דף הבית / מאמרים תוכים / אילוף והתנהגות / אילוף תוכים והתנהגות – הירככיה וקשר

אילוף תוכים והתנהגות – הירככיה וקשר

 האם יש אמת בכך שלתוכי שלי  אסור לעלות מעבר לקו העיניים שלי , זאת כדי שלא ירגיש שהוא שולט עלי?

בצורה כללית שליטוּת בזכות גובה לא קיימת אצל תוכים. זוהי כנראה סתם השלכה של מישהו שנראה היה לו שהיא הגיונית בקשר לתוכים. בעלי תוכים אשר בתמימותם מחפשים פתרונות פשוטים לבעיות מסובכות יקבלו בקלות את הרעיון שתוכי ירגיש מעל למגדל כאשר הוא מוחזק מעל לעיניו ומכאן לביטוי העליונות הזו בצורה אגרסיבית. זהו אחד המיתוסים אשר רווח לגבי תוכים בטבע אשר יוצרים היררכיות בהתאם למיקומו של התוכי על העץ וזה אינו נכון כלל. התנהגותם של התוכים הרבה יותר מסובכת מעבר לכך. כיום ישנה התעניינות רבה בדומיננטיות בכלל ודומיננטיות לפי גובה בפרט אצל תוכים בשבי. כדי להבין עד הסוף התנהגותם של התוכים בשבי על מגדלים להתחיל עם בחינת התנהגות התוכים בטבע . עד עתה לא נמצאה אף הוכחה המחזקת את ההשערה להימצאות היררכיה להקתית אצל תוכים בטבע לא בדרך של צפייה אישית  דיונים עם הרבה חוקרי שטח של תוכים וסקירה של הספרות , בכל מקרה  המעמדות על פי חוזקו של התוכי אינם קבועים. תוכי אשר מפסיד בעימות טריטוריאלי נניח עם תוכי אחר עשוי באותה מידה לנצח את אותו תוכי בעימות הבא. אפשר היה לומר שהמנצח בקרב יהיה דומיננטי לעומת המפסיד. אבל המיקום הדומיננטי מוגבל לכל עימות ספציפי ולכן אינו משפיע כלל על עימותים עתידיים. אין גם בנמצא הוכחה להתנהגות היררכית של תוכים פראיים אשר מזכירה לנו היררכיה כפישניתן לראות לרוב בלהקות יונקים. אם היררכיות דומיננטיות קיימות בלהקות של תוכים היא מאוד מוגבלת וככל הנראה לקבוצות משפחתיות.

 אז למה בעצם כל כך הרבה מגדלים נתפסים לתיאוריית הדומיננטיות לפי גובה ?

בשביל חלק גדול מהמגדלים זהו רעיון שקל מאוד לקבלו. מאחר והיררכיות נפוצות במיוחד בחברות אנושיות. לדוגמה כשאנשים היו צעירים הגבוהים יותר היו או נחשבו לדומיננטיים יותר ואפילו בתור מבוגרים מערכות היחסים שלהם עם אחרים הן הרבה פעמים היררכיות. בנוסף, ישנם גם  סוגים מסוימים של היררכיות אצל תוכים בשבי. אך שוב, סביבה לא טבעית תעודד לרוב התנהגות לא טבעית. להקות קטנות של תוכים בכלוב קטן למשל  קרוב לוודאי תיצור היררכיה. אך למרות זאת אילו תוכים אלו היו חיים בטבע הם לא היו נדחקים למערכות היחסים הצפופות כבשבי וללא ספק היו נמנעות מהתקריות האגרסיביות האלה עם תוכים אחרים. קל ביותר למגדלי תוכים לזהות אגרסיביות כרצון של התוכי להיות הדומיננטי . אומנם אגרסיביות למטרת יצירת דומיננטיות מאוד נפוצה בקרב מיני יונקים רבים אבל לא אצל תוכים. לתוכים אין דחפים טבעיים ליצירת היררכיה דומיננטית עם תוכים אחרים בטבע או עם בני אדם בשבי. תוכים יכולים להיות מונעים להראות אגרסיביות מסיבות רבות ושונות כאשר הם עומדים גבוה יותר מעיניו של אדם. אך רצון להיות דומיננטיים אינו צריך להיחשב כאחת מהסיבות האלה. התנהגות דומיננטית בכל החברות תהיה מבוססת על הרבה יותר מכמה סנטימטרים בגובה . דומיננטיות נובעת ממערכת יחסים ומהיסטוריה. לפטור משהו מסובך כמו מערכות יחסים של דומיננטיות והיררכיה בתירוץ של כמה סנטימטרים זה מאוד מטעה ולא מספק הבנה ברורה של ההתנהגות התוכי. הדבר הטוב ביותר הוא  להימנע מלהסביר התנהגות של מין אחר ולתת להתנהגות הטבעית להיות מורה הדרך שלך בהערכה והניתוח של התנהגות התוכי.

 מדוע התוכי שלי אוהב אותי ואת בעלי הוא מרבה לתקוף?
התוכים רובם ככולם יוצרים קשרי חיים ארוכים בטבע. התוכים יבלו  כמעט כל דקה מחייהם ביחד, הם נפרדים כשהנקבה דוגרת על הביצים ועושה זאת לבדה בשעה שהזכר ימתין בקרבת מקום. התוכים ינקו ויטפחו אחד את השני, הם בוחרים יחדיו את הקן, הם יגנו בחירוף על הטריטוריה וביחד יגדלו את צאצאיהם תוך שמירה והגנה מירבית. לתוכים אשר להם בני זוג יש מעט מאוד צורך בתוכים נוספים בגבולות הטריטוריה שלהם. הם עשויים להתחבר עם תוכים אחרים ולשתף איתם עצי לינה או רחצה ואכילה אבל את רוב היום והלילה הם יבלו זה לצד זה , לעתים קרובות כתף לצד כתף , עם בן זוגם . ההתקשרות שלהם טבועה בהם היטב והיא אחד מהמשפיעים הגדולים על הרפרטואר ההתנהגותי שלהם. תוכים בשבי מצוידים באותם האינסטינקטים בהם מחזיקים דומיהם בטבע. לתוכי בשבי יש את הדחף להיקשר בדיוק כפי שיש  לתוכי בבר , טבעי ביותר שהתוכי יבחר מי מבני הבית להיקשר אליו. תוכי אשר נקשר למישהו יגן על הטריטוריה שלו שיכולה להיות הכלוב , החדר ,או אפילו הבית עצמו , תוכי עשוי בנקל לפתח אגרסיביות כלפי פולשים ל טריטוריה הזו .זה עשוי להתבטא בצורת מקרי נשיכה עקביים , או אפילו התקפות. מצב של היקשרות והגנה על טריטוריה הן אינדיבדואליות  לכל תוכי ועשויות להשתנות בצורה משמעותית בתכיפות והאינטנסיביות שלהן. שים לב שלמרות שהיקשרות היא חלק מהתנהגותו הטבעית של התוכי, תוכי שיהיה מורגל להרבה אנשים שונים בשלב די מוקדם בחייו עשוי להיות פחות מועד ליצירת קשרים חזקים עם אדם מסוים בשלבים מאוחרים יותר בחייו. לכן הטוב ביותר יהיה שכל בני המשפחה יבלו עימו זמן שווה וכך הוא לא יתמקד באדם אחד במשפחה.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה