דף הבית / מאמרים תוכים / הכל על אקלקטוס

הכל על אקלקטוס

תוכי אקלקטוס – Eclectus parrot

את שמו קיבל האקלקטוס מן המילה אקלקטי כלומר מפוצל, הפיצול נובע במיוחד בהבדל החזותי בין המינים, האקלקטוסים לא התרבו שנים רבות בשבי. חוקרים חשבו שהפרטים שצבעם אדום שייכים למין אחד והפרטים הירוקים שייכים למין אחר. מגדלים החזיקו את התוכים הירוקים (הזכרים) בכלוב אחד ואת הנקבות הצבעוניות בכלוב נפרד, עבר זמן רב ו"הזוגות " לא התרבו, במקרה הוחזקו בכלוב זכרים ונקבות יחדיו וראה פלא הוטלו ביצים.

 

בסך הכל ישנם בין 8-10 תתי מין והמוכרים ביניהם הם:

רד סיידד –  – Red-sided Eclectus – Eclectus roratus polychlorosטבעת כחולה סביב העין / אין צהוב בזנב
ווזמרי 
– Vosmaeri Eclectus – Eclectus roratus vosmaeri –  צהוב בזנב/אין טבעת כחולה סביב העין.
סולומון איילנד 
– Solomon Island Eclectus – Eclectus roratus solomonensis – כמו רד סיידד אך קטן יותר
גרנד
 – Grand Eclectus אין טבעת כחולה סביב העין/אין צהוב בזנב.
הגרנד אקלקטוס
  נפוץ ביותר מבין הסוגים השונים.

בארץ מעטים  האקלקטוסים  שהם אינם מעורבים בתתי מין שונים .

איזורי תפוצה:
מקייפ יורק שבאוסטרליה דרך איי אינדונזיה, איי סולומון וגינאה החדשה.
Kai ( Maluku Province ) and Western Papuan Islands, New Guinea and offshore
Islands,Trobiand Islands and D'Entrecasteaux, Louisiade Archipelagos

גינאה החדשה
giana

malukuislands
malukuislands

 

גודל – גודלם של האקלקטוסים נע בין 33 – 40 ס"מ על פי הסוג , Solomon island הם הקטנים ביותר וה vosmari הם הגדולים ביותר.
משקל-משקלם נע בסביבות ה 400-600 גרם תלוי בסוג.
תוחלת חיים– תוחלת החיים של האקלקטוס בבר הינו בסביבות 50 שנים אך בתנאי שבי בסביבות 40 שנים.ידוע על זוגות שהגיעו לגיל 30 שנה ועדיין מתרבים בשבי.
גיל בגרות מינית –גיל הבגרות תלוי בתת מין ,הסוגים הגדולים כגון ה vosmari –ווזמרי יהיה בגיל ארבע שנים ויותר לעומת זאת בתת המין של האקלקטוס לדוגמא: הסולמון איילנד Solomon island  תהיה הבגרות בגיל בגיל שנתיים בערך ,הרד סידד Red-sided  יגיע לבגרות מינית בגיל שלוש וחצי עד ארבע שנים.
תטולה – תטולה של  שלושה ביצים בממוצע.
תא הטלה – תא בגודל 60*60 בצורת L .
גודל כלוב – כלוב רבייה מינימלי בגודל 1*1*1 מטר.
זמן דגירה – 28-30 יום
משקל גוזל בבקיעה – 16 גר'
זמן גמילה/ניצוי מלא – 80 יום.
הבדל חזותי – האקלקטוסים מונים מספר סוגים אך המשותף להם בשונה מתוכים אחרים זהו צבעם.
בין הזכרים לנקבות,לזכרים המקור בצבע בהיר,צבעם ירוק בכל איזור גופם מלבד באיזור הכנפיים בקדמת הראש ובבית החזה,במקומות אלא מופעים צבעים בגוון אדום ירוק מיקום הצבע משתנה בהתאם לסוגים השונים,הנקבות בעלות מקור שחור ומקושטות בצבעים מרהיבים של אדום וסגול.
האבחנה בין סוגי האקלקטוס השונים די קשה,צריך לדעת ולהכיר היטב את כל המאפיינים על מנת שתהיה יכולת להבדיל בין הזכרים השונים,ההבדלים הינם בעיקר בצבע המקור, גוון כללי, אורך הזנב וצבעו,אם ניתן לצפות במספר פריטים שונים בכלוב משותף אפשר להבחין טוב יותר בין ההבדלים, בין סוג לסוג ישנם הבדלים מועטים בגווני הירוק וההבדל מתחדד כאשר מעמידים סוגים שונים זה לצד זה,דוגמאות לשוני חזותי בין הסוגים, Solomon island קטן פיזית משאר המינים, לזכר ה grand ישנם הבדלים מאוד קלים בצבע המקור ולזכר ה vosmari  זנב וצוואר ארוכים באופן משמעותי, לחסרי מיומנות יהיה קשה לזהות את הסוגים השונים.

לעומת הקושי שבזיהוי הזכר קל הרבה יותר לזהות את הנקבה, הנקבה שקל ביותר לזהותה זוהי נקבת ה vosmari, נקבת הווזמרי חסרה את טבעת הנוצות הכחולה מסביב לעין ובקצה זנבה ישנו פס רחב בצבע צהוב. לנקבות ה red sided וה Solomon island ישנו סינר בצבע כחול בחזה בניגוד למינים אחרים לשילוב צבעים אצל מינים אחרים במינים אלא ניתן להבחין בבירור בטבעת נוצות כחולה מסביב לעין, טבעת זו מאפיינת אך ורק מינים אלא. לנקבת ה grandלעומת זאת אין צבע צהוב בזנב ואין את הטבעת מסביב לעין,קצה זנבה יהיה מעוטר במעט מאוד צהוב בגוון חלש מאוד. נקבות אשר הגיעו לגיל בגרות בכל תתי המין מקורן יהיה שחור מבריק, מקורם של הזכרים בצבע צהוב תירס עם גוון של כתום אדום.

נוצות – נוצותיהם של האקלקטוסים מיוחדות במינם ובאיזורים מסויימים נראים כשיער קטיפתי.

כושר דיבור – לאקלקטוס כושר דיבור אך לא טוב במיוחד,ישנם יוצאים מן הכלל וישנם המדרגים את האקלקטוס במקום השלישי לאחר הג'אקו והאמזונה אך היכולת נמוכה יחסית והזכרים בדרך כלל בעלי כושר חיקוי טוב מהנקבות.לרוב כל האקלקטוסים ידברו מספר מילים אך כמובן גם כאן ישנם יוצאים מן הכלל שלא ישמיעו מילה אחת.

אופי – אופיו של זכר האקלקטוס נוח והוא רגוע וחביב,לעומתו הנקבה עלולה להיות אגרסיבית במיוחד ותוקפנית כלפי המטפל ובן זוגה,נצפו מקרים בהם תקפה הנקבה את בן זוגה למוות.


האקלקטוס כהאכלת יד.

האקלקטוס נחשב לתוכי שאינו פעלתן,גם בעת סכנה הוא קופא על מקומו ,התנהגותו מוסברת בגלל סוג הטורפים שלו בטבע שמוצאים את טרפם ע"י תנועה.לכן גם בעת שהוא מפוחד התנהגותו תהיה שונה משל סוגים אחרים שיפגינו את פחדם ע"י צעקות ניפנופי כנף ובריחה לפינת הכלוב, התנהגות זו עלולה להטעות ונותנת תחושה למגדל שהכל בסדר בזמן שהתוכי מפוחד אך קופא במקומו.
כמו שאר התוכים הגדולים גם האקלקטוס יודע להבחין בשינויים סביבתיים ובמצבי רוחם של הסובבים אותו, צעקות, ריב וסביבה מאיימת בהחלט יכולים להזיק ולגרום אף למריטת נוצות.
חשוב שלתוכי תהיה סביבה אוהבת ורגועה ככל שניתן.

האקלקטוס נחשב לתוכי חברותי אך תוכי שאינו פעיל במיוחד היוצר עניין רב בסביבתו.
יצירת עניין ושותפות כחלק מהמשפחה חשובים מאוד ותגרום לתוכי להיות פעלתן יותר מסוקרן ופחות "עצלן" ,יש לספק לאקלקטוס מגוון רחב של גירויים ביניהם רבים העשויים מעץ על מנת שיהיה לו ללעיסה.
לזכרים ביקוש רב יותר על אף שהנקבות יפות יותר ובעלות צבעים מהממים, הביקוש לזכרים נובע מהסיבה שהנקבות הופכות תוקפניות יותר בגיל הבגרות, מגדל מנוסה ידע להתמודד עם שינוייי מצבי הרוח ולגרום לתוכי להתנהג בצורה פחות תוקפנית אך רבים לא מצליחים להתמודד נכון עם התופעה במיוחד מחוסר ידע והבעייה עלולה להתגבר.

איזור מחייה וגודל כלוב – האקלקטוס אומנם נחשב לתוכי שאינו פעיל במיוחד אך ככל שנספק לו יותר מקום כך יהיה התוכי פעיל יותר, ככלל יש לבחור כלוב הכי גדול שרק ניתן, אל תשכחו שבכלוב אמורים להיות ממוקמים צעצועים שונים,כלי אוכל ומים ועדיין צריך שיהיה די מקום לתוכי לטפס ולעבור ממקום אחד למישנהו.
כלוב מתאים נחשב כלוב בגודל של 78x60x156 בממוצע ,כלובים קטנים יותר אפשריים במידה והתוכי נמצא זמן רב משעות היום מחוץ לכלוב אך העדיפות כפי שצויין לכלוב גדול ככל האפשר.

עוד בנושא:
כיצד בוחרים כלוב לתוכים
תזונה – תזונתו של האקלקטוס צריכה להיות מגוונת,המלצתי היא שהמזון הבסיסי יהיה מבוסס על כ 70% כופתיות והשאר פירות/ירקות/תוספים.
לאקלקטוסים יש להוסיף פירות וירקות על בסיס יומי,חוסר במזון מסוג זה יכול לתת אותותיו במהרה ולגרום להופעת מחלות, הסיפטומים הנפוצים הינם מחלות כבד ושינויים בצבע הנוצות,נוצות ירוקות למשל יכולות להפוך לצבע אדום או אדום כתום.
ליקויים בתזונה עלולים לגרום לתופעת toe tapping  ו- wing flipping לשתי התופעות משייכים
גם את הפן התזונתי במיוחד למחסור בויטמין A סידן וחוסר בפירות וירקות.
רמת רעש – האקלקטוסים נחשבים לתוכים שקטים, על אף שחלק מהמגדלים יודעים לתאר לעיתים תוכים שצורחים בצורה איומה. כאן הזמן לומר שתוכי שגדל בסביבה רגועה וההתנהגות מצד המגדל לא תעודד צעקותהסיכוי שהתוכי יהיה קולני נמוך מאוד.
השימוש בקול גבוה ובצרחות יעשה בדרך כלל בשעת סכנה או בהלה פתאומית ,במקרים אלא קשה להתעלם מרמת הרעש ומקולם הגבוה.

שעות שינה – האקלקטוסים זקוקים בממוצע לכעשר שעות שינה,התוכי ישלים שינה במהלך היום ללא כל בעייה.
במקומות מסוימים רועשים אפשר להעביר את התוכי לחדר אחר ואפשר בהחלט להעבירו לכלוב המיועד אך ורק לשינה, ניתן לכסות את הכלוב אך לדעתי הפיתרון הינו חלקי, התוכי ימשיך להיות ער לסביבה ימשיך להאזין לבני המשפחה וכו'..

רחצה – מעטים מאוד התוכים שאינם אוהבים לרחוץ בדרך כלשהיא ,אחדים אוהבים לרחוץ בכלי מים שיונח בתחתית הכלוב, אחרים מאושרים כשמתיזים עליהם ואחרים אוהבים לרחוץ במקלחת,הרחצה טובה לעורו של התוכי שמתייבש מחוסר לחות באויר,מנקה את נוצותיו מאבק ומרענן.
רחיצת התוכי או מתן אפשרות לתוכי לרחוץ חשובה מאוד לבריאותו,דאג למקלחות לפחות פעמיים עד שלוש בשבוע.

עוד בנושא:
מקלחת לתוכים
רחצה לתוכים-כמה ואיך

סביבה מאתגרת – דאג לסביבה מאתגרת ומסקרנת, הוסף לתוכי צעצועים שונים וגוון מידי פעם, הצעצועים שיתכלו במהירה ויושמדו אלו הצעצועים הטובים ביותר, ספק לתוכי צעצועים העשויים עץ ועדיף עץ טבעי,לעיסת ענפי עץ חשובים צאוד למקורו של התוכי ויכולים לספק תעסוקה נהדרת,אין צורך בצעצועים מיוחדים הינך יכול בנקל לבנות לתוכי משחק בהוצאה מאוד נמוכה וההנאה תהיה מרובה לשניכם.
מלא את זמנו של התוכי בגירויים שונים ומגוונים על מנת שלא ישתעמם בכלוב ויפתח בעיות התנהגות.
עוד בנושא: הצעצועים לתוכים וחשיבותם.

גיל הבגרות – גיל הבגרות משתנה על פי הסוג ותתי מין,בגיל הבגרות לרוב הופכת נקבת האקלקטוס  לתוקפנית ואגרסיבית ,לעומתה על הזכר לא מורגש ההבדל, הוא ימשיך להתנהג כרגיל גם בעת תטולה של הנקבה ובעת בקיעת וגידול הגוזלים,מאחר והנקבה הינה הדומיננטית מבין השניים הנקבה היא ששומרת ומגינה בחירוף נפש על הטריטוריה שלה ועל הקן, על אף שכלפי זרים הן ימשיכו להיות אגרסיביות כלפי הקרובים אליהן במשפחה הן יהיו פחות אגרסיביות ולעיתים אף יתנו לגשת ולגעת בגוזלים,ישנה תופעה שבמקרים מסויימים בהם הקירבה בין התוכים למגדל הייתה רבה התוכים נתנו למגדל להשתתף בפועל בגידול הגוזלים כאחד ההורים ונתנו בו ביטחון מלא .

ריבוי – אקלקטוסים רבים אינם מוטרדים מנוכחות המגדלים בעת הזיווג עם זאת ליתים הסחות והפרעות יכולות לגרום להפסקת הזיווג או לזיווג לא מוצלח ולאחריו הטלת ביצים שאינן פוריות,ההזדווגות לעיתים נעשית בתוך תא ההטלה,בריצפת התא או על מקל העמידה,האקלקטוס מתרבה טוב יותר כאשר מסביבו אין תוכים רועשים כגון אמזונות וקקדו,המצב הטוב ביותר כאשר מסביבם נמצאים אקלקטוסים נוספים.

בדרך כלל לפני הזיווג וההטלה האקלקטוסים די רועשים אך לאחר ההטלה הם רגועים יותר ושקטים,האקלקטוס יכולה להתחיל את הדגירה כבר מהטלת הביצה הראשונה,אם נקבת האקלקטוס שלך הינה האכלת יד היא צריכה ללמוד כיצד להאכיל ולטפל בגוזלים חלק מהנקבות לא יצליחו במשימתם הצלחה יתרה,בעת הכנת התא לרבייה תיתכן מריטה של הנקבה מאיזור מרכז הבטן והרגליים כהכנת הקן,לעומת זאת מריטה מאיזור הכתפיים סביב הצוואר וחזה עליון מעיד על בעייה וסביר להניח שמדובר בתסכול רוגז או בעיות זיהומיות של העור,  אצל הזכר  זוהי אינדיקציה של תסכול או פחד ממושך. גיל הרבייה משתנה על פי סוגי התת מין.
 

כלוב רבייה – מומלץ שהכלוב יהיה מרווח ככל שניתן והמינימום הינו 1*1*1 מ' לזוג.
האקלקטוסים יתרבו במשך כל השנה ללא בעייה בתנאי מחייה ותזונה מתאימים.


תמונות של הסוגים השונים

סולומון אייסלנד אקלקטוס – זכר
Solomon Island Eclectus male
Solomon_Island_Eclectus_male

רייד סיידס אקלקטוס זכר ונקבה
Red-Sided Eclectus
Red-Sided_Eclectus

ווזמרי אקלקטוס נקבה
Vosmaeri Eclectus
Vosmaeri_Eclectus

ווזמרי אקלקטוס זוג
Vosmaeri Eclectus
Vosmaeri_Eclectus2

סולומון  Aruensis
רייד סיידס נקבות
Aruensis-side-red

סולומון  Aruensis
רייד סיידס זכרים
Aruensis-red-side-male

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה