דף הבית / מאמרים ציפורי שיר ונוי / מתי להתחיל את עונת הרבייה

מתי להתחיל את עונת הרבייה

ההחלטה מתי להתחיל את עונת הרבייה היא החלטה אישית של כל מגדל. המגדל האנגלי נותן לכנרים שלו להחליט מתי להתחיל,הנה מספר עצות למגדלים .
אם מזג האויר הצליח לשטות בך אז אני מקווה שהכל הולך בסדר עבורך ועבור הכנרים שלך. במידה ויש לך חדר ציפורים מבודד ומחומם ודאגת שאור היום ימשך 14 שעות כדי שלציפורים יהיה מספיק זמן להאכיל את הגוזלים בצורה טובה, אז יש לך סיכויים טובים להצליח, ואם אין לך את התנאים המוזכרים למעלה סביר להניח שתיתקל במספר בעיות שעלולות להרוס את עונת הרבייה.
במשך חיי, ניסיתי את שתי האפשרויות, פעם התחלתי מוקדם ופעם התחלתי מאוחר ולאור ניסיוני אני נותן לציפורים להחליט לבד מתי הוא הזמן הטוב ביותר עבורם להתחיל את עונת הרבייה. השאלה המרכזית הנשאלת כאשר מתחילים את עונת הרבייה מאוחר היא, האם הגוזלים יספיקו להיות מוכנים לתערוכות המקומיות המוקדמות.

בכל זמן שתחליט להתחיל את עונת הרבייה ישנם מספר כללים שאני ממליץ לעקוב אחריהם:
הראשון שבהם הוא מוכנות הנקבה לדגור ברציפות, נקבות קופצניות אינן מחממות את הביצים בצורה אחידה וטובה, תופעה שמתאימה לנקבות הצעירות שזו להן השנה הראשונה לרבייה , התנהגות זו גורמת לבקיעה מאוחרת במקרה הטוב ולמוות בתוך הקליפה במקרה הגרוע. לכן משתלם לצפות  בכנרים ובמידה שהציפור מעוררת חשד שאינה ממלאת את תפקידה בצורה טובה סמן את  הביצים והעבר אותן לנקבה אחרת שדוגרת היטב .
לנקבה זו הכנס ביצי פלסטיק והמשך לעקוב אחריה במידה והיא מתחילה למלא את תפקידה כראוי החזר לה את ביצים ובא גואל לישראל. במידה והיא נוטשת את הקן כנראה שהיא אינה מוכנה לעונת הרבייה.
קליפות ביצה על תחתית הכלוב הן סימן טוב שהכל מסתדר על הצד הטוב ביותר אבל יש להקפיד ולבדוק את תחתית הכלוב לאורך כל תקופת הרבייה מפני שלפעמים קורה שאחד הגוזלים נופל מן הקן כתוצאה של מנוסה מבוהלת של הנקבה מן הקן או סתם כתוצאה מהדבקות הגוזל לנקבה בעיקר בימים הראשונים, בכל מקרה מומלץ למקם את הקן גבוהה כך שלנקבה הדוגרת לא יהיה קו ראיה לאחד ממקלות הכלוב כך שלפני שהיא עוזבת את הקן היא תיצטרך לעמוד בקן "ולנער" את הגוזלים ממנה ורק לאחר מכן היא יכולה לעזוב בשלום את הקן, בכל מקרה שרואים גוזל קטנטן מוטל על רצפת הכלוב אין צורך להיבהל ויש סיכויים סבירים להצלתו, בתחילה יש להרימו ובמידה והוא עוד מתנועע זה סימן שהוא חי ואז יש לנשוף עליו אויר חם ולחמם אותו כשהגוזל יתחיל להיתחמם הוא יתחיל לנוע בחופשיות וזה הזמן להחזיר אותו לקן, למחרת היום לא תוכל להבחין מי מהגוזלים היה מחוץ לקן.
השלב הבא שצריך לשים לב הוא כשהגוזלים מגיעים לגיל 10 ימים בגיל זה הגוזלים עושים את הצרכים שלהם מחוץ לקן פעולה זו משחררת את הנקבה מלדאוג לניקוי הקן אבל הנקבה לאסוף שאריות מזון מתחתית הכלוב שזוהמו בצואת הגוזלים לכן חשוב מאוד להקפיד על ניקיון הכלובים בשלב זה בעיקר וחשוב להחליף לגוזלים את הקן בקן נקי ובכך מרוויחים שני דברים: האחד,קן נקי ומרווח יותר לגוזלים והשני מניעת היתפתחות מזיקים (כינים)כתוצאה מהלכלוך והלחות השורים בקן.

הסיבוב השני

בדרך כלל אני מעדיף שהנקבה תגדל לבד את הגוזלים ללא הזכר, כאשר אני רואה שהתנאים מתאימים אני מחזיר לה את הזכר. כאשר הגוזלים בני 16 ימים אני מכניס לכלוב קן נוסף וחומרי קינון ובערב אני מכניס את הזכר והנקבה מקבלת אותו ללא בעיות בבוקר אני ממליץ להוציא את הזכר מפני שהוא עלול להיות אגרסיבי לגוזלים. בדרך כלל ניתן לצפות לביצה ראשונה לאחר 10 ימים ובזמן זה הגוזלים בני 26 ימים ובגיל זה הם אמורים להיסתדר לבד. במידה ולא נאפשר לנקבה להיות עם הזכר היא עלולה בכל מקרה להטיל, כך שעדיף לאפשר לה להתחיל בצורה מסודרת את הסיבוב השני. לפעמים אני מחליט לאור ניסיוני שהמפגש הזה בין הזכר לנקבה אינו מוליד תוצאות טובות אז אני מאפשר לה לסיים עד הסוף את גידול הגוזלים תוך לקיחת סיכון של הטלת ביצים לא מופרות,ומעביר אותה לתא אחר ומפגיש אותה עם זכר אחר. מומלץ להעביר לתא אחר כדי למחוק את זכרונו של הזכר הקודם. השגחה וצפייה בציפורים הוא הסוד בהצלחה ברביית הקנרים.

אומנות הפיתוי העדין

בכל סתיו אנו נוהגים לתכנן את עונת הרבייה הבאה בוחרים את הזכר הטוב ביותר עבור הנקבה הטובה ביותר, לקראת סוף החורף עלולים לחול שינויים בתוכניות הבסיסיות שתיכננו. בתחילת עונת הרבייה לא תמיד מצליחים להוציא את התוכניות המוקדמות לפועל אבל רוב הזוגות מתחילים בבניית הקן, תמיד יש זוג שבדרך כלל החשוב לך ביותר שאצלו העיניינים לא מסתדרים והזוג לא מפסיק לריב. בדרך כלל המריבות נובעות מכך שאחד מבני הזוג אינו מוכן לעונת הרבייה, לכן מומלץ להפריד את הזוג   הנ"ל בעמצאות מחיצת רשת בכדי שיכלו לראות אחד את השני אבל לא יוכלו לפגוע אחד בשני למספר ימים. ישנם זוגות אשר ממשיכים להתקוטט דרך הרשת אז מומלץ להפריד עם מחיצה אטומה לכמה ימים ולאחר מכן לעבור למחיצת רשת ולבחון את ההתנהגות שלהם, במידה והם מגלים היתעניינות אחד בשני כדאי להוציא את מחיצת הרשת ולצפות בהתנהגות הזוג, לפעמים קורה שלאחר זמן מה הזוג מתקוטט שוב ואז יש להפריד אותו באמצעות מחיצת רשת. מניסיוני אני יודע שחודש של מאמצים של חיבור והפרדה עוזר גם לזוג העקשן ביותר אבל שוב בתנאי שהם במצב של מוכנות לדגירה.

ברגע שהנקבה סיימה להטיל אני מוציא את הזכר ומחזיר אותו לנקבה כ-4 עד 5 ימים לאחר שהגוזלים בקעו, בדרך כלל כשהזכר רואה קן מלא בגוזלים הוא הופך ליהיות הרבה פחות תוקפני בכל מקרה יש לצפות ולבחון את התנהגות הזוג כל יום ואם אפשר מספר פעמים ביום. במשך 60+ שנים שאני מגדל קנריות צבע רק זוג אחד לא הצלחתי לזווג כפי שאני רוצה התעקשות וצפייה יכולות בסופו של דבר להישתלם.

תרומת המאמר: מר מנשה שוחט
אין להעתיק או לפרסם מאמר זה ללא רשות המפרסם

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה