דף הבית / מאמרים תוכים / סידן לתוכים כמה ואיך

סידן לתוכים כמה ואיך

הקדמה.

מה שהביא אותי לכתוב בנושא תוספת הסידן לתוכים היה במיוחד לאחר הערות של חברים שונים לגבי תוספת הסידן ושלילת הצורך בו לפי טענתם גם ע"י  וטרינרים.
דבר שני זה המחסור שנוצר לפתע בשווקים במקור סידן שנהגתי להשתמש בו לא מעט במה שנקרא עצם דיונון (סבידה), מסתבר שמשרד הבריאות מערים קשיים על הכנסת הסבידות לארץ ומסווג אותן "כמין החי" שמצריך אישורים מיוחדים ובטח אישורים אלו מחייבים גם תשלומים מיוחדים בגין אישורי הייבוא.

אני אתחיל בחשיבות הסידן כאשר אני אתמקד גם בתוכים המוחזקים בבית כמוחתמים וגם לזוגות שמשמשים אותנו לריבוי מלבד ההנאה שבגידולם.

אני חושב שכבני אדם אנו מודעים ואפילו יתר על המידה לנושא הסידן וכמה החשיבות שלו גדולה עבורנו.
חשיבות הסידן מכרעת לבניית שלד הגוף בחוזק מקסימלי אך לא רק.חוסר סידן יכול להביא עימו בעיות ושברים בשלד,עיוותים מבניים  ,התכווצויות שרירים קשות ביותר , רעד ורטט, בעיות בקרישת הדם הולכה עיצבית ועוד.

כיצד  משפיע חוסר הסידן על התוכים שאנו מגדלים?
בדיוק כמו אצלנו בני האדם גם אצל התוכים יתכנו בעיות עיצביות, פגיעה בשרירים שברים בעצמות, הטלות ביצים רכות מידי ללא הקליפה או קושי בהטלה (ביצה כלואה) ואף מוות כתוצאה מכך,עיוותים במבנה השלד של גוזלים ועוד.

 

כבר עתה אתייחס לנושא התזונה השנוייה במחלוקת ואני מדבר על מוצרי החלב למינהם. ישנם חברים שמידי פעם מציינים מתן סוגי חלב גבינות כאלה ואחרות.השאלה הנשאלת היא האם מרכיבים אלא עוזרים לתוכים לאגירת סידן נחוץ.
התשובה היא כן, אך ישנו סיכון גדול בכך שניתן לתוכי מזון שהוא אינו מפרק ומעכל. בבדיקות שנעשו הוכח שלתוכים אין את האנזימים הנדרשים לפירוק ועיכול מוצרי חלב , מתן מוצרי חלב יכול לגרום לתוכי אלרגיה חמורה עד כדי סיכון חיים,דלקת חריפה של מערכת העיכול,שילשולים חמורים ועוד.

לאחר שמנינו את הסיכונים איך בעצם אנחנו יכולים לדאוג שלתוכי לא יהיה מחסור בסידן?
התשובה פשוטה,לתת מזון בטוח ומזין שהסידן נמצא בו . נמצא שהסידן נספג בקלות רבה יותר כאשר המקורות הם מצמחים טריים.

מהם הצמחים והפירות המכילים סידן?
ירקות  ממשפחת המצליבים – כרוב, כרובית, ברוקולי, לפת, צנון, צנונית, עלי חרדל ועלי רוקט  וכן בחסה, סלרי, במיה, שעועית צהובה וירוקה  בפירות, בעיקר בפירות הדר כמו תפוז , בקטניות  ובשקדים באגוזים ובשומשום.
חשיפה לשמש יכולה גם היא לעזור ולהביא לכך שספיגת הסידן תהיה טובה יותר.

תוספת של אבן גיר או סבידה (עצם דיונון) גם היא משמשת כמקור סידן .
בחו"ל נמכרים ויטמינים ואבקות שניתנים להוספה במים, במקרים קשים יותר של בעיות הנגרמות מחוסר סידן משתמשים בהזרקות.

ישנה מחלוקת מסויימת בין הוטרינרים בחו"ל בנוגע לתוצאות הפעולה של מתן תוספות ויטמינים במים וחלקם טוען שזה אינו יעיל כי התוספים מכילים ויטמין D2 ולא ויטמין D3 , בכל זאת הניסיון המעשי מראה על כך שהתוסף אכן יעיל.

ישנם גם סוגי מזונות אשר מעכבים ומפריעים לספיגת סידן, אלו מזונות המכילים את החומר אוקסלאט (oxalate), חומר שנמצא בכמות גדולה בתרד ובתות שדה למשל.

צריך לקחת בחשבון שאין להגיש תוספי סידן לתוכים שמטופלים באנטיביוטיקה טטרציקלין (Tetracycline) ואין להשמש או לתת תוספי סידן בעת הטיפול האנטיביוטי.

מקור סידן להכנה עצמית הוא איך לא – קליפות הביצים. קליפות הביצים הינם סידן  שאפשר למחזר ולהאכיל בהם את התוכים / ציפורים שלנו.
בעבר הייתי נוהג להכין ולפזר לאורזיות על האוכל , הן היו טורפות את הסידן בהנאה.

אז איך מכינים:

אפשרות נוספת- טחינה במטחנת קפה לקבלת אבקה.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה