דף הבית / מאמרים תוכים / אילוף והתנהגות / פירוש דפוסי התנהגות של התוכי א' – ה'

פירוש דפוסי התנהגות של התוכי א' – ה'

 

פירוש דפוסי התנהגות של התוכי

הרחבת אישונים
יכול לסמן תוקפנות ועצבנות או התרגשות והנאה. אם התוכי מרחיב אישונים בזמן משחק או כשהוא מצייץ ונראה מרוצה מעצמו, הוא כנראה נהנה.אם התוכי סומר נוצות, מוריד ראש או פותח מקור, כנראה שמשהו מאיים עליו או מרגיז אותו. מומלץ לשים לב מה גורם לכך ולהרחיק או למנוע אותו.

 
maxagg2.jpg
 

צימצום אישונים
צמצום אישונים בליווי הורדת ראש, הרמת כתפיים ואולי מקור פתוח או צעידה – התוכי חש מאויים, כועס, ומנסה להזהיר את המתקרב אליו.

 
macaw.jpg
הזדווגות
אם יש לך מספר תוכים, מאוד ייתכן שתראה אותם מזדווגים. הזכר בד"כ עולה על הנקבה, ומשפשף את הפתח שלו עליה, והנקבה מרימה את זנבה ואת ראשה בצורת קשת. לעיתים גם תוכים מאותו המין מזדווגים, כמובן שזה לא יוביל לביצים פוריות ולהתרבות.
העלאת גירה
בטבע – בד"כ תוכים מאכילים את בני הזוג שלהם, כסימן חיבה, והוכחה שהם יכולים לדאוג זה לזו. זו גם הדרך בה ההורים מאכילים את גוזליהם.
תוכי מוחתם- כשהתוכי מעלה גירה, ומנסה להאכיל מישהו, תוכי אחר, צעצוע שהוא אוהב, או אותך (המגדל), זה מראה שהוא קשור מאוד לאותו אובייקט, או רואה בו כבן זוג, ומנסה להאכיל אותו.
יש לשים לב שמדובר בהעלאת גירה (לרוב מתיחות ותנועות של הצוואר, ופליטת מזון לא מעוכל) ולא הקאה (לרוב הזזת הראש קדימה ואחורה, ופליטת מזון מעוכל או חצי מעוכל). כשהתוכי מקיא זה סימן למחלה.העלאת גירה –
"הצגת" התנהגות
כשהתוכי סומר נוצות ראשו, נוצות זנבו וכנפיו פרושות, מבליט חזה והליכתו יהירה והחלטית. התנהגות זאת ניתנת לזיהוי בקלות אצל אמזונות וקקדו ולעיתים מתלווה בהרחבת אישונים, העלאת הראש וצריחות רמות. קקדו (ושאר התוכים בעלי ציצית) יזקפו ציצית ראשם במעמד זה.
התנהגות זו באה לידי ביטוי בדרך כלל בזמן נסיונם למשוך בן זוג (משוויץ, מחזר ומפלרטט), או כהצהרת בעלות על הטריטוריה שלהם. נסיון להתמודד עם תוכי במצב זה, עלול להסתיים כמעט תמיד במספר נשיכות.
אצל קוקטייל, כשמסתכלים על גבו, הכנפיים נראות בצורת לב-
התאהבות
תוכים יכולים לפתח התאהבות בתוכים, בחיות אחרות וגם בבני אדם. לרוב תראה שהתוכי מתנהג בצורה הורמונלית כלפיי אותו אדם/חיה –  מגונן, משוויץ, שר וכו'. התוכי אפילו עלול לנסות להזדווג עם אותו אדם/חיה. הזכר ישפשף את הפתח שלו על האובייקט, והנקבה תרים את זנבה, את ראשה ותשמיע שריקות של "התעלפות". אם התוכי התאהב במישהו אחר ולא בך, גם אם אתה המגדל העיקרי שלו, אל תיקח את זה אישי. זה לא אומר שהוא לא אוהב אותך, הוא פשוט לא אוהב אותך באופן "הזה".

התכוננות לתעופה
אם התוכי מתכופף, מרחיק את הכנפיים מהגוף, ומזיז את ראשו למעלה ולמטה, ולעיתים זז ימינה ושמאלה, הוא כנראה מתכנן לעוף. תוכי שנוצותיו גזורות ומתנהג ככה, כנראה רוצה לעוף לאנשהו (לרוב אליך) אבל לא מרגיש בטוח מספיק לעוף. תוכי שיכול לעוף ומתנהג ככה, כנראה
חושב שזה יגרום לך לבוא ולהרים אותו, ולחסוך לו את הטירחה של לעוף בעצמו.
התנהגות מפוחדת ואגרסיבית
תוכים שעברו התעללות בעבר, על ידי בני זוג או על ידי הבעלים, יכולים להתנהג בפחד ואגרסיביות כלפיי אנשים, צעצועים או בעלי חיים אחרים בסביבתם. מומלץ לשים את התוכי בכלוב מרוחק מחיות או תוכים אחרים, להפחית את הלחץ והפחד. זמן, סבלנות ואהבה דרושים לעבור ולתקן את ההתנהגות הזו, ובסופו של דבר התוכי ירגיש יותר בטוח ומוגן בסביבתך, ויירגע. ייקח זמן עד שהוא ירכוש את אמונך, אבל זה בהחלט יהיה שווה את ההשקעה.
התנשמות כבדה
מעידה על חום יתר, מאמץ או אי נוחות. תוכים אשר אינם רגילים לעוף ונוצות התעופה צמחו, ינשמו בכבדות לעיתים קרובות במעופם עד שיתרגלו למאמץ זה. יש לשים לב שכלובו של התוכי אינו ממוקם וחשוף למשך זמן ארוך לשמש ישירה, ושיש לו באופן קבוע מיים טריים.
התנשמות כבדה המלווה בטילטול הזנב מעידה לרוב על מחלה, ויש לפנות מיד לוטרינר של בעלי כנף.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה