דף הבית / מאמרים תוכים / אילוף והתנהגות / למד את התוכי שלך לדבר

למד את התוכי שלך לדבר

אין דבר משמח יותר ונעים מאשר להגיע הבייתה ולזכות לקבלת פנים וברכות מהתוכי, על מנת שהסיכויים לרכישת תוכי שידבר יהיו גבוהים עלייך לבחור בזן הנכון,יש כמה גורמים חשובים שעלייך לקחת בחשבון לפני קניית התוכי,הסוגים היותר קטנים של התוכים לא תמיד לומדים לדבר וכאשר הם מדברים הדיבור שלהם אינו ברור ומובן.תוכים מהסוגים כגון תוכונים, אלכסנדרין, קוקטייל, קוניור, לורי וציפורי אהבה אינם מדברים טוב אם בכלל,כמובן שתמיד ישנם כאלה היוצאים דופן אך באופן כללי קשה מאוד ללמדם לדבר,את סוגי התוכים האלו אפשר לגדל במידה והדיבור אינו חשוב לך,כמובן שישנם תוכים קטנים שיהיו דברנים מצויינים ותוכים גדולים שלא ידברו,אי אפשר להצביע על הסיבה בוודאות גמורה ולפרש התנהגות זו,התוכי החקיין ביותר הינו הג'אקו  קונגו(זנב אדום), התימנה קטנה יותר ובאופן כללי
מדברת פחות, רוב האמזונות נחשבים אף הם לדברנים מעולים,אך רק אם מגיל צעיר נחשפו להרבה דיבור,באופן כללי כל אמזונה צהוב ראש מועמד טוב לדיבור.
מעט מאוד ארות מדברים טוב ולרוב הם אינם חקיינים טובים,גם סוגי הקקדו השונים יכולים ללמוד לדבר אך לא ברמתו של הגאקו, להבדיל מהארה לקקדו יש קול רך ומתוק.
עלייך לבחור בתוכי עם המזג הנכון, בשום פנים ואופן לא לקחת ציפור ביישנית/פחדנית.התוכי צריך להיראות רגוע ולשבת בניחוחות על הענף. צפור מתוחה לעולם לא תלמד לדבר.תוכי שצורח מרחיב ומכווץ את אישוני עיניו עושה זאת מתוך תוקפנות ולא פחד, עדיף לא לבחור בתוכי כזה, התוכי צריך לגשת אלייך ללא פחד ולהראות נכונות לעלות על היד, אם הבחירה בידך ויש לך את הזמן והידע עדיף לבחור ציפור שעדיין מואכל,קניית תוכי כזה ישירות ממגדל יכול לפתור הרבה סימני שאלה לגבי עברו של התוכי.באופן כללי עדיף להתחיל גידול של תוכי ממש כשהוא גוזל,  את התוכי הכי טוב למקם במקום הכי פעיל והומה בבית,התוכי שמגיע הבייתה צריך זמן הסתגלות של שבועיים לפחות לפני תחילת האימון עימו, אם התוכי אינו פחדן וביישן תן לו תשומת לב מירבית,במידה והתוכי פחדן וביישן לפני תחילת האימון יש לגרום לו להתרגל אלייך ורק לאחר מכן להתחיל עימו את האימון.
פעולת גומלין עם בני אדם עוזר באילוף תוכים לדבר.התוכים בטבע הינם חלק מקבוצה גדולה ותמיד פועלות עם ציפורים סביבם. תוכים שאינם מקובלים הם לא תוכים שמחים ולא ילמדו לדבר, תוכים לומדים לדבר דרך מערכת היחסים  עם הבעלים שלהם. לכן בעת האימון ימצא תוכי אחד בלבד בחדר או בחדרים סמוכים.

תזונת התוכים שמתבססת על גרעיני חמניה או דוחן תמיד פחות טובה לתוכי ומשפיעה על בריאותו וכושרו,לכן יש לשמור על תזונה מאוזנת ומומלץ להאכיל בכופתיות המכילות את כל אבות המזון, עדיף כמובן להרגיל את התוכי עוד בצעירותו לכופתיות אך לעולם לא מאוחר,אפשר לערבב את הכופתיות עם המזון הקיים ולהוריד בהדרגה עד להרגלתו הסופית. תוכי שתזונתו נכונה ומאוזנת יהיה בריא יותר וילמד לדבר טוב יותר מתוכי עם בעיות תזונה.
אילוף התוכי לדיבור יכול להיעשות כבר תוך כדי האכלתו, יש לדבר עם התוכי הרבה ככל שניתן, בגיל הזה הגוזלים מפתחים אמון במאכיל והינם רגועים,כמובן שאין לצפות מהתוכי בגיל צעיר כל כך לדבר אך ככל שבסביבתם ידברו יותר כך הסיכוי שידברו מוקדם יותר גבוה יותר. האפשרות שבגיל 6-12 חודשים הם יתחילו לחזור על מילים גדולה יותר,שוב בחירת תוכי מבוגר יחסית תאריך את התהליך כולו והסיכוי שהתוכי ידבר קטן יותר. תוכי שילמד לומר מספר מילים במשך הזמן ילמד מילים נוספות.
טכניקות חיזוק חיוביות עוזרות והם הטובות ביותר לאילוף. אוכל הוא הכוח המוביל העיקרי בהתנהגות הצפור. אתה צריך להשתמש באוכל על מנת לחזק התנהגות רצוייה ומילוי הוראות שהתוכי שלך יבצע. בדרך כלל עם התוכים הקטנים נשתמש בגרעיני חמנייה ועדיף מקולפים,עם התוכים הגדולים יותר נשתמש עם שקדים ובוטנים.אתה יכול להתחיל את התירגול עם בוטן.על מנת ללמד את התוכי יש להימצא בסביבה מתאימה,ללא רעשי רקע, ללא טלויזיה וללא בני משפחה נוספים בחדר. שים לב שאמנם התוכי מתרכז בך, אמור את המילה הרצויה וחזור עליה עם הפסקות קצרות, יש להגיד את המילה ברגש והתלהבות, אמירת המילה ברגש והתלהבות חשובה לא פחות מהאמירה עצמה של המילה, ציפורים לומדות לדבר מהר יותר כאשר הם מקשרות מילה עם פעולה או אוביקט. למשל, כאשר אתה נותן לתוכי שלך בוטן אמור בוטן מ.מ.מ., בוטן מ.מ.מ.. כאשר אתה אתה מניח יד על מנת שהתוכי יעלה אמור עלה..עלה, כשהציפור מבינה ומקבלת רמז לגבי משמעות המילה היא צפוייה להשתמש במילה.שים לב במה התוכי מתעניין ביותר, נניח שהתוכי מתעניין מאוד בקובייה אתה יכול לנצל זאת ותוך כדי משחק עם הקובייה ללמד את המילה, נסה להתחיל את הלימוד עם מילים פשוטות וקצרות. הימנע משריקות ליד התוכי, תוכי שיתחיל לשרוק והרבה יעדיף לשרוק ולא לדבר, אם שריקות אז שריקת מנגינה נעימה כדי שילמד אותה.אם אתה משתמש בקלטת חצי שעה זה די והותר,באימון רגיל עם התוכי 15-20 דקות ביום מספיקים בהחלט, ישנם מקרים שהתוכי לא יגיב לאימון ולא ילמד מילה במשך 2-4 חודשים, אך בדרך כלל לאחר תקופה הוא יחל עם פרץ מילים לא צפוי, נסיונות ראשונים לחזרה על מילים עלול להיות לא ברור ולהישמע כמילמול,תגמל את הציפור על כל ניסיון כזה כאילו דיברה מילה ברורה, אין לנסות וללמד יותר ממילה אחת כל פעם, לאחר שהתוכי יגיד את המילה ויחזור ויגיד אותה תקופה אפשר לעבור למילה הבאה, הרבה תוכים יקלטו קולות מסביבתם, זה יכול להיות טלפון מצלצל,פעמון הכניסה לבית וכו', כמו כן כמחצית מהמילים שהתוכי מדבר הוא למד בעצמו תוך כדי שמיעה מהסובבים אותו.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה