דף הבית / בעלי חיים / בחירת אקווריום נכון לדג הנכון

בחירת אקווריום נכון לדג הנכון

בחירת אקווריום נכון לדג הנכון
ההחלטה על הקמת אקווריום דגי נוי בבית, היא אמנם החלטה מרגשת – אך היישום שלה אינו פשוט. אקווריומים הם מערכות מים סגורות ומסוגרות, אשר אינן נהנות מתחלופה סדירה של חומרים חשובים כמו מים, ערכים תזונתיים, חמצן ועוד – מה שבהחלט מתרחש בטבע, באופן טבעי. לכן, כדי לגדל דגי נוי, חשוב קודם כל ליצור עבורם את הסביבה הטבעית המתאימה ביותר. איך עושים את זה? לפניכם מדריך מקוצר בשישה שלבים.

שלב ראשון:
מיקום האקווריום
רבים נוטים לזלזל בעניין זה, אך הוא חשוב מאין כמותו. כדי להבטיח שהאקווריום שלהם יתאים למגוון דגי נוי, עליכם לדעת קודם כל היכן ואיך למקם אותו. אם כן, רצוי מעל לכל שהוא יהיה במקום שאינו חשוף לשמש ישירה או למקור חום ישיר. שנית, מומלץ להניחו כך שתחתיתו תהיה בגובה של 70 ס"מ מהרצפה. מעבר לזה, יש להניח שכבה של חומר רך בין האקווריום לרהיט עליו הוא מונח – קלקר לדוגמא.

שלב שני:
הנפח
אחרי שמצאתם את המקום המתאים לאקווריום ובחרתם את הנקודה הנכונה, הגיע הזמן לבחור את הגודל של האקווריום. גם גודל אקווריום ישפיע מאוד על סוג הדגים שתוכלו לגדל בו. כך, דג גדול במיוחד יזדקק לאקווריום בנפח של 500 ליטרים, ודג קטן אשר זקוק למרחבי שחייה גדולים – לנפח דומה פחות או יותר. קחו בחשבון שישנם גם דגים שמומלץ לגדל בלהקות, ולכל אחד מהפרטים בלהקה יש להקצות מרחב מספק.

שלב שלישי:
עיצוב האקווריום
אין ספק שאחד הדברים החשובים ביצירת האקווריום המתאים לכם, הוא עיצובו כפי שתמיד חלמתם. אבל, אל תשכחו דבר אחד: אקווריומים הם ביתם של דגי הנוי וגם בהם יש להתחשב בעת הגידול. כך למשל, ישנם דגים אשר זקוקים לשלל מקומות מסתור (דגי זברה אדומה), או כאלו שמחפשים את הסביבה הצמחית, מלאת האצות הטבעיות (דגי גורמי). אם לא תספקו לדגים את הסביבה הזו, הם לא ישרדו לזמן ממושך.

שלב רביעי:
תאורה ופילטריזציה
לתאורה יש גם כאן תפקיד חשוב מאוד – מלבד הארת האקווריום והתרומה למראה הייחודי שלו, עליכם לבחור בגופי תאורה שיתאימו לגודל האקווריום, לנפח שלו ולסוג הצמחייה שיש בו. התאורה, במיוחד באקווריומים בעלי צמחייה רבה, תאפשר יצירת סביבה בריאה ונקייה עבור הדגים, בזכות תהליך הפוטוסינתזה אותו היא מאפשרת.

חשוב לא פחות להתאם פילטר לאקווריום שלכם. אם תבחרו בפילטר חלש עבור דגים שנוטים ללכלך מאוד את סביבתם (משפחת הציקלידים למשל), תגלו מהר מאוד מים עכורים, לא בריאים וכאלו אשר יזיקו לבריאות הדגים. הפילטרים נמכרים על פי רמת ההספק שלהם – כמה ליטרים הם מסוגלים לסנן בפרק זמן מסוים – לרוב מדובר בשעה.

שלב חמישי:
הוספת ציוד נלווה
יש ציוד נלווה אשר חייב להיות באקווריום בלי קשר לסוג הדגים שבו: פורק חלבונים לאקווריום מים מלוחים, תרמוסטט לקביעת חום המים באזורים קרים או חמים מאוד, משאבות אוויר ועוד. לצד זה, חשוב שתדעו בשלב זה אילו דגים תרצו לגדל, כדי לרכוש ציוד נלווה ספציפי שיתאים להם.

שלב שישי:
בחירת הדגים והפעלת האקווריום
בחירת דגי נוי שיתאימו לאקווריום שלהם היא משימה מורכבת, משום שלל סוגי הדגים והאופי שלהם. רצוי שתתייעצו על כך עם אנשי החנות ממנה אתם רוכשים את הדגים או שתקראו על כך קודם לקנייה. חשוב לזכור כי עליכם 'להריץ' את האקווריום ללא דגים למשך מספר ימים. רק לאחר מכן, כשנראה כי הכל תקין, הכניסו ראשונים את הדגים הסתגלניים יותר (מולי וסייפן למשל), ורק לאחר מכן את אלו הרגישים, שזקוקים לתנאים מדויקים מאוד כדי לחיות ולהתפתח.

 מדריך בחירת האקווריום נכתב ע"י הובי פט – המרכז הארצי לדגים ואקווריומים

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה