דף הבית / בעלי חיים / טיפול בעזרת בעלי חיים

טיפול בעזרת בעלי חיים

הקדמה:Fotolia_18370541_XS כמגדלים החווים יום יום שעה שעה את הריגוש והקשר שנוצר בנינו לבעלי חיים בכלל ותוכים בפרט אנו מביאים בפניכם צד נוסף שלא תמיד חושבים עליו תוך כדי הגידול וזוהי התרומה של בעלי החיים לנו כבני אנוש. אם גידלתם או הנכם מגדלים בעל חיים, סביר מאוד להניח שחוויתם ואתם מודעים לקשר המיוחד הנרקם בין בעל החיים למגדל.
חשוב מאוד שאופן הגידול של כל בעל חיים וביניהם תוכים יהיה נכון ובתנאים הולמים על מנת שבעל החיים יחזיר לנו אהבה. מענה מקצועי לשאלותיכם ניתן באתרנו תוכיאינפו וזאת על מנת שבעלי החיים שברשותכם יחיו בצורה הטובה ביותר הכוללת סביבה בטוחה ועשירה בגירויים ותזונה נכונה ובריאה. בעל חיים שמח ובריא יחזיר לכם אהבה ללא תנאי. בעלי חיים מאז ומעולם תרמו לבני האדם ולמגדלים תרומה ניכרת המתבטאת במגוון תחומים וביניהם: חיזוק הערך העצמי, למידה תוך כדי מעקב, שיפור יכולות כגון ריכוז ותקשורת, חינוך לאחריות ואף מיתון והפסקת התנהגות אלימה. בעזרת הקשר המיוחד שנוצר אנו כיום נעזרים לטיפול בבני אדם בעלי קשיים פיזיים, נפשיים, רגשיים והתנהגותיים – טיפול בעזרת בעלי חיים, בבסיסו ועיקרו כגשר בין המטופל למטפל.
בכתבה זו ננסה להבין מהו טיפול בעזרת בעלי חיים, את החשיבות והיכולות בטיפול זה ע"י מענה לשאלות משני צידי המתרס, צד המטפל – ד"ר יוני יהודה מחנך ומסייע טיפולי בעזרת בעלי חיים ומחלוצי התחום בארץ ובעולם וצד המטופל אשר עובר תהליך טיפולי במרכז לבריאות הנפש אשר משלב בין טיפול פסיכולוגי \ פסיכיאטרי וטיפול בעזרת בעלי החיים.

מענה לשאלות ע"י ד"ר יוני יהודה: 

באיזה שלב החלטת להיות מחנך ומסייע טיפולי בעזרת בעלי חיים ומדוע?

קשה לציין מה היה השלב בו החלטתי להיות מחנך ומסייע טיפולי בעזרת בעלי חיים. תמיד אהבתי בעלי חיים, אבל רק אהבתי… אחרי שנפצעתי בצבא, בתאונת צניחה לפני למעלה מ-25 שנה, והייתי מראשוני נכי צה"ל אשר שוקמו ברכיבה על סוסים, הרגשתי את הכוחות הטמונים בבעלי החיים. שנים לאחר מכן, תוך כדי תהליך השיקום, לאחר שסיימתי את שירותי הצבאי בהתנדבות, ולאחר שהתחתנתי ונולדו לנו 2 ילדים, נפצעתי בשנית בפעולת איבה בסמוך לאל-ערוב. אז, אני חושב, ידעתי לראשונה כי אני רוצה לטפל בעצמי בעזרת בעלי-חיים – כך עשיתי, בעזרתם של הרופאים והמטפלים, וכנראה גם אז החלטתי להפוך את הדבר למקצוע. עם השנים התפתחתי בתחום, ובדוקטורט שלי בפסיכולוגיה, תוך מחקר, פיתחתי את "מודל והמשולשים הטיפוליים – תהליכים פסיכו-תרפוייטים בעזרת בעלי חיים", אשר נלמד בכל העולם ובארץ, ואשר כהוקרה הופקו ע"י השירות הבולאי שלושה בולים ושובליהם המתארים את "מודל המשולשים הטיפוליים". כיום אני מטפל ומרצה בתחום באוניברסיטה העברית – בי"ס לפסיכותרפיה – מכון מגיד, מכללת מגן דוד ירוק, מכללת הרצוג ועוד, וכן בעולם בכנסים וכדומה.

כיצד אתה רואה את נושא הטיפולים בעזרת בעלי חיים משתלבים בציבור הישראלי בתחילת דרכך וכעת?
נושא הטיפולים בעזרת בעלי חיים תופס תאוצה בציבור הישראלי בשנים האחרונות יותר ויותר. לפני כעשור היו מסגרות בודדות שלימדו את התחום בארץ, והיום הן רבות מאוד, ואף אולי יותר מדי.

מה החיה בעזרתה אתה מעדיף לטפל ומדוע?DR-Y
אין חיה אשר בעזרתה אני מעדיף לטפל, משום שבכל חיה טמונות יכולות ותכונות רבות ומשמעותיות. בחירת בעל החיים נעשית בהתאם לצרכים הטיפוליים ולמטרות הטיפוליות. בעלי החיים מייצגים ארכיטיפים משמעותיים ביותר, כפי שלימדו אותנו יונג, בטלהיים ולואיס, וכמובן היכולות הטמונות במפגש עם החיה משתנות בהתאם לאופיה, גודלה וכדומה. למשל אפשר לצאת לטיול עם כלב, חמוס, ואולי אף תוכי על הכתף, וכדומה, אבל לא נצא לטיול בדרך כלל עם טרנטולה. לעומת זאת, טרנטולה תהיה חיונית מאוד בעבודה הקשורה לפחדים, פוביות וכדומה. לכן, אבחר בכל טיפול וטיפול את בעל החיים המתאים ביותר. משום כך אני מגדל במרכז חוויות מזה שנים למעלה מאלף בעלי חיים, ויותר ממאה מינים שונים, אשר כולם נבחרו בקפידה ומיועדים לטיפול.

לאיזו אוכלוסייה מתאים הטיפול? (גילאים, סוגי בעיות נפשיות\רגשיות וכד')
הטיפול בעזרת בעלי חיים מתאים למגוון רחב, ובעצם אינסופי, של אוכלוסיות. המטופל הצעיר ביותר שיש לי כרגע הוא בן פחות משלוש שנים, עם תסמונת חריגה, המטופל המבוגר ביותר שיש לי הוא בן 103… וכמובן כל הגילאים באמצע. העבודה בסביבת בעלי החיים טובה הן למורכבויות פיזיות, והן לקשיים רגשיים ונפשיים. היתרון בעבודה בסביבת בעלי החיים, שבחוויתו של המטופל, מהרגע שהגיע למפגש הטיפולי הוא חווה עצמו כמטפל – מטפל בעזרת בעלי חיים, שווה ערך, במירכאות כפולות או שלא במירכאות כפולות, למטפל המטפל בו, בטפלם יחדיו בבעלי חיים (חלק מההבנה מתוך המודל הטיפולי המוזכר לעיל).

כיצד מזהים אוכלוסייה מתאימה לטיפול? ישנם כאלה שאין טיפול זה מתאים להם?
הטיפול בעזרת בעלי חיים, יכול להתאים כמעט לכל האוכלוסיות הזקוקות לטיפול. אך כמובן, זהו עוד "מוצר מדף". יש הרבה טיפולים חשובים וטובים, הטיפול בעזרת בעלי חיים הוא אחד מהם, הוא לא היחידי והבלעדי. כמובן אם מדובר באנשים שהם אלרגיים, או סולדים או מפחדים מבעלי חיים הטיפול לא יתאים – אלא אם כן מטרת הטיפול היא לטפל בפחדים.

האם טיפול בעזרת בעלי חיים הינו חלופה לטיפול המוכר\מקובל כגון פסיכולוג\פסיכיאטר? והאם לדעתך הוא מוצלח יותר? אם כן, מדוע ובאיזה מקרים?
הטיפול בעזרת בעלי חיים בוודאי לא יכול להוות חלופה לטיפול הפסיכיאטרי, שכן הטיפול הפסיכיאטרי הוא טיפול תרופתי, והיכן שרופא מחליט לתת את הטיפול התרופתי – יש לקחת את התרופות. כמובן יש ערך רב לעבודה מקבילה בעזרת בעלי חיים, שכן זו פסיכותרפיה שבוודאי מיטיבה. פעמים, היא תהיה מקבילה גם לטיפול פסיכולוגי קונוונציונלי, אך פעמים רבות תחליף טיפולים אלה, שכן מדובר בפסיכותרפיה לכל דבר ועניין. כפי שצוין לעיל, יש יתרונות לעבודה בסביבת בעל חיים, ולכן פעמים והעבודה בסביבת בעלי חיים טובה יותר מהטיפול הקונוונציונלי. למתבגר, למשל, קל הרבה יותר להרגיש שהוא פעל למען בעלי החיים, לפני שהוא מסוגל לפעול ולטפל בקשייו שלו.

טיפול או אינטראקציה עם בעלי חיים מומלצת גם לאנשים "בריאים" ללא בעיות כאלו או אחרות?
אינטראקציה עם בעלי חיים מומלצת מאוד לאנשים "בריאים". בכלל, תהליכים פסיכו-תרפוייטים בסביבת בעלי חיים, דוגמת EAGALA אשר בה אני מתמחה, הנו כלי עבודה לאנשים המוגדרים "רגילים" עם קשיים אלו ואחרים יום-יומיים, אשר יכולים לקבל מענה בהתייחסות דווקא בתהליכים אלה. מחקרים רבים מראים כי אנשים שמגדלים בעלי חיים חיים בבריאות רבה יותר, במגוון מכובד ולא מבוטל של פרמטרים. כמובן שלא מומלץ לגדל בעלי חיים אם הם מפריעים למישהו מבני הבית, או אם יש קושי תקציבי במימון כל צורכיהם.

האם ישנם בע"ח מסוימים לטיפולים שונים או שכל אינטראקציה עם כל בעל חיים משיגה את אותה השפעה/תוצאה?
כפי שצוין לעיל, בכל בעל חיים יש תכונות ויכולות ספציפיות, הניתנות "לשימוש" במרחב של התהליך הטיפולי, ואנו בוחרים את בעלי החיים הספציפיים לכל טיפול וטיפול בקפידה. פעמים ונרצה לראות מהי נטייתו, בחירתו של המטופל, דהיינו לאיזה בעל חיים נמשך ומאיזה בעל חיים נדחה,  משום שמתוך כך נוכל ללמוד רבות על נפשו של המטופל.

האם הטיפול בעזרת בעל החיים משפיע על בעל החיים? הכיצד?
הטיפול בעזרת בעלי חיים בוודאי משפיע על בעל החיים. לכן, בראש ובראשונה עלינו לגדל את בעלי החיים במלון 5 כוכבים. עלינו לראות כי הם בבריאות, ובטוב. בעל חיים שלא מרגיש טוב לא "יוצא לעבודה", בדיוק כמו מטפל אנושי שלא מרגיש טוב ולא יוצא לעבודה. צריך לשמור מאוד על רווחתו של בעל החיים, ולא לאפשר שום התעללת ופגיעה בו. בעל החיים חייב לעבור תהליך בו הוא מתרגל מראש למגע של זרים, להתניידות במידת הצורך וכדומה, על מנת שלא נצער אותו, וחלילה שלא יכנס לסטרס ויפגע.

האם ישנו ביקוש מצד מטופל לחיה מסוימת והאם זה אפשרי?
כשמטופל מבקש בעל חיים מסוים אנו מתבוננים על משמעות בחירה זו. פעמים והיא מעידה על התחברותו למקום הקושי – למקום ה"תקיעות", וצריך לשקול אם טוב לעבוד איתו מהמקום הזה, ופעמים בחירתו מתארת את הרצון, מהעבר השני, להתמודדות קיצונית עם הקושי, וגם כאן נצטרך לשקול מהן המשמעויות לטיפול.

כמה זמן נמשך מפגש, ולמשך כמה זמן בנאדם נמצא בטיפול כזה בד"כ? חודשים/שנים/או שזה משתנה מאדם לאדם? מתי מפסיקים אם בכלל?
מפגש טיפולי בטיפול בעזרת בעלי חיים הנו בן 50 דקות, כמו במפגש הפסיכותרפיה המוכר. עם זאת, קופות חולים ביטוח לאומי ומסגרות חינוכיות מאפשרים בדרך כלל טיפול של 45 דקות (קופות חולים 30 דקות). בשיטה הטיפולית שלי, הנובעת כאמור מתוך מחקר ופיתוח המודל המוזכר לעיל, התהליך הטיפולי נעשה בסדרות של 24 מפגשים, המובנים ממפגשי אבחון והיכרות, תהליך טיפולי, ומפגשי פרידה. בדרך כלל מומלץ "לפרוץ" את 24 המפגשים, המתפרשים על פני חצי שנה, לתקופה של מינימום 30 יחידות טיפול כפי שניתנות ע"י קופות חולים. אבל, בדרך כלל מדובר במספר סדרות טיפולים רציפות – דהיינו 24 + 24 + 24 וכדומה, פעמים מדובר בתהליך ובטיפול קצר מועד, ופעמים בטיפול של שנים. כל זאת בהתאם לצורך הטיפולי, למטרות הטיפוליות, ולאופיו ולצרכיו של המטופל.

מה צריך בכדי ללמוד ולקבל הכשרה כמטפל בעזרת בעלי חיים?
נכון להיום, במדינת ישראל עוד לא עבר חוק הטיפול בעזרת בעלי חיים. בפועל, יש מספר מסגרות המלמדות את התחום. אתייחס דווקא למבנה כיצד התחום מוכר בעולם:
AAA – Animal Assisted Activities – סיוע בפעילות בסביבת בעלי החיים.
AAE – Animal Assisted Education – חינוך בסיוע בעלי חיים.
AAT – Animal Assisted Therqapy – סיוע לטיפול בעזרת בעלי חיים.
AAP – Animal Assisted Psychotherapy – פסיכותרפיה בעזרת בעלי חיים.
כאמור, במדינת ישראל יש המלמדים בעיקר את שלושת הסעיפים האחרונים.

 כיצד תוכים משתלבים בטיפול (סוגי תוכים\סוגי טיפול)?
תוכים, כמייצגי בעלי הכנף, מייצגים את המעוף, הדמיון היצירתיות, הפן האלוהי של הנפש, הרצון "לפרוש כנפיים ולעוף". לעוף מ… לעוף אל… וכדומה. מעבר לכך, ציפור מקומה בשמים – היא עפה. היא יורדת ונעמדת על ענף יציב, כשהיא רוצה לנוח. אדם אשר על ידו בעל כנף, באופן לא מודע, חווה את ההיבטים האריכיטיפים המוזכרים, עם החוויה ש"אני יציב", שכן עלי בחר התוכי לעמוד. אנו פועלים עם מגון רחב מאוד של תוכים, במרכז חוויות אני עובד עם תוכונים אוסטרליים, תוכונים אנגליים, קוקטיילים, לוריים, אמזונות, ג'אקו, קקדו, ארות, קווקרים, ועוד ועוד.

מהו התוכי המתאים ביותר לטיפול בעזרת בעלי חיים?
קשה מאוד לומר מיהו המתאים ביותר לטיפול שכן לכל תוכי, בהתאם לתכונותיו ולגדלו, יש היבטים שונים – טובים ולא טובים.

כיצד מתבצע תהליך ההחתמות?
החתמה הנו תהליך מורכב, צריך להיות בעלי ידע על מנת שיתבצע כראוי, לא יפגע בהורים, ובוודאי לא בוולדות. צריך לעבוד בעבודת צוות מיומן, שכן בימים ובשבועות הראשונים זקוקים התוכים להאכלות רבות ותדירות, דבר אשר קשה לאדם אחד לעמוד בו. עם בקיעת הביצה אנו מתחילים לערסל ולהאכיל את התוכים הקטנטנים. ישנה משמעות לכך שהתוכי יתרגל לא רק לאדם אחד, אלא יהיה מוחתם לכל אדם. ישנה גם משמעות שהתוכי יגדל גם בלהקה של בני מינו, על מנת שידע שהוא תוכי, ויוכל בבגרותו להזדווג ולחיות חיי להקה. אם פועלים כך התוכי לא מאבד את החתמתו, ולא מאבד את "תוכיותו". קשה יותר מלהחתים תוכי בתחילת הדרך, דהיינו ללמד אותו לאכול עם כפית, לגמול אותו –  להעבירו לאכילת מזון המתאים לתוכים בוגרים. צריך בנקודת זמן זו מיומנות רבה. רבים שוגים ומצערים את בעלי החיים, אשר פעמים רבות מתים, או חיים עם נכויות רבות ומשמעותיות. וכך יש גם לנהוג עם כל בעל חיים בתהליך החתמה

 מענה לשאלות ע"י מטופל במרכז לבריאות הנפש.

בעזרת איזה בעל חיים אתה מטופל?
תוכים. יש לנו בחצר כלוב תעופה ויש בו קוקוטיילים ותוכונים שאני ועוד 2 אחראים על טיפול יום יומי שותף. אנחנו נותנים מזון ומים וגם מנקים את הכלוב. בנוסף יש לנו קוקטיילים האכלת יד שביחד עם המטפל אנחנו משחקים איתם. יש לנו חיות נוספות בפינת חיי, אבל אותי עשו אחראי על התוכים.tanimal

מה חשיבות הטיפול עבורך, מהו הדבר העיקרי שהטיפול סייע לך? 
אין לי דרך להסביר כמה זה עזר לי… הדבר העיקרי זה שפשוט ישנה סיבה לקום בבוקר. היה לי קשה בחברת אנשים. פחדתי שלא יקבלו אותי, שיצחקו עליי והפחדים גרמו לי להתרחק מכולם. רוב הזמן פשוט ישנתי. רציתי להיות לבד בכדי לא להיפגע.

ועכשיו?
ועכשיו כמו שציינתי, יש לי בשביל מה לקום. יש לי אחריות, זקוקים לי. זו תחושה טובה. אני לא מתעורר עם דכאון ש"הנה עוד יום" בפתח.

ומה עם הרצון להתרחק מהחברה?
לפני כמה חודשים לא היינו מדברים. פשוט לא הייתי מוכן, רוצה, תקרא לזה איך שבא לך. גם לא דיברתי עם הרופאה שלי או המטפל. לא היה לי "עצבים", הייתי מיואש, לא ראיתי סיבה ועל מה. כשהתחלתי לטפל בתוכים, היה לי נושא שיחה. בהתחלה דיברתי עם 2 החברים שמטפלים איתי בתוכים, עם הרופאה והמטפל על התוכים ולאט לאט גם על דברים אחרים. היום אני מדבר איתם על הכול… אני מרגיש יותר חופשי.

מה השוני לדעתך בקשר עם בעל חיים מאשר עם אדם?

בעל החיים יקבל אותך איך שאתה. אתה יכול לקום בבוקר עצבני או בדיכאון ובעל החיים יקבל אותך. הוא לא יתרחק. לבעל החיים גם לא חשוב איך אתה נראה או איך אתה מדבר, לדוגמא אם אתה צולע או מגמגם.

האם היית ממליץ לאחרים טיפול בעזרת בעלי חיים?
ברור! לדעתי זה חייב להיות לפחות חלק מהטיפול. בלי קשר למחלה או טיפול אני ממליץ לכולם לגדל בעל חיים. זה פשוט כיף גדול!

תודות:
תודה רבה לד"ר יוני יהודה מ"מרכז חוויות" על זמנו היקר, שיתוף הפעולה ומענה לשאלות.

ד"ר יוני יהודה מחנך ומסייע טיפולי בעזרת בעלי חיים, מחלוצי התחום בארץ ובעולם.mh
מייסד ומנהל את "מרכז חוויות" לסיוע טיפולי בעזרת בעלי חיים.
חוקר ומפתח את מודל "המשולשים הטיפוליים- יישומים פסיכותרפוייטים בעבודה עם בעלי חיים".
מומחה לקשר אדם חייה
מרצה בתחום במכללות ואוניברסיטאות בארץ ובחו"ל.
מוסמך בסדנאות וסיוע פסיכותרפוייטי- E.A.G.A.L.A. לצמיחה וללמידה בשילוב סוסים.
מומחה לגידול והחתמת בעלי חיים לסיוע טיפולי, בעל ניסיון רב בעבודה בסביבת בעלי חיים עם מגוון רחב של אוכלוסיות Vet-Technician
מדריך מומחה Supervision של A.A.T- סיוע טיפולי בעזרת בע"ח, פרטני וקבוצתי.
Interactive Coaching למטפלים מתחומים כלליים, סדנאת A.A.T, E.A.G.A.L.A, ורכיבה טיפולית.
אתר אינטרנט: http://www.havayot-center.co.il
פייסבוק: https://www.facebook.com/profile.php?id=1839194793
טלפון רק בעניינים טיפוליים: 054-3022260
02-9931988, פקס: 029309195
מייל: havayot.center [at] gmail.com

תודה רבה ל-ל.כ. על השיתוף והמענה לשאלות. אנו סמוכים ובטוחים כי המענה שלך יעזור לרבים. אנו מאחלים לך בריאות ואושר.heart

 

פרויקט מהלב
בהזדמנות זו אנו רוצים להזכיר את "פרויקט מהלב". אנו בטוחים כי כתבה זו מציגה באופן ברור את החשיבות בתרומות לגופים ומוסדות שונים. לכן, בין אם אתה ממליץ על גוף או מוסד ובין אם אתה חלק מגוף ומוסד נשמח לשמוע מכם.pheart

פרטים נוספים: פרויקט מהלב

ah1עמותת חוויות
לצד מרכז חוויות פועלת  "עמותת חוויות, מרכזי תקשורת עם עולם החי – ע"ר." המוכר בסעיף 46 לפטור ממס. העמותה עוסקת בגיוס כספים למימון טיפולים לנכי צה"ל, משפחות שכולות, נפגעי פעולות איבה, נפגעי פעולה מינית, אלימות במשפחה ועוד.. אוכלוסייה אשר נבצר מהם לממן את הטיפולים בעזרת בעלי חיים.
לתרומות לקראת סוף שנת 2011 ניתן להתקשר ישירות לד"ר יוני יהודה בטלפון: 054-3022260

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה