דף הבית / מאמרים תוכים / אילוף והתנהגות / אילוף תוכים והתנהגות – גישה נכונה

אילוף תוכים והתנהגות – גישה נכונה

אילוף תוכים והתנהגות.

מעטים הם  חיות המחמד שאינן מובנות כמו התוכים. יופיים, חכמתם, יכולתם לחקות קולות וטבעם המשעשע הפכו זה מכבר את התוכים לפופולריים  ולקבוצת חיות המחמד שהולכת וגדלה בצעדי ענק. אלה מבניכם אשר מחזיקים תוכי יודעים היטב  שבעלי החיים הללו יכולים גם לעיתים להיות מקור לתסכול ועצבנות.
ניסיון נרכש באילוף תוכים עוזר לנו לפתח שיטות שונות אשר מנצלות חיזוקים חיוביים על מנת שנוכל לקיים קשרים טובים יותר עם בעלי הכנף שבשרותינו. בהמשך נציג מספר עקרונות על פיהם יש לפעול כאשר מאלפים תוכי .

מניע לכל פעולה.

תוכים יעשו לרוב דברים בגלל סיבה מסוימת, אם נשכיל להבין ולישם את הרעיון יהיה זה מפתח להבנת התוכי ודרך פעולתו. במידה והתוכי שלכם נשך אתכם כנראה שמשהו גרם לו או הניע אותו לעשות זאת , במקרים אלו עליכם לחפש ולחקור מהו המניע להתנהגות התוכי, שאלו את עצמכם לפשר ההתנהגות ,  רבים מבנינו יתלו את האשמה בתוכי עצמו וחלקנו יסכימו להתנהגות זו מתוך הבנה לקויה שזהו חלק מהעניין באחזקת התוכי. באופן עקרוני אינכם אמורים להינשך על ידי התוכי ואם כן כנראה שיצרתם מוטיבציה אצל התוכי לנשוך אתכם. עליכם במקרים אלו ואחרים לקחת אחריות על התנהגותו של התוכי ולקבוע מהו המניע מאחרי התנהגות זו.

קבלת אחריות על התנהגותו של התוכי שלכם.

עליכם לקבל את העובדה שאתם אלו שעיצבתם וקבעתם את התנהגותו של התוכי שלכם, גם לטוב וגם לרע. השלב הראשוני הוא לקבל את התובנה הזו ולהיפטר מהתירוצים השונים שמלווים אתכם, תירוצים כמו "תוכי רע " תוכי תוקפן " וכו' אינם באמת נכונים, תוך כדי שתתפטרו מהתירוצים תוכלו לחדד את הרגישות ואת יכולת האימון שלכם במהירות. בכל מקרה בו התוכי שלכם עושה משהו שאתם לא אוהבים, קבלו אחריות על מעשיו ושאלו את עצמכם מה עשיתם או כיצד מעשה מסוים יכול לגרום לו להתנהג בצורה כזו. כך  תתחילו להבין את המניעים של התוכי שלכם להתנהגותו, כך תדעו איך אפשר להשתמש במניעים האלה כדי לאמן את התוכי בצורה הרבה יותר טובה  ולפתח אתו מערכת יחסים טובה יותר הבנויה על אמון.

אל תנסו לעולם לגרום לתוכי לעשות דברים שאינו מעוניין בהם.

התוכים אינם מבינים עונשים מהם או דומיננטיות. אין זה חלק מהטבע שלהם, לכן עליכם להתמקד ולמקד את האימון בתגמול התוכי על דברים חיוביים. כאשר התוכי שלכם יעשה משהו שהנכם רוצים שיעשה תגמלו אותו ושבחו אותו, אך כאשר התוכי יבצע דברים שאינכם מעוניינים שיבצע התעלמו ממנו לחלוטין. תגמול התוכי הוא בעצם כל דבר שהוא יטרח בעבורו: גרעין, אגוז, ליטוף ואפילו רק שיבוחו.

עקרונות אלו באמת עובדים?

בוודאות כן. התוכים בסופו של דבר חשים שאנו חלק מלהקתם והם אוהבים לקבל תשבוחות ותגמול על מעשיהם הם רוצים לעשות מה שאנחנו מבקשים מהם ואנחנו מתגמלים אותם על כך. ככל שנאמן אותם יותר כך המוטיבציה שלהם תגדל.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה