דף הבית / מאמרים תוכים / פיזיולוגיה ומחלות / אקרית הקנמידוקופטס – מחלת עור בתוכים

אקרית הקנמידוקופטס – מחלת עור בתוכים

ראשית כל עליי להגיד שמאמר זה נכתב מניסיוני האישי וממקורות מידע באינטרנט, ואין מאמר זה מבטיח טיפול יעיל ו/או הבחנה נכונה של המחלה או מידע בהכרח נכון.

אקרית הקנמידוקופטס

אקרית הקנמידוקופטס (או באנגלית: Knemidocoptes), הינה טפיל אשר חי בגוף הציפור, גורם לאי נעימויות בעור ולבסוף יכול לגרום למוות הציפור.
הטפיל חי בעיקר במקומות חסרי נוצות, כגון הרגליים והמקור של הציפור.
הוא חי כשלושה שבועות, במהלכן הוא מטיל ביצים בתוך עור הציפור.
הטפיל, לצערנו הרב, יכול לעבור מציפור לציפור ולגרום נזק רב. המעבר יכול להתרחש בעת מגע גופני ממושך, או במקרים פחות שכיחים, גם דרך המזון והצעצועים בכלוב.
סימנים
סימני המחלה הם דיי ברורים, אך כפי שאנחנו מכירים את חברינו התוכים, הם יעשו הכל כדי להסתיר את המחלה, לכן שימו לב.

* ברוב המקרים (אם לא בכולם) אתם תראו "נפיחות" ברגל של התוכי (זוהי לא באמת נפיחות. זה נראה כמו שכבה של פירורים לבנים המונחים על הרגל – קשקשת). אם מופיע סימן זה, אתם יכולים לדעת שזוהי המחלה.

* שקעים קטנטנים במקור או "הרים" קטנים על המקור. אתם תשימו לב שפתאום המקור של התוכי נראה קצת שונה מבדרך כלל ולא כל כך חלק כמו שהוא בדרך כלל נראה.

* ציפורניים ארוכות מתמיד – שימו לב שהטפיל גורם לבעיות בעור וכתוצאה מכך גם בציפורניים. תוכלו גם לראות שכשהתוכי נמצא על גדר הכלוב הוא מתקשה אחר כך לרדת משם, כיוון שהציפורניים שלו התלפפו סביב הסורג וקשה לו להוציא אותן. במקרה זה ניתן לעזור קצת לתוכי ולשחר את הציפורן שלו מהסורג, כמובן שבעדינות רבה.

במקרה שלי אני שמתי לב לבערך חצי "אצבע" של התוכונית שלי תלויה על סורג הכלוב…

טיפול
הטיפול אינו קשה מדי וגם לא יקר מדי, אך כאמור, ללא טיפול התוכי עלול למות.
ישנם שני סוגי טיפול:

1. בעזרת משחה – ישנה משחה מיוחדת שאינני זוכר את שמה, היא עולה 75 ש"ח וכל מה שצריך לעשות זה לקחת מקל עם צמר גפן בקצהו (כמו המקלות בעזרתם אנו מנקים את האוזניים), לטבול את צמר הגפן במשחה ולמרוח לתוכי על המקומות הפגועים, בדר"כ על הרגליים והמקור. השתדלו שהמשחה לא תיכנס לפה של התוכי.

2. בעזרת סירופ – ישנו סירופ מיוחד אותו מזריקים לתוכי לפה. הסירופ הינו רק למצבים בהם המשחה לא עוזרת או שהמחלה נמצאת בשלבים מאוד מאוד מתקדמים. למה? כי הסירופ יכול להיות מסוכן גם לתוכי, במיוחד כאשר הוא לא מהול כפי שצריך.

במקרה שלי הטיפול עלה כ300 ש"ח (!), אך זה בגלל שהמחלה הייתה בשלבים מתקדמים וכי באתי כל פעם לוטרינר מחדש כדי שיימרח את המשחה.
מומלץ ואף חובה ללכת לוטרינר לפני תחילת הטיפול. לכו לפחות בפעם הראשונה כדי לראות כיצד הוא מורח את המשחה ובקשו ממנו את שם המשחה או קנו אותה ממנו, ואז תוכלו לעשות את זה לבד בבית.
את הסירופ חובה שהוטרינר ייתן, אלא אם כן הוא הכין במיוחד בשבילכם בקבוקון עם הסירופ מהול כפי שצריך.

כמו כן, בגלל שהמחלה מדבקת, רצוי לבודד את שאר התוכים מהכלוב (אם יש).
חושב לציין גם שכל ציפור יכולה לשרוד את הטפיל זמן מסויים ואין זמן מוגדר. בדר"כ הטפיל ייקח את חיי התוכי שלכם לאחר כחודש, אך קחו לדוגמא את התוכונית שלי, אשר שרדה יותר מחצי שנה עד שהתחלתי לטפל בה…

מקווה שמאמר זה יעזור לכם בטיפול התוכי :)

תמונות:
מקור של תוכון הנדבק במחלה(מצב קריטי):
2008-07-18_194612_knemidocoptes

רגלי ציפור אשר נדבקה במחלה(מצב קריטי): 
Fig2

כך נראה הטפיל עצמו: 
fig3

 

מקורות:
http://veterinarymedicine.dvm360.com/ve … =&pageID=3
http://www.tipulnaot.co.il/176679/%D7%A … 7%A0%D7%A3

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה