דף הבית / מאמרים תוכים / אילוף והתנהגות / אילוף תוכים והתנהגות – תוכי נושך

אילוף תוכים והתנהגות – תוכי נושך

דרכי טיפול בהתנהגות תוכי נושך, טיפול בעזרת חיזוקים חיוביים וזאת לאחר בירור הסיבות שמביאות את התוכי לכך. מאחר ואין דרכי קסם לתקן התנהגויות רעות או בעיות שונות שיש לנו עם התוכים המפתח היחיד הוא ההבנה של הגורם להתנהגותו הרעה ולמידה כיצד אפשר להתמודד עמה בעזרת חיזוקים חיובים.

כיצד אוכל לגרום לתוכי שלי להפסיק לנשוך?

ישנו משפט ששגור בפי מגדלים רבים האומר "נשיכות הן חלק מהחזקת תוכי כחיית מחמד". האם נשמע לכם מוכר? ובכן זוהי הגישה הנפוצה ביותר בקשר למערכת יחסים עם תוכי. בכל אופן, ההפך מזה הוא הנכון. בעלים של תוכי צריך לשאוף לא להינשך לעולם. הבעייה כמובן הינה בעיה מאוד נפוצה  והקביעה די שטחית יחסית, אך העובדה היא שלנשוך  אינה התנהגות טבעית של תוכים. התוכים אינם נושכים אחד את השני בטבע, או לפחות לא מספיק נושכים חזק עם כדי כאב רב וגרימת דימום לתוכי. במחקרים שנעשו וחוקרי שטח שרואיינו בנוגע לנשיכות הוברר שבמשך של יותר משלושים וחמש שנות מחקר בשטח שני חוקרים שלבד ראו או שמעו על תוכי שנשך תוכי אחר עד כדי דימום. שתי התקריות היו קשורות לריב על טריטוריה באיזורי קינון. התוכים בטבע נושכים אחד את השני לעתים רחוקות אך הם כן מפגינים אגרסיביות וזאת במטרה להגן על דברים כמו טריטוריה, בני זוג, ענפי עמידה מובחרים, מזון וכו'. כל המקרים המוזכרים מוגבלים בדרך כלל לשפת גוף כמו ניפוח הנוצות על הראש או הצרת העין. לעתים האגרסיביות מתפתחת לכדי הצגות קולניות השמעת נהימות ואפילו שפת גוף קיצונית יותר כמו איום על ידי זריקת המקור קדימה בקרביות. בטבע  שפת הגוף שהתוכי יפגין תהיה מספיקה על מנת לגרש תוכי שיפלוש ולא תתפתח לכדי אלימות עם הצד השני.

אז מדוע התוכים בכל זאת נושכים בשבי?

ראשית תמיד אפשר לצפות מבעל חיים שאינו בסביבתו הטבעית למידה מסוימת של התנהגות שאינה טבעית. שנית, כל התנהגות היא בסופו של דבר תוצאה של אינסטינקט או ניסיון. נשיכה של תוכי או מתוכי נופלת בין אחת מהקטגוריות האלה. חלקם של מקרי הנשיכות המתבצעות על ידי תוכי טבועים בו וחלקם נרכשים. רוב התוכים נאלצים לנשוך מתוך הגנה עצמית או מתוך פחד גדול. בדרך כלל בני האדם נוטים להתנהג בצורה אגרסיבית בדרך בה הם ניגשים לתוכי שלהם או בדרך שהם לוקחים / מרימים אותו. התנהגות בוטה ואגרסיביות יכולה לגרום לציפור לנשוך מתוך פחד. לתוכים לרוב אין את האפשרות לברוח כפי שעושים קרוביהם  בטבע ולעיתים הם נדחקים לנקודה בה הנשיכה היא הדרך היחידה בה הם יכולים להגן על עצמם או הדרך בה הם מבטאים את חוסר שביעות רצונם. טרם הנשיכה, רוב רובם של  התוכים יפגינו  שפת גוף  שפת גוף וקולניות מגוונת בדיוק כפי שאחיהם בטבע ינהגו. מעט מאוד אנשים  מבחינים בשפת הגוף של התוכי , במבט החטוף , בהידוק הכמעט בלתי נראה של נוצות הראש של התוכי תנועות אשר מכילים הרבה אינפורמציה לגבי מחשבותיו ותחושותיו. התקשורת האנושית היא בדרך כלל בוטה וברורה יותר ,התקשורת האנושית התפתחה לבטא הרבה יותר רגשות בתקשורת מילולית מאשר בשפת גוף. התעלמות או חוסר בידע וניסיון מצד הרבה מגדלים  לקרוא נכון את שפת הגוף של התוכי המשדר לנו בצורה עדינה את אי רצונו ממגע למשל או את פחדיו, כשל בהבחנה בשיטוח הנוצות או בתנועת הראש המהירה והצרת העיניים תוך כדי שהתוכי מחפש אינסטינקטיבית דרך להתחמק , התנהגות נפוצה של הימנעות. הסימנים הראשונים שבעלי התוכים מבחינים בהם לרוב אלו ניסיונות הבריחה הברורים או הנהמות והביטויים הקוליים האחרים של אי נוחות ופחד. עד להפגנת סימנים אלו הם רובם כבר פספסו את הסימנים הרבים שקדמו להפגנת אי הנוחות הברורה ודחקו את התוכי לפינה לנקודת האגרסיביות. נקודה חשובה נוספת היא שהמידע הזמין לבעלי תוכים אינו רב ובדרך כלל אינו מעודד רגישות. למעשה מספר השיטות אשר הכי נפוצות היום מעודדות דווקה אגרסיביות ושליטה בגישה ובעבודה עם תוכי. מאוד שכיח לקרוא ולשמוע דברים כמו  למשל "וודא שהוא יודע שאתה הבוס" ו- "אל תתן לו להתחמק מזה". הטרנד הנוכחי הוא יותר הפגנת שליטה בתוכי מאשר לנסות ולבנות איתם מערכת יחסים. הגישה השלילית והאגרסיבית הזאת רק תעודד עוד מקרי נשיכות מצידו של התוכי משום שבלית ברירה הוא מאולץ לנשוך כדי לבטא את עצמו בפני בעליו אשר בטוחים בעצמם אך לגמרי לא רגישים.

בואו נמנה יחד את הסיבות בהן התוכים נושכים:

זוהי התנהגות אינסטינקטיבית אופיינית לתוכים, הם אוהבים לחקור את אצבעותינו וחלקים אחרים בגופינו עם מקורם החזק. זוהי אחת הדרכים בה הטבע עוזר לתוכי הצעיר מידע לגבי סביבתו. אחריותו של המגדל לומר לתוכי עד כמה חזק מותר לה "לחקור" אצבעות וחלקים אחרים בגופנו. "לא" חד ייתן את אותו אפקט לקול בו ישתמש תוכי בטבע על מנת לתקשר עם צעיר שעבר את הגבול. אגרסיביות טריטוריאלית: תוכים הינם בעלי חיים טריטוריאלים גם בטבע וגם בשבי, הם מגינים על טריטוריות באופן אינסטינקטיבי. בטבע התוכי יקשר לתוכי אחר ויגן על אזור הקינון שלהם מפני פולשים. הם יכולים ללמוד בקלות שנשיכה היא הדרך היחידה כדי להגן על עצמם, או לפחות הדרך הכי טובה להבריח אנשים ופולשים מהטריטוריה שלהם. אגרסיביות שנובעת מפחד: כפי שצוין קודם, תוכים רבים נושכים מתוך פחד מאדם שכופה את עצמו על הציפור העצבנית. זוהי התנהגות אינסטינקטיבית שמקושרת להישרדות. במידה והתוכי היה בטבע הוא היה בורח ולא מתעמת. לעומת זאת רוב התוכים בשבי מנועים מהיכולת להימלט וכמוצא האחרון שלהם הם נושכים.

אגרסיביות שנרכשת:

תוכים רבים לומדים שנשיכה תביא בעקבותיה תגובה רצויה. זוהי האגרסיביות הנרכשת אשר מתבטאת בדרכים רבות. למשל תוכי יכול ללמוד שנשיכה קלה בזרועו של בעליה כאשר הוא אוכל לחמנייה יכולה לגרום לו לתת לה חתיכה מהאוכל הטעים על מנת שתפסיק את הכירסום זרועו. תוכי אחר ילמד בנקל שנשיכה באצבע תגרום לבעליו להניח לו ולהחזירו לראש הכלוב  או אל כתפו של מישהו אחר, אפילו אם זה קורה לפרק זמן קצר עד אשר  יוכל להביא מקל או חפץ אחר כדי להחזיק אותו עליו. מרגע זה התוכי עלול להבין שזוהי דרך מצויינת לתקשר עם בני האדם ובעליו. התנהגות כזו שחוזרת על עצמה ומקבלת חיזוק מצד הבעלים תחזור על עצמה ללא ספק. לכן, על מנת להימנע מנשיכות, פיתוח מערכת יחסים חיובית עם התוכי חשובה מאוד ויש להקפיד בעיקביות על שמירתה. ראשית אל תכריחו את התוכי לעשות דברים שאינו רוצה והוא נרתע מהם , לא תמיד מקבלים זאת וקשה מאוד לבעליו של התוכי לא להכריח אותו לעשות דברים שונים, במיוחד קשה  לבעליו של התוכי מאחר ורוב המידע הזמין בנושא אומר ומציע להפגין שליטה . לבני אדם רבים ישנו ניסיון רב ומחזק בקשר לעליונות על בעלי חיים, כמו על כלבים למשל וכמובן כמו על בני אדם אחרים. דרך תקשורת זו נראית להם דרך טבעית שעובדת די טוב. יש ללכת נגד הנטייה הטבעית ולנסות ליצור עם התוכי מערכת  יחסים אשר בנויה על קשר חיובי ומתגמל , זהו הצעד הראשון בדרך למערכת יחסים טובה וחברית עם התוכי. לאחר יצירת מערכת היחסים על בעליו של  התוכי לפתח רגישות לתקשורת  ולשפת הגוף של התוכי. עליו ללמוד לקרוא את שפת הגוף שלו ולהבין את שהתוכי משדר ומנסה להעביר לו. ההבנה תהיה לעזר  בהתחשבות ברגשות התוכי, כך נבין את שהתוכי בעצם מנסה לומר לנו ונוכללאפשר לתוכי להיות חבר במערכת היחסים ולתקשר עימו בצורה טובה הרבה יותר. מגדל צריך ללמוד לבקש מהתוכי לעשות דברים שהוא חפץ בהם ולא לפקוד עליו לעשות זאת , זכור , רק לעתים נדירות משהו או מישהו חוץ מחיית טרף מכריח את  התוכי בטבע לעשות משהו שהוא אינו חפץ לעשותו . דבר נוסף שיכול לחזק את הקשר בינכם לבין התוכים זוהי ההבנה ולקיחת אחריות בכל פעם שהתוכי נושך אתכם . בעלי תוכים צריכים להבין מאחר שנשיכות הן לא טבעיות לתוכי עלינו להבין שנשיכות הם משהו שהתוכי למד כתוצאה מטיפול לא נכון במודע או שלא  מודע , כאשר נכיר בעובדות אלו נבין שנשיכות הינם תוצאה של חוסר רגישות מצידנו  כך נלמד להכיר ולטפל בבעיה ונניח את היסודות לשינוי וטיפול נכון ובריא בבעיה.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה