דף הבית / מאמרים תוכים / גידול וריבוי ג'אקו מאת Eli_lea

גידול וריבוי ג'אקו מאת Eli_lea

במאמר זה ניגע בגידול וריבוי הג'אקו מרגע הרכישה , אין ספק שישנן לא מעט פעולות שיש
ליישם טרם הרכישה ולאחריה , אנו ננסה צעד אחר צעד לגעת בהיבטים השונים הנוגעים לגידול ובכלל.

פתיח:
ההחלטה לגדל זוגות ג'אקו לריבוי הינה החלטה שלא מתקבלת ברגע וקודמים לה התלבטויות ושיקולים שונים, בדרך כלל מטרת הגידול היא ריבוי והחתמת גוזלים לשם מכירתם.

יש הנאה מסויימת בגידול זוגות ג'אקו אך לא כהנאה בגידול תוכי מוחתם איתו המגע והתקשורת מאפשרים לפתח מערכת יחסים מיוחדת, לרוב גידול זוגות ג'אקו לריבוי יעשה מחוץ לבית והנגישות אליהם תהיה קשה יותר מאשר עם תוכים שנמצאים בקרבתנו.
לרוב מגדלים שיבקשו להתנסות בריבוי ג'אקו והסוגים הגדולים התנסו בעבר בגידול סוגים שונים ולרוב סוגים קטנים יותר, מגדלים אלא בדרך כלל כבר יכולים לאמוד את העלות הכספית הנדרשת על מנת להחזיק ולתחזק זוג ג'אקו בוגר עם  כל הכרוך בכך.
מאחר ומחירי התוכים משתנים מעת לעת וכמוהם מחירי החומרים והמזון לא ניכנס כרגע לחישוב עלויות וכיוצא בזה ונתמקד בצרכים שיאפשרו לנו לגדל את התוכים בצורה טובה ומבוקרת  שבעקבותיה נזכה לראות תוצאות וריבוי מוצלח.

 

מאיפה מתחילים?
כל מגדל המתעתד לרכוש תוכי צריך לחשוב על כל ההיבטים השונים והתוצאות ולכן ישנן מספר שאלות שכל מגדל חייב לשאול את עצמו בטרם יקבל החלטה לגשת לרכישה עצמה, השאלות החשובות הן:

1.האם מבחינה כספית אני יכול לעמוד ברכישה דהיינו בניית הכלוב,רכישת הזוג, תשלומים עבור מזון איכותי והוצאות טיפול שוטפות בעת הצורך.
2.האם יש לי מקום שקט בו אוכל לגדלם מבלי הפרעות.
3.האם הרעש שהם יוצרים יגרום לי לבעיות עם שכנים קרובים עד כדי שאצטרך לוותר על הכל.
4.האם יש לי את הזמן הפנוי לטיפול יום יומי ושוטף כגון :החלפת מים טריים ומזון מידי יום,ניקוי הכלובים והסביבה והאם יהיה לי די זמן לטיפול והחתמת הגוזלים.

ובכן נניח שעברנו את כל המכשולים שבדרך ואנו יכולים לעבור לשלב הביצוע.

שלב הביצוע מתחיל בבניית הכלוב והכנתו, אין לרכוש ולהביא תוכים לפני שהמקום המיועד להם מוכן עד הפרט האחרון , זיכרו לאחר הבאת התוכים כל פעולה שתבצעו בכלוב תגרום להם לחרדה איומה ומיותרת.

כלוב:
גודל כלוב מומלץ לזוג ג'אקו הינו בין 1.5-2 מטר רוחב בגובה ועומק מטר ,זהו כלוב שיתן לתוכי אפשרות לפרוס כנפיים ולהתעופף מצד לצד.
במקומות מסחריים ובחוות  לרוב יגדלו זוגות בכלובים בגודל 1 ממ"ר  על מנת לחסוך במקום.
גם בכלובים אלו התוכים יתרבו ללא בעיה אך כמובן שאנו יודעים שהחוק הראשון בבחירת כלוב זה לבחור כלוב גדול ככל האפשר ולכן נסו ליישם את החוק ככל האפשר.
הכלוב צריך להיות בנוי מרשת קשיחה עם חוטים רוחביים בעובי 3 מ"מ וחוטים אנכיים בעובי 2 מ"מ לפחות, ישנם פלטות רשת במידות 1*2 מטר ובמידות גדולות יותר, נוח וקל לעבוד עם הרשת ואין צורך להיות אומן או בעל ידע על מנת ליצור כלוב, עם הכלוב מגיעים קליפסים אשר מהדקים את פינות הכלוב והרשת זו לזו ומחברות את הכלוב ליחידה אחת די חזקה.
הכלוב צריך להיות מוגבה מהרצפה ולשם כך אפשר להשתמש בקיר תומך לתליית הכלוב או לבצע מעמד יציב עליו יונח הכלוב.
בכלוב יש למקם לפחות 2 ענפי עמידה כשאחד מהם בקרבת פתח תא ההטלה, גובה ענפי העמידה צריך להיות כשני שליש מריצפת הכלוב. עדיף להשתמש בעץ טבעי כגון ענף אקליפטוס שעבר רחיצה ויובש.
את דלת הגישה יש לקבוע בחזית הכלוב, הדלת צריכה להיות די רחבה על מנת שתהווה גישה נוחה לפנים הכלוב, רצוי מאוד שנעילת הדלת לא תסתמך על מנעול יחיד ובודד ותמיד כדאי להוסיף עזר ביטחון נוסף. בכלוב אפשר להתקין בכלוב כלי אוכל מסתובבים (מאכילות מסתובבות) כך שללא צורך בפתיחת הדלת והסתכנות בבריחה נוכל להחליף מים ואוכל, אפשר להכין או לקנות אבוסים מיוחדים המכילים כמות גדולה של מזון ופותרים את הצורך במילוי יום יומי של מזון מצד אחד ומצד שני המזון זמין ללא הגבלה ואין חוסר כתוצאה מצריכה מוגברת של מזון או איבוד מזון בדרך כלשהיא.
בכלוב צריך להיות ממוקם כלי מים עם עדיפות לדיזות שיספקו מים ללא הגבלה, היתרון בדיזות הוא שהמים לא גלויים ומזדהמים והם זמינים בכל שעה. תמיד יש לבדוק את מצב הדיזות והמלצתי היא לשלב במקביל עם כלי למים ,לעיתים כתוצאה מליכלוך הדיזות יכולות להיסתם ואספקת המים תיפסק, תמיד צריך לתת לחיצה על הדיזה ולראות שפעולתה תקינה ולא להסתמך על המזל.
לכלוב יש להוסיף תא הטלה, את התא יש למקם בחלקו העליון של הכלוב , עדיף תמיד למקם את תא ההטלה במקום מוצל יותר ופחות מואר , התוכים חשים ביטחון כשתא ההטלה אינו במקום מואר יתר על המידה ונמצא בפינה אפלולית.
גודלו של התא הוא 60*30*60 ס"מ בצורת L, בתוך תא ההטלה ממוקם סולם בו נעזרים התוכים בעת כניסתם לתא, הסולם מונע מהתוכים קפיצה לתוך התא שלעיתים יכולה להסתיים בשבירת ביצים.
את פנים התא יש לרפד בשבבי נסורת וחתיכות עץ טבעי או עץ אלון נקי, התוכים יעסקו בלעיסת העץ ופירוקו כהכנת לקראת הריבוי.
הכלוב או לפחות חלקו צריך להיות מוצל, בכל שעות היום תינתן לתוכים האפשרות לעמוד במקום מוצל ומוסתר מקרני השמש, בחורף יש לדאוג לכיסוי הכלוב ולמניעת רוחות ישירות.

 


איך אנו בוחרים בזוג הנכון?
כאדם למוד ניסיון ונכון לעת הזאת בה נכתבים הדברים , אני חייב לומר לכם שהמשימה לא קלה כלל וכלל, עליכם להתאזר בסבלנות רבה ואורך רוח.
האפשרויות אינן רבות, או פנייה למגדל מוכר שיעזור לכם בבחירת זוג אם מתוך בית גידולו או מבית גידול אחר.
או ניסיון למצוא בכוחות עצמכם את הזוג המובחר.

בכל אחת משתי האפשרויות יש יתרונות וחסרונות,היתרון בפנייה למגדל שאתם יכולים לקבל ביטחון בבחירת הזוג ואם המגדל טוב וישר גם לקבל זוג לא רע, החיסרון הוא שבפנייה למגדל אתם מוגבלים. מוגבלים מאחר ולא סיירתם ולא בחנתם בעצמכם זוגות אחרים שמוצעים.

בוודאי בתהליך הקנייה תיתקלו במודעות הקוראות לכם רק לבוא ולקחת "זוגות שעבדו" ובמודעות אחרות תראו "זוגות עובדים" ובאחרות זוגות שאוטוטו יעבדו כי הם עבדו אבל לא היו ביצים פוריות.
גם המחירים יהיו שונים מאוד מזוג לזוג ולא תמיד כשזה מוצדק.

 

בחיפושיי אחר זוג בעבר הלא רחוק הגעתי לחווה המציעה זוגות אך ללא בדיקות, לשאלתי נאמר לי ש"אין צורך בבדיקות ואם אני מבין בתוכים אז אני יכול לראות שהם בריאים", ו"בכלל מזמן אין מצב אצלנו שמתים תוכים ככה סתם אבל הזוגות בוגרים ויעבדו".. אתה נותן ליאחריות על כך שהם יעבדו אני שואל והמוכר אומר "אתה יודע שאם מעבירים תוכים למקום חדש אז הם יכולים להפסיק להטיל" …….
זה ממש על קצה המזלג ממה שאתם יכולים להיתקל בו .ולכן המלצתי היא שתעשו כל מאמץ שיתלווה אליכם מגדל שמבין ויכול לייעץ לכם על מנת שתקבלו את ההחלטה הנכונה.

בחירת הזוג צריך להיעשות ראשית ע"י בדיקה ויזואלית , עליכם לוודא שהזוג עומד ישר הניצוי מלא ומבריק העיניים נקיות ומוארות, הזוג נראה פעיל ולא אפטי, המקור ישר ואין נזילות מהאף והעיניים.
לאחר שמראה הזוג טוב בידקו את סימני הזיהוי, אם הזוג מטובע בידקו את תאריך הבקיעה של הזוג על מנת לעמוד על גילם, ישנם תוכים מסומנים בשבב אלקטרוני, קבלו  את התווית שמגיע על גבי אריזת השבב המעיד על השבב המצוי בתוכי.
אישור השבב והמספרים עליהם יעידו על בעלותכם על התוכי ויאפשרו לכם לזהות אותו ע"י סריקת השבב. שימרו את התוויות בצירוף אישורי בדיקות שתקבלו באם קיימות.
ראוי לציין שבדיקות שנעשו לתוכי אינן מעידות בהכרח שהתוכי בריא, אם התוכי נמצא במקום בו ישנה תחלופה רבה של תוכים או מבקרים רבים אין מניעה שהתוכי יכול בזמן שעבר מהבדיקה להידבק.
המחלות  העיקריות שיכולות לגרום לכם עוגמת נפש מרובה הן שתי המחלות  שבעצם אין להם טיפול והן מחלת המקור והנוצות ומחלת פוליומהכלמידיהלעומת זאת נפוצה מאוד וההידבקות בה קלה מאוד כמו גם הטיפול במחלה.

*אל תתפתו לרכוש "זוגות עובדים" ,"עבדו" ,"יעבדו" ולשלם יותר ממחיר השוק , לרוב כל התוכים ש"עבדו" = עבדו עלינו, רכישת תוכים "עובדים" רוכשים רק כשהנקבה דוגרת על ביצים והביצים פוריות.
בכל אופן עליכם לדעת שגם במקרה כזה אין לכם ערובה למספר סבבים או הטלות, יתכן מאוד שהזוג יעשה הפסקה ארוכה ולעומת זאת זוג מחובר שתרכשו ולא זוג עובד ששילמתם עליו מחיר ניכר יתרבה קודם לכן.

במידה ובבית גידולכם כבר נמצאים תוכים מסוגים שונים עליכם למקם את התוכים החדשים "בבידוד" הכוונה בבידוד בעצם להריחק את התוכים החדשים שהבאתם מהתוכים שקיימים אצלכם כבר תקופה ארוכה ואינם מגלים סימני מחלה ,לא מולץ לגדל תוכים מסוגים קטנים עם תוכים מסוגים גדולים מאחר והתוכים הקטנים נשאים גדולים יותר של מחלות שונות ולרוב הם גם לא נבדקים.
ההפרדה צריכה להימשך לפחות שבועיים כשבמהלכה אתם צופים על התנהגות התוכים החדשים למטרת גילוי סימנים המעידים על מחלה חלילה, במידה ואינכם בטוחים המתינו לפחות שבוע נוסף.

בהנחה שאין לכם תוכים נוספים בגידול ורכשתם סוף כל סוף זוג בוגר מחובר ומתאים למשימה אתם יכולים להכניסם לכלוב, כמובן שאוכל ומים כבר בכלים ולאחר ההכנסה אתם מניחים להם לנפשם, נותנים להם להבין  ולהכיר את הסביבה החדשה.

תזונה:
בנושא התזונה אפשר להאריך ולרשום מאמר בפני עצמו, אני אעסוק במקרה זה בעיקר הדברים הנוגעים לתוכים שרכשנו לא מכבר.
ראשית יש לומר שבכל רכישה יש לבדוק עם המגדל ממה התוכים ניזונו אצלו ובאילו כמויות, חשוב מאוד שבתקופת ההסתגלות לא נחליף להם את התזונה, מאחר וגם כך התוכים עוברים לסביבה חדשה אין צורך להוסיף להם לחצים מיותרים עם מזון לא מוכר. אם התוכים ניזונו מכופתיות זה מעולה, חסכתם לא מעט כאב ראש, כופתיות בכמות של 75-80%  מהארוחה היומית הינם בסיס מצויין, הכופתיות מכילות את הויטמינים והמינרלים הדרושים לתוכי כמו גם את כל אבות המזון, להשלמת החסר יש להגיש פירות/ירקות, מעט תערובת זרעים ,מזון ביצים בעת בקיעות ותוספת סידן בצורת עצם דיונון (סבידה) יש לגוון את התוספות ולא לחרוג הכמות הרצויה.

במידה והתוכים חיו על תזונה המבוססת מתערובת זרעיםעלינו בשלבים המאוחרים יותר של הגעתם לנסות ולשנות את התזונה לבסיס של כופתיות, עירוב המזון הקיים עם כופתיות יהווה צעד ראשון להכרת המזון החדש, בדרך כלל המעבר קשה ורצוף סירוב לאכול ,התוכים בררנים ביותר וחשדנים לגבי מזונות חדשים, אם בטבע יש להם מודל לחיקוי מה מותר לאכול ומה אסור ועלול להיות רעיל בשבי מבחינה זאת קשה להם ביותר, לכן המעבר יכול להיות כרוך בזמן רב מאוד ואפילו עד מספר חודשים עד להרגלתם למזון החדש.עד אז ובמקביל צריך לתת את הדעת על איכות התערובת הניתנת ועל מרכיביה, תערובת לג'אקו צריכה להכיל לפחות את המרכיבים הבאים:כופתיות ציפורים, חמניה, חמניה קטנה, דוחן לבן, דורה אדומה, דורה לבנה,חריע, פלפל חריף, שבולת שועל, בוטנים, שעורה, תירס נקי, חיטה וכוסמת. בנוסף יש להעשיר את המזון בפירות/ירקות וסידן לאורך כל השנה כשבעת הריבוי ובקיעת גוזלים יש לתת תוספת של מזון ביצים.
 


הסתגלות התוכים לסביבה החדשה
תוכים באופן כללי יסתגלו לסביבה אך אם יש באפשרותכם למנוע הפרעות מיותרות עשו זאת, בעת הגעה לאיזור בו ממוקמים התוכים  הודיעו להם על בואכם, עשו סימן מוסכם כגון שריקה או קול, התוכים ילמדו במהירה את הסימן ויזהו אותו ולא יופתעו וילחצו מהגעה פתאומית.
אצלי למשל התוכים למדו לזהות את סיבוב המפתח של הדלת המובילה לאיזור הכלוב, אני מסובב פעם אחת והם בהיכון בסיבוב השני הם מתחילים להתקדם לעבר תאי ההטלה ומתמקמים בתאים.
חלקם במשך השנים התרגלו לנוכחותי ואפילו מתקשרים עימי  ב "שלום "  ובעוד פיטפוטים, אחרים יהלכו הלוך ושוב בביטחון על הענף תוך שהם מנפחים את נוצותיהם ומנפנפים לסירוגין בכנפיהם כמו אומרים לי "תראה כמה שאני גדול" ,לעיתים אחדים יצרחו צרחות מחרישות אוזניים מידי פעם על מנת להבהיר לי שהם לא מרוצים .לכל תוכי יש את אופיו אך דרך ההתנהגות משתנה מעת לעת , השוני בהתנהגות נובע בעיקר בעת הריבוי הטלת ביצים או בקיעות.

 

בעיקרון כדאי מאוד לתת לתוכים את השקט ולמנוע הפרעות על מנת שירגישו בטוחים להתרבות.

מהו תהליך החיזור והזיווג וכיצד הוא קורה?
לתהליך הזיווג קודם תהליך ממושך של טיפול בין בני הזוג טיפוח הדדי והאכלות שמתבצעות ע"י הזכר כפי שהינכם יכולים לראות בסירטון הבא, הסירטון צולם במצלמות המוצבות בבית גידולי ועוקבות אחר המתרחש, כפי שהינכם רואים הצילום נעשה בשעות הלילה המאוחרות בחשיכה מוחלטת, גם בשעות הקטנות של הלילה ישנה פעילות בכלובים והתוכים ממשיכים לאכול לטפח זה את זו ואף להזדווג, כל זאת כשאנו בטוחים שהתוכים ישנים את שנתם:

בתקופה זו הזכר יכנס לתא ההטלה ויכין אותו  לקראת ההטלה, אפשר יהיה לשמוע בתא נקישות בדפנות התא ובחלק מהמקרים הזכר גם יפרק ויגרד את דפנות התא, גם הנקבה תיכנס ותצא לסרוגין מהתא ותשהה בו יותר ויותר זמן, ההאכלות עצמן לעיתים מובילות לזיווג עצמו.
ההאכלה הינה חלק מתהליך החיזור והזכר  יבצע מספר סיבובים לצד הנקבה ,הנקבה תרכון על הענף ותאפשר לזכר לעלות עליה, הזיווג עצמו יכול להימשך כ 15 דקות תמימות.

בסירטון הבא אתם יכולים לצפות באחד הזוגות שלי מזדווגים, הסירטון קוצר משמעותית והאקט עצמו נמשך די הרבה זמן.

בתקופה זו הנקבה תשהה זמן רב יותר בתא כהכנה לקראת ההטלה ,בין הזיווג להטלה עוברים כ 10-14 יום ,הנקבה תטיל ביצה ראשונה ובלילה תשהה בתא כשהזכר נמצא מחוץ לתא בכלוב לבדו וישמור על התא ,במשך היום הנקבה גם היא תשהה בחוץ בחלק מהזמן ועדיין לא תדגור בדבקות, עדיין ימשיכו בני הזוג להזדווג, הביצה השנייה תוטל לאחר יומים עד שלושה וגם הבאות אחריה, לאחר הביצה השנייה בדרך כלל הדגירה כבר תהיה עיקבית יותר והנקבה תמעט לצאת,אפשר יהיה לראות בתחתית הכלוב שהצואה מכפילה ומשלשת את גודלה מהסיבה שהנקבה ממעטת לצאת וכשהיא יוצאת לאחר זמן לא מועט היא מרוקנת כמות גדולה של לשלשת.
בדרך כלל זוג ישהו זה לצד זה, הקשר ביניהם יהיה הדוק ויהיו גינוני חיבה הדדים, לעיתים יהיה תיאום מושלם בתנועות הגוף ממש כאילו תוכי עומד מול מראה ולא לצד תוכי אחר, הם ימתחו ביחד את כנפיהם ,הם יפרסו את הזנב ויגרדו בגב בתיאום מושלם, הפעולות של שניהם ייעשו באותו רגע ויהיו תואמות להפליא. בתקופה שלאחר מכן אפשר יהיה לראות האכלות כשהזכר מעלה גירה והנקבה רוכנת נמוך יותר במקור פתוח ומחכה שהזכר יעביר לה מזון, העברת המזון וההאכלה נועדה לנסוך ביטחון בנקבה שהזכר אכן יטפל בה וידאג למזונה כשהיא דוגרת ובעת אספקת מזון לגוזלים.
רוב התוכים לא יתנהגו בטבעיות בסביבת המגדל גם אם הם מכירים אותו, על מנת לצפות בתוכים ולעקוב אחר אורח חייהם התנהגותם הטבעית כבני זוג ועוד מומלץ להתקין מצלמות , דרך המצלמות נוכל לעקוב בכל שעה אחר התוכים ללא גרימת הפרעות מיותרות.

מאמר בנושא:
הצבת מצלמות בבית הגידול, צפיה בזמן אמת ואבטחה – המדריך הגדול
לרוב מגדלים שזו להם ההטלה הראשונה יתלבטו כיצד לנהוג, האם להתנהג כרגיל בקרבת הכלוב או שההתנהגות היום יומית והפעולות שעשינו בקרבת הכלוב בדרך כלל יכולים לגרום להפרעה ולעזיבת הביצים, לא פעם נשאלתי האם כדאי לנקות את הכלוב או שיש לוותר עד שיבקעו גוזלים או עד להוצאתם.התשובה היא ברורה, אפשר להמשיך כרגיל באותן פעולות שנעשו עד לעת ההטלה, החלפת מים אוכל ניקוי הכלוב עם כל הכרוך בכך ,הפעולות "הרגילות" שעשינו עד לרגע ההטלה לא יהוו הפרעה מיוחדת ובטח שלא יגרמו לנטישת הביצים.
כפי שצוין כבר קודם חשוב שלא להפתיע את התוכים ולהודיע להם על בואנו על מנת שיהיו מוכנים לכך, בהלה פתאומית עלולה לגרום לתזוזות מהירות שיפגעו בביצים.

 


בדיקה ופתיחה תא ההטלה
רצוי שלתא ההטלה יהיו 2 פתחי גישה אחד קידמי ואחד צדדי, שני פיתחי גישה יקלו עלינו את האפשרות לראות היטב את הנעשה בתא וגם בזמן הוצאת הביצים/גוזלים מהתא.
אין לפתוח את  תא ההטלה באופן פתאומי, השיטה הטובה ביותר הינה לנקוש על התא (כמו על דלת) מספר נקישות טרם פתיחתו, לאחר מספר נקישות על התא יש לפתוח את הדלת בזהירות ובהדרגה, הג'אקו רגיש מאוד להפרעות התא ובדרך כלל פתיחת התא תלווה בצרחות רמות של הנקבה.
חלק מהתוכים לשמע הנקישה יעזבו את התא ויצאו החוצה אך ישנן נקבות שלא יעזבו את הביצים/גוזלים גם אם נכניס את היד לתוך התא, בדרך כלל אלו הנקבות שעלולות לגרום סיכון לביצים ולגוזלים בעת ההוצאה ולכן יש לנהוג בזהירות יתר בעת בדיקות בתא ובניסיון להוציא את הביצים והגוזלים.

 

נסו למעט ככל שניתן בהפרעות לאם הדוגרת , ההפרעות גורמות ללחצים מיותרים.
אם החלטתם להשאיר את הביצים ולתת לאם לדגור סביר להניח שלאחר 28-30 יום כבר יבקע הגוזל הראשון, בשלבים אלא הזכר יכנס גם הוא לתא ויאכיל את האם גם בתא ולא רק מחוצה לו, בימים הראשונים הגוזלים משמיעים את קולם די הרבה ואם נקשיב היטב נוכל מידי פעם לשמוע ציוצים מתוך התא, לאחר יומיים עד שלושה יבקע הגוזל הבא וכך לגבי שאר הגוזלים, ההפרש בגילאים לעיתים עולה על שבוע דבר שמצריך חלוקת מזון שונה מצד האם והאב,את הגוזלים בני יום ההורים יאכילו במזון דליל מאוד שיעלו מהזפק לעומת מזון סמיך יותר בו יאכילו את הגוזל שבקע ראשון.
לעיתים האם תעביר את הגוזל הגדול לפינה בתא כשהגוזלים הקטנים יותר במקום אחר, במצב זה קשה לגוזל הגדול יותר לקבל אוכל על חשבון הגוזלים הקטנים שעדיין חלשים ולא יכולים לדרוש מזון באותה אגרסיביות כמו הגדולים.

 

למה עלינו לדאוג תוך כדי ההמתנה?
בשלבים אלו כדאי כבר לדאוג למספר דברים חשובים להמשך הגידול של הגוזלים,
1.טבעות מתאימות למי שאינו מוכן עם טבעות מראש.
אפשר להזמין טבעות מחו"ל אך בעבור מספר טבעות קטן כדאי למצוא מגדל או  מישהו שמוכר טבעות בארץ, קוטר הטבעת המתאים הינו 11 מ"מ.
מאמרים בנושא: טיבוע גוזלים יתרונות וחסרונות

2.דייסה המתאימה לסוג הגוזל, ישנם סוגים שונים של פורמולות בשוק  מחברות שונות, בסך הכל  לא שמעתי על בעיות מיוחדות מדייסה של ספק מסויים כך שאפשר לבחור בדייסה המתאימה מאחת החברות.

3.כלי האכלה, כלי האכלה יכולים להיות מזרק או כפית מכופפת אם החלטנו לבאכיל במזרק מזרק של 20 ML יתאים למשימה, קחו בחשבון שהמזרקים לא מחזיקים זמן רב במיוחד לאחר מגע בגומי עם מים חמים.

4.מקור חום אמין
מאמרים בנושא בניית אומנתאומנת בבנייה עצמית/המדריך

5.קופסאות פלסטיק או מתכת  בהם נניח את הגוזלים, מומלץ לשים שכבת נסורת בתחתית לספיגת נוזלים.

הוצאת הגוזלים להאכלה
הוצאת הגוזלים תיעשה בשלבים מוקדמים ככל האפשר, נהוג להוציא את הגוזלים כשהגוזל הבוגר ביותר מגיע לגיל 21 יום, בגיל האמור הגוזלים צריכים מקור חימום "אומנה" מאחר ואינם מנוצים ויכולים לשמור על חום גופם באופן עצמאי. האומנה חשובה מאוד במיוחד ועוזרת לגוזלים לא לבזבז אנרגייה מיותרת בניסיון לווסת את חום הגוף , טמפרטורה שמתאימה לגילו של הגוזל תמנע בעיות עיכול בזפק ותשמור על הגוזל בריא ומפותח.
לקריאה בנושא החתמה והאכלה  בפירוט יתר: המדריך להחתמת גוזל-האכלת יד למתחילים
זיכרו תמיד,
הוצאת הגוזלים מהאם הינה אחריות כבדה שרובצת על כתפינו , אל לנו לשכוח שחייהם של הגוזלים תלויים אך ורק בנו ,עלינו להיות אחראים ובלתי מתפשרים ,לדייק בשעות ההאכלה, לנקות בכל האכלה את הלכלוך שנוצר, להיות ערניים לבעיות שיכולות להיווצר ולפעול בהתאם על מנת שלא לגרום לגוזלים בעיות קשות. ההשקעה היא רבה ואנו צריכים להיות מוכנים לכך מראש, מבחינת זמן ואף משאבים.
האכלת גוזל לא מסתיימת עם מתן הארוחה, על מנת שהגוזל יהיה מוחתם ברמה גבוהה עלינו ליצור עימו מגע ולדבר אליו באהבה, הקולות שאנו נשמיע ייטמעו היטב בתודעה של הגוזל והמגע שלנו יצור אצלו תחושה של מגע האם, ככל שהמגע שלנו לגוזלים יהיה קרוב יותר כך החיבור אלינו ולבני אנוש יהיה פשוט וקל יותר.

כל הזכויות שמורות ל Eli_lea אין להעתיק להפיץ ולעשות שימוש ללא קבלת רשות מהמפרסם.

אודות תוכיאינפו

השאר תגובה