דף הבית / מאמרים תוכים / בריאות / טפילים ופטריות לתוכים

טפילים ופטריות לתוכים

טפילים

לתוכים החיים בבית פרטי וקיבלו טיפול סביב זמן הרכישה – בדרך כלל אין טפילים. בלהקות החיות בחוץ – יתכנו טפילים.

סימנים:
משתנים ממקרה למקרה. לא תמיד זה מגרד באופן ברור.

הדבקה:
בדרך כלל מתוכים או ציפורים אחרים, דרך קירבה פיזית, שימוש בכלי מזון או מים משותפים, אבק נוצות וכו'.

אקריות (קרדיות) העלולות להמצא על תוכי:

– אקריות מתחפרות (קנמידוקופטס): יוצרות מחילות בעור וגורמות למראה דומה לזה של "סקביאס" בחיות אחרות. שכיחות בעיקר בתוכונים באזורי עור חשוף של הדונגית (בסיס המקור העליון), סביב העין, הרגליים, סביב פתח הביב. פה ושם נראות גם במיני תוכים אחרים וכן בקנרים, יונים ועוד.

– אקריות נוצות: שכיחות בציפורי בר. דיי ספציפיות לסוג הציפור. ניזונות מקרטין הנוצות, פוגעות בניצוי. קטנות מאוד וממעטות לנוע.

– אקריות ניידות: שכיחות בעופות משק, יונים ועוד. מטיילות על הציפור במהירות ויחסית גדולות (ניתן לראותן בעין). בחלק מהמקרים שוהות על ציפור רק בלילה, וביום נחבאות בסדקים וחריצים שונים, מתחת למקלות עמידה ועוד. מוצצות דם ומהוות מטרד גדול. עולות גם על אנשים.

– לקנרים יש גם אקריות בדרכי הנשימה ושקי האוויר – עלול לגרום לקשיי נשימה ומוות.

– נוסף לאקריות יש כינים כוססות, הניזונות מקרטין הנוצות.

– טפילי מזון: נשארים במזון, לא מזיקים ולא עוברים לתוכי. אין צורך לטפל בתוכי בגלל שיש במזון טפילים.

טיפול:
הטיפול מבוסס על חומרים הפוגעים בטפילים, לפי המקרה והצורך. הוא יכול להיות דרך הפה, בטפטוף על הגב, בזריקה, טיפול חיצוני ועוד. חנויות רבות מוכרות מוצרי ספריי ואבקות שונות, וממליצות לבעלי תוכים לרסס את הציפור אחת לשבועיים. עבור תוכי החי בבית, "טיפול מונע" שכזה הוא לא רק מיותר – הוא גם עלול להזיק.

הרחקת טפילים בתאי הטלה:
לא מומלץ שימוש בחומרים כימיים, למקרה שגוזל יאכל או יבוא במגע עם החומר. אפשר לשטוף את תאי ההטלה במים וסבון, ואפילו עם מעט אקונומיקה מדוללת, ולאחר מכן לשטוף היטב עם הרבה מים להורדת הסבון והחומרים. כשהתא יבש, שמים עלי דפנה או עלי אקליפטוס להרחקת טפילים.

ט. פטריות

כשמזהים פטריה על תוכי בלהקה:
הטיפול הראשוני זה הפרדה, הפטריה מדבקת ועלולה לעבור לשאר התוכים שאינם נגועים. לאחר הפרדתו, יש לשטוף היטב את כלי האוכל ואת הכלוב משאריות וליכלוך. רצוי לגשת לוטרינר המתמחה בבעלי כנף, למטרת זיהוי הפטריה ומתן טיפול מתאים.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה