו וזה מפריע לו.

 

ראש בכנף

אם התוכי מסובב את הראש ומכניסו בכנף, עוצם עיניים, ומקפל רגל אחת בין הנוצות, אומר שהוא הולך לישון ומרגיש שהוא בסביבה בטוחה ומוגנת.

 

"ריקוד התוכי השמח"

אם התוכי עולה על חפץ כלשהו, ומתחיל לשפשף עליו את החור שלו, לעיתים מלווה בקולות וציוצים, תהיה נחמד ותביט לכיוון השני. התוכי מאונן. נקבות לרוב ירימו את הזנב וירימו את הראש בצורת קשת, וישמיע קולות התעלפות\אנחה.

 

רעד הגוף והכנפיים

רעד הגוף בדרך כלל מעיד על פחד, עצבנות, אי ביטחון או מתח. התנהגות זו של התוכי דורשת גישה עדינה וטון דיבור רגוע ושקט, כדי להרגיעו וליצור עמו קשר. רטט של הגוף ובעיקר של הבטן (כשרואים את נוצות הבטן רועדות) מצביע בדרך כלל על תגובה לשינוי טמפרטורה בסביבתו  של התוכי.

 

שריקה

התוכי מתענג על פעילות זו כשהוא מרגיש בטוח, מוגן, מרוצה מסביבתו ומרגיש שמחת חיים, מלא מרץ ושמח. קריאה ללהקה – בטבע, תוכים חיים בלהקה. בשבי, אתה ומשפחתך הם הלהקה של התוכי. לרוב בשעות הבוקר ובשעות הערב, התוכי יקרא לך או לתוכים אחרים החיים בבית,  בקול גבוה וקצר, לוודא שכולם בסדר ו"עברו את הלילה". יש להבדיל בין שריקה כזו לבין צעקות שמעידות על בעיות התנהגות. אם התוכי צועק בכל פעם שאתם נעלמים משדה הראייה שלו, ולא פסיק עד שאתם חוזרים ונותנים לו יחס, זה תוכי עם בעיית התנהגות ומומלץ לא להגיב לו ולהתעלם מהצעקות.

 

 

 

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה